Witam.
Po chwilowej przerwie w budowie modeli mam 'na warsztacie' Messerschmitta bf109e. Dokładnie nie mogę powiedzieć która wersja "e", ponieważ plany z których korzystam, a także materiał : depron, nie pozwolą mi na zbudowanie idealnej makiety (mówiąc 'makiety' robionej z depronu mam na mysli taki model który po prostu da się rozpoznać)
Cytuj:
Krótko o oryginale:
Messerschmitt Bf 109 - niemiecki samolot myśliwski, podstawowy myśliwiec Luftwaffe podczas II wojny światowej.
Bf 109 E Emil - najliczniej produkowana wersja. Napędzany silnikiem Daimler-Benz 601A.
Bf w wersji E-1 i E-3 wprowadzany był sukcesywnie na wyposażenie jednostek bojowych Luftwaffe od maja 1939 roku. Ta wersja samolotu brała udział m.in. w powietrznych walkach Bitwy o Anglię w II połowie 1940, gdzie jego głównymi przeciwnikami były angielskie Supermarine Spitfire i Hawker Hurricane. W trakcie produkcji serii E-3 od połowy 1940 roku wprowadzono opancerzenie kabiny pilota, a ostatnie egzemplarze miały już zmienioną owiewkę kabiny (kanciasta i opancerzona), która stała się standardem od serii E-4. Najbardziej znanym pilotem latającym w tym czasie na Messerschmitcie był major Adolf Galland. Samoloty w wersji tropikalnej używane były podczas kampanii afrykańskiej.
Dane techniczno-taktyczne wersji Bf 109 E-1
Masa- własna: 1975 kg
- maksymalna startowa: 2440 kg
Wymiary - rozpiętość: 9,87 m
- długość: 8,75 m
- wysokość: 2,50 m
- powierzchnia nośna: 16,35 m²
Napęd: 1 silnik rzędowy Daimler-Benz 601A o mocy startowej 1100 KM (809 kW)
Uzbrojenie: 4 karabiny maszynowe kal. 7,9 mm MG 17 (E-1),
Amunicja: po 1000 naboi na km w kadłubie, po 500 naboi na km w skrzydle;
Osiągi:- prędkość
- maksymalna: 550 km/h na wysokości 4000 metrów
- przelotowa: 375 km/h
- wznoszenie: ... m/s
-pułap: 10500 m
- zasięg: 660 km
Załoga: 1
Plany pobrałem ze strony :
http://www.willingtons.com/mymac/mmacphome.htmW oryginale plan jest w formacie A0, jednak podzieliłem go tak aby spokojnie wydrukować go na kartkach a4. Jak ktoś chce takie podzielone juz plany to pisać.
Plany 'dopasowuje na bierząco pod siebie.
Tak wyglądają:
Model zaprojektowany pod speeda 400, ja jednak włożę mu dzwonka, albo coś w tym stylu. Regulator 25A, pakiet może 2s, może 3s, jeszcze nie wiem, ale z powodu krótkiego przodu będzie trzeba cięższy pakiet. Serwa 9 g, ruchomy ster wysokości i lotki, kierunek sobie odpuszcze.
wymiary:
100 cm rozpiętości
85 długości
500 - 600 g masy <tak zakładam, jak wyjdzie - zobaczymy>
Ogólnie cały model to depron 6 i 3 mm, ze wzmocnieniami z listw sosnowych i balsy. Skrzydła robię klasycznie jak to sie robi w depronowych modelach, stateczniki depron 6 mm.
Kadłub robię za to w inny sposób. Ciężko to opisać, także zobaczycie na zdjęciach.
<te zdjęcia słabej jakości, ale to tylko dzisiaj - nie miałem dostępu do aparatu>
Ok - przejdźmy do konkretnego opisu budowy:
Na początek wręgi, powycinane z szablonów, przerysowane na depron, wycięte, wyszlifowane. Łatwa robota.
Z depronu wycięty obrys<?> kadłuba, taki kształt od boku. Do niego doklejam w odpowiednich miejscach wczesniej wycięte wręgi.
Także łatwa robota, lecz do pewnego momentu. Dokleić te wręgi z jednej strony, mając położony ten 'obrys' na blacie jest łatwo, lecz wkleić je z drugiej strony to już strasznie wkurzająca czynność. Ciężko zrobić to tak aby było prosto, aczkolwiek pomagając sobie taśmą, recepturkami, szpilkami dałem rade. Tak to wygląda
We wcześniej wyciętych miejscach na wręgach wkleiłem listewki sosnowe po obu stronach, obecnie schnie.
Komentować, krytykować, pisać co się nie podoba, pytać itp itd
/edit : pare zmian, strejla_u miałeś racje z tym kopiowaniem na pfmrc
Slepy jestem, na początku nie zauważyłem tego działu, temat został tu przeniesiony, taka rywalizacja to fajna rozrywka