Witam
Poniżej wklejam szkieletową wersję regulaminu rozbudowanego i podzielonego na kategorie.
Za replikę modelu historycznego uznaje się taki model, którego pierwowzór powstał i plany zostały opublikowany przed 31.XII 1960 roku. Dotyczy to w szczególności modeli a nie samolotów powstałych przed końcem 1960 roku. Makieta samolotu w rozumieniu niniejszego regulaminu nie jest modelem Oldtimer. Wyjątek stanowią modele wzorowane na samolotach, ale warunkiem jest aby plany takiego modelu były opublikowane przed końcem 1960 roku.
Każdy zawodnik będzie mógł startować tym samym modelem tylko przez dwa sezony. Po tym okresie model będzie mógł być jedynie modelem rezerwowym na wypadek uszkodzenia modelu podstawowego lub z innych obiektywnych powodu, które uniemożliwią start właściwym modelem. W trzecim sezonie zawodnik nie będzie mógł wystawiać tego samego modelu do zawodów.
I. A - szybowce AS -swobodnie latające AS-1 o powierzchni nośnej do 18 dm2 , maksymalny czas lotu 120 sek AS-2 o powierzchni nośnej do 34 dm2 , maksymalny czas lotu 180 sek AS-3 o powierzchni nośnej do 150 dm2 , maksymalny czas lotu 240 sek do startu używa się holu o długości 50 metrów ARC - szybowce zdalnie sterowane ARC-1 o powierzchni nośnej do 34 dm2 , maksymalny czas lotu do 120 sekund ARC-2 o powierzchni nośnej do 150 dm2 , maksymalny czas lotu do 300 sekund Lądowanie odbywa się na punkt, czym bliżej punktu :0, tym więcej dodatkowych punktów do oceny łącznej. Czyli lądowanie w przedziale 0-2 metry 50 pkt, 2-5 m 40 pkt, 5-7m 30pkt, itd. Do startu używa się holu o długości 100 metrów- model holuje zawodnik czyli jak w klasie F-1 A Na ocenę końcową składa się:ocena za wykonanie plus czas z lotów. W przypadku modeli klasy ARC dolicza się punkty za lądowanie.
II. B - modele z napędem gumowym BS - modele swobodnie latające
BS-1 modele ze stałym śmigłem, czas lotu do 90 sekund BS-2 modele ze składanym śmigłem, czas lotu do 120 sekund ilość gumy napędowej według opisu oryginalnego modelu. Start z ręki lub z ziemi. Na ocenę końcową składa się:ocena za wykonanie plus czas z lotów.
BRC-E- modele gumówek ale napędzane silnikami elektrycznymi i zdalnie sterowane regulamin lotów i oceny taki sam jak w przypadku modeli klas CRC-1,2,E
III. CRC - modele zdalnie sterowane z napędem spalinowym/elektrycznym
CRC-1 modele z silnikami do 5 cm3 CRC-2 modele z silnikami do 10 cm3 CRC-E modele z silnikami elektrycznymi
Start z ręki lub z ziemi. Start z ziemi premiowany dodatkowymi punktami, wyjątkiem są modele które nie posiadały podwozia.
Lot: start, przelot prostoliniowy i lądowanie - to są tzw figury obowiązkowe, które trzeba wykonać aby lot mógł zostać zaliczony. Poza tymi figurami obowiązkowymi każdy zawodników może wybrać trzy dowolne figury z listy poniżej: -odejście na drugi krąg -międzylądowanie -zawrót -ósemka pozioma -kwadrat- runda czterozakrętowa -opadanie po kręgu skala ocen za poszczególne figury: 0-10 pkt Poza oceną poszczególnych figur , będzie oceniany cały lot: stabilność modelu , płynnośc całego lotu czyli tzw. wrażenie ogólne, punktacja: 0-10 pkt. Czyli ocenę końcową będzie suma ocen za: - wykonanie tzw. statykę -oraz za lot/ loty -start,lot prostoliniowy, lądowanie, wrażenie ogólne, plus za figury dodatkowe. Jak widać są to figury które są wykonywane w programie makiet zdalnie sterowanych F-4 C i na bazie regulaminu tych makiet można bazować przy interpretacji wykonania poszczególnych figur.
CRC 1/2 A modele sterowane tylko sterem kierunku i wysokości / bez regulacji obrotów/ napędzane silnikiem COX 0,8 cm3 ze zintegrowanym zbiornikiem. Czas lotu do 300 sekund, lądowanie na punkt.
OCENA STATYCZNA: Aby model mógł zostać oceniony zawodnik musi przedstawić oryginalny opublikowany lub kopię rysunku/ planu modelu. Na planie lub w opisie do tegoż planu musi być podana data powstania pierwowzoru. Brak rysunku /planu dokumentującego istnienie pierwowzoru będzie skutkował oceną : zero za ocenę statyczną. Ocena za wykonanie powinna uwzględniać wierność odtworzenia kształtów, materiałów użytych do budowy oraz czystość wykonania modelu.
Przy odtwarzaniu replik modeli należy dbać o jak najwierniejsze odtworzenie kształtów z zachowaniem profili, przekrojów kadłuba itp. oraz jeśli to możliwe wykonywać modele z tych takich samych materiałów konstrukcyjnych. Jedynymi dozwolonymi odstępstwami są: z przyczyn oczywistych zastosowanie współczesnych silników spalinowych, w klasach: CRC-1, CRC-2, CRC-E, CRC 1/2 A, BRC-E, ARC-1, ARC-2 można w ramach oryginalnego obrysu usterzeń wyodrębnić powierzchnie sterowe.
Tak wygląda propozycja podziału na kategorie i sposobu oceny lotów. Tych kategorii jest dość sporo, tak aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Po jakimś czasie drogą naturalnej eliminacji pozostaną tylko te najbardziej popularne i to w nich będą rozgrywane konkursy. Jest to propozycja regulaminu który na pewno będzie ulegał zmianom i poprawkom, tak aby jak najbardziej odpowiadał potrzebą braci modelarskiej. W trakcie trwania poszczególnych pikników będzie okazja do dyskusji nad poprawkami i zmianami w tym projekcie.
Zapraszam do dyskusji i zgłaszania sugestii które pomogą w stworzeniu jednego regulaminu dla tej klasy modeli. Tak aby jadąc na jakikolwiek zlot/piknik gdzie będzie rozgrywany konkurs modeli OLD, modelarz wiedział na podstawie jakich zasad i przepisów będzie oceniany.
_________________ awiatik sośno /Kostek/
|