Spokojnie, tematem nie będzie żaden gender a szukanie wyprowadzeń w silniku krokowym unipolarnym po to żeby przerobić go na bipolarny.
Jeśli ktoś jest zaintersowany teorią budowy i działania takich silników to wystarczy użyć gugla, jest tego cała masa, schematy, filmy, teoria, jednym słowem wsio.
Mamy więc silnik posiadający 6 przewodów, steruje się nim prościej niż silnikiem drugiego typu, który ma tylko 4 przewody, jednak wiele projektów korzysta właśnie z silników z 4 przewodami (bipolarnych)
Załącznik:
IMG_0581.jpg [ 258.3 KiB | Przeglądane 8654 razy ]
Będzie potrzebna tabelka, jak ta:
Załącznik:
tabelka_01.jpg [ 22.74 KiB | Przeglądane 8654 razy ]
Zaznaczamy to czego nie da się sprawdzić
Załącznik:
tabelka_02.jpg [ 24.44 KiB | Przeglądane 8654 razy ]
Przystępujemy do mierzenia Wybieramy dowolny przewód podłączając jeden krokodylek a drugi przykładamy do pozostałych przewodów
Załącznik:
IMG_0584.jpg [ 267.09 KiB | Przeglądane 8654 razy ]
Wynik zapisujemy w tabelce:
Załącznik:
tabelka_03.jpg [ 24.78 KiB | Przeglądane 8654 razy ]
Następnie mierzymy kolejny wolny przewód - po sprawdzeniu wszystkich mamy zapełniony cały wiersz. Zmieniamy więc przewód podpięty na stałe i znów sprawdzamy z wszystkimi pozostałymi.
Załącznik:
tabelka_04.jpg [ 25.51 KiB | Przeglądane 8654 razy ]
Na koniec tabelka będzie wyglądać podobnie do mojej:
Załącznik:
tabelka_05.jpg [ 35.23 KiB | Przeglądane 8654 razy ]
Jak łatwo zauważyć mamy pewien wzór. Dwa przewody (biały i czarny) w wierszu mają tylko po 2 takie same wpisy a każdy inny kolor w jednym wierszu ma 2 różne wpisy: większy i mniejszy. Czas przybliżyć budowę takiego silnika:
Załącznik:
unipolarny.jpeg [ 36.53 KiB | Przeglądane 8654 razy ]
Są więc 2 cewki w wyczepami w połowie. Obydwie cewki nie są połączone ze sobą. Z tabelki wiemy, że opór występuje w grupie przewodów: biały, czerwony i brązowy oraz drugiej grupie czarny, żółty i niebieski. Skoro już wiemy że czarny i biały są odczepami w połowie cewek, a największy opór mamy w parach:
- czerwony-brązowy
- żółty-niebieski
To pomijając te odczepy (biały i czarny) zostaje nam:
Załącznik:
bipolarny.jpeg [ 32.73 KiB | Przeglądane 8654 razy ]
A zupełnie przypadkiem jest to schemat silnika bipolarnego. TAK. Podłączamy więc nasze pary o większym oporze do sterownika do A+ A- B+ B- Przewody czarny i biały pomijamy i to wszystko.
Jeśli nie kręci się we właściwą stronę wystarczy zamienić jedną parę miejscami.