Teraz jest piątek, 21 września 2018, 11:57

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 19:39 
Kiedyś znalazłem "w sieci" skany proporcji wymiarów przy budowie modeli. Kiedyś budowało się "inaczej", i mam pytanie jak zmieniają się te proporcje przy przesunięciu statecznika pionowego nad statecznik poziomy :roll: Czyli tak, jak to jest w obecnych konstrukcjach.
Poniżej przykładowe proporcje "dwupłatowca":

Obrazek


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 20:08 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:47
Posty: 5576
Wiek: 46
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Według mnie statecznik pionowy nie ma tu nic do rzeczy.
Ważne jest ramię stateczności wzdłużnej czyli odległość S.C. statecznika poziomego od S.C. skrzydeł.

EDYTA:
Obecny trend to statecznik poziomy przed statecznikiem pionowym..... :lol:

_________________
"... Żubr i pewność to dwa pojęcia które nie zawsze da się pogodzić przy tym poziomie dokumentacji..."
cyt. autor jędrek (pwm.org.pl)
Pozdrawiam Adam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 20:11 
Czyli jako wymiar "bazowy" dla statecznika pionowego należy przyjąć 3L :roll:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 20:12 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:47
Posty: 5576
Wiek: 46
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Od czego 3 l?

_________________
"... Żubr i pewność to dwa pojęcia które nie zawsze da się pogodzić przy tym poziomie dokumentacji..."
cyt. autor jędrek (pwm.org.pl)
Pozdrawiam Adam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 20:35 
No dobra, "walnąłem" się... :oops: "Początek" statecznika pionowego, to 2,2L od krawędzi spływu dolnego płata... a właściwie 2L, bo jego długość to 1L w stosunku do szerokości statecznika poziomego 0,8L...

Ale namieszałem (:) :mrgreen: :lol:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 20:37 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 7 maja 2010, 18:38
Posty: 986
Wiek: 49
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Toż to dwupłatowy Wicherek guru Schiera, skan z "ABC miniaturowego lotnictwa" a nie żadne "w sieci" :)

_________________
Pozdrawiam
Michał


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 20:40 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:47
Posty: 5576
Wiek: 46
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
W sieci pewnie ze strony Alehara, ale mogę się mylić tego tyle jest (:)
Sam pobierałem bo łatwiej mi było "podłożyć" przy tworzeniu planu Wicherka dwupłata :lol:

_________________
"... Żubr i pewność to dwa pojęcia które nie zawsze da się pogodzić przy tym poziomie dokumentacji..."
cyt. autor jędrek (pwm.org.pl)
Pozdrawiam Adam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 20:40 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 990
Wiek: 72
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Artu,teorja kiedys i obecnie jest taka sama.
Ramie statecznika pionowego,tak bardzo ogolnie, wieksze romie ,zmniejszamy powierzchnie boczna statesznika.
Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 20:43 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:47
Posty: 5576
Wiek: 46
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Wladek napisał(a):
Artu,teorja kiedys i obecnie jest taka sama.
Ramie statecznika pionowego,tak bardzo ogolnie, wieksze romie ,zmniejszamy powierzchnie boczna statesznika.
Pozdrawiam Wladek.



Ano.
Troche poszperałem w "sieci" ja tam z teorii jestem doopa blada ale ilekroć trafiam na jakiś artykuł wychodzi, że to śliski temat.
Generalnie wychodzi, że trzeba sobie zostawiać jakąś furtkę jeśli wyjdzie niestateczny nielot np. stosując możliwość wymiany usterzenia :lol:

_________________
"... Żubr i pewność to dwa pojęcia które nie zawsze da się pogodzić przy tym poziomie dokumentacji..."
cyt. autor jędrek (pwm.org.pl)
Pozdrawiam Adam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 20:55 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 6 września 2012, 13:21
Posty: 1634
Wiek: 50
Lokalizacja: Pleszew
To już więcej informacji jest na malunku z załącznika - zresztą z tej samej książki ;)
Załącznik:
, 1a.jpg
, 1a.jpg [ 350.63 KiB | Przeglądane 7307 razy ]

_________________
Amerykanie wydali dziesiątki milionów dolarów na skonstruowanie długopisu dla astronautów..
Rosjanie używają ołówków.

Sławek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 21:06 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 22:31
Posty: 1298
Wiek: 53
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Rumcajs napisał(a):
To już więcej informacji jest na malunku z załącznika - zresztą z tej samej książki ;)
Ta tabelka dotyczyła oceny przydatności danego samolotu do wykonania jego modelu w wersji swobodnie latającej.

_________________
Pozdrawiam wszystkich (pozytywnie) zakręconych.
Robert


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 21:13 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6302
Wiek: 36
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Ja znalazłem proporcje statecznika zapewniające prawidłową stateczność podłużną

dla cięciwy płata L i powierzchni płata S

jeżeli oddalimy statecznik od końca płata o 2L to powierzchnia statecznika poziomego powinna wynosić 25% S
dla 3L statecznik powinien mieć 20% S
dla 4L statecznik powinien mieć 15% S

czyli im odległość statecznika od płata głównego tym statecznik może być mniejszy.

Miniaturowe lotnictwo W.Schier

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 21:21 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:47
Posty: 5576
Wiek: 46
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
A nie ma tam nic na temat :
-statecznik jest oddalony od skrzydła mniej niż 1L ? Dokładnie 0,8L
taka ciekawostka. Sorry ale nie mam książki w domu.

_________________
"... Żubr i pewność to dwa pojęcia które nie zawsze da się pogodzić przy tym poziomie dokumentacji..."
cyt. autor jędrek (pwm.org.pl)
Pozdrawiam Adam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 21:24 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 11 maja 2010, 21:15
Posty: 6629
Wiek: 49
Lokalizacja: Śrem
Znalazłem coś takiego, choć to bardziej przyda się do długości kadłuba jak do wielkości i miejsca położenia statecznika.
Wyznaczamy punkt na płacie w odległości 25% cięciwy od krawędzi natarcia (cięciwa 28cm). To samo robimy na stateczniku poziomym (cięciwa 16cm). Mierzymy tę odległość na rzucie bocznym kadłuba i mamy faktyczną wartość Lh, czyli: skrzydło 28cm, 25%=21cm, statecznik 16cm, 25%=4cm, odległość od spływu skrzydła do natarcia statecznika – np. 56cm. Wynik - 21+56+4=81cm. 81cm podzielić przez 28cm (cięciwa skrzydła) = 2,9.
Wniosek zwiększyć odległość statecznika od płatów. I tak kombinujemy aż wyjdzie nam to co chcemy, czyli między 3 – 3,2.

P.S. w załączniku macie ciut więcej
Załącznik:
Proporcje samolotu.pdf [785.48 KiB]
Pobrane 178 razy

_________________
Pozdrawiam - Wojciech POL - 7728
Im większa wiedza tym mniejsze ego.
FILMY


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 21:25 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 6 marca 2012, 18:41
Posty: 6083
Wiek: 69
Lokalizacja: Warszawa
Nic nie da się zmienić.
Współczynniki stabilizacji są obliczone i ustalone.
Jeśli model będzie stabilny jako wolno latający (wyrzut z ręki) to sterowany też.
Z wyjątkiem ekstremalnych akrobatów, ale to już na życzenie i potrzeby pilota.

_________________
Pozdrawiam Stefan.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 21:26 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6302
Wiek: 36
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Osa napisał(a):
A nie ma tam nic na temat :
-statecznik jest oddalony od skrzydła mniej niż 1L ? Dokładnie 0,8L
taka ciekawostka. Sorry ale nie mam książki w domu.


Czytam , ale nie wiedzę takie stwierdzenia

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 21:29 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:47
Posty: 5576
Wiek: 46
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Meloow napisał(a):
Osa napisał(a):
A nie ma tam nic na temat :
-statecznik jest oddalony od skrzydła mniej niż 1L ? Dokładnie 0,8L
taka ciekawostka. Sorry ale nie mam książki w domu.


Czytam , ale nie wiedzę takie stwierdzenia



Dzięki wygląda, że Stefan już odpowiedział.

_________________
"... Żubr i pewność to dwa pojęcia które nie zawsze da się pogodzić przy tym poziomie dokumentacji..."
cyt. autor jędrek (pwm.org.pl)
Pozdrawiam Adam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 21:40 
To jeszcze "wrzucę w temat" plik Podstawy aerodynamiki pdf... może się przyda, a jest "w temacie"


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Teoria budowy modeli kiedyś, a obecnie...
PostNapisane: poniedziałek, 27 października 2014, 21:41 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 990
Wiek: 72
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Dokladnie tak jak napisalem.
Ale jaka ma byc ta powierzchnia boczna statecznika pionowego ,to nie jest takie proste, ogolnie, im wieksza
jest powierzchnia boczna przed umowna wartoscia srodka parcia skrzydla (25% sredniej cienciwy skrzydla)
tym wiekszy statecznik pionowy,albo wieksze ramie.

Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

59,901,425 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL