Teraz jest sobota, 20 lipca 2024, 19:20

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: sobota, 6 kwietnia 2024, 09:41 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1507
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Pytanie - czym zabezpieczyć formę drukowaną z PLA przed przyklejeniem odlewy z silikonu. Wazelina techniczna stała niespecjalnie się sprawdziła.
Zachciało mi się zrobić kapturek z silikonu odpornego na temperaturę. Nieduży, na rurkę 22mm.
Załącznik:
kapt.jpg
kapt.jpg [ 23.41 KiB | Przeglądane 3489 razy ]

Narysowałem i wydrukowałem foremkę dzieloną. Ponieważ to ma wytrzymać sąsiedztwo z żarem paliwa w podkurzaczu do pszczół (no może nie bezpośredni kontakt, ale blisko) wcisnąłem strzykawką w foremkę czerwony silikon używany do samochodów. Ma wytrzymać 300 stopni. Po głębszym zastanowieniu to chyba jednak za mało będzie.
Foremkę przed sklejeniem się z "odlewem" miało zabezpieczyć przejechanie pędzelkiem wazeliną techniczną. Ten silikon utwardza się od wilgoci, więc trochę trwało czekanie, na wyczucie 6 dni.
No i....wyszło tak sobie.
Załącznik:
kapt1.jpg
kapt1.jpg [ 81.02 KiB | Przeglądane 3489 razy ]

Miejscami posklejało się, jakby nie było tam przejechane. No przecież przesuwający się silikon w czasie napełniania nie wytarł chyba wazeliny ze ścianek. I to jeszcze tak wybiorczo. Ledwo udało się wyciągnąć kapturek wyrywając miejscami trochę mięska. Inna sprawa, że trzeba ewentualnie przeprojektować kilka miejsc na grubsze, pozbyć się karbów.
Chodzi mi o rozdzielacz do amatorskiego zastosowania, nie jakiś super profesjonalny w ilości litra :lol: . Czytałem też pastach na bazie wosku pszczelego do woskowania nadwozi.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: sobota, 6 kwietnia 2024, 15:38 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6077
Wiek: 46
Lokalizacja: Kraków
https://allegro.pl/oferta/rozdzielacz-b ... 7709892901

Wysłane z mojego M2012K11AG przy użyciu Tapatalka

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: niedziela, 7 kwietnia 2024, 10:45 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 09:34
Posty: 5162
Wiek: 53
Lokalizacja: Plewiska
Nie prościej kupić rurkę z silikonu i zakleić ja na końcu?
Jeśli nie używasz silikonu z utwardzaczem to duży element będzie się utwardzać wieki

_________________
Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: poniedziałek, 8 kwietnia 2024, 07:22 
Online
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 października 2011, 11:39
Posty: 1543
Wiek: 58
Lokalizacja: Ełk
[quote="krankor"] Ten silikon utwardza się od wilgoci, więc trochę trwało czekanie, na wyczucie 6 dni.
No i....wyszło tak sobie.
Załącznik:
kapt1.jpg

Silikon sieciujący pod wpływem wilgoci nie nadaje się na formy. To jest silikon, który ma za zadanie przykleić się do wszystkiego.
Na formy jest silikon utwardzający się pod wpływem utwardzacza. Wtedy nawet nie musisz używać profesjonalnego rozdzielacza, wystarczy że potrzesz ręką i tłuszcz zrobi robotę :lol:
https://allegro.pl/oferta/profesjonalny ... MxEALw_wcB

_________________
Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: poniedziałek, 8 kwietnia 2024, 19:48 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 09:34
Posty: 5162
Wiek: 53
Lokalizacja: Plewiska
Przyjdzie taki i zepsuje zabawę ;)
Zwykłym silikonem octowym kleiłem duże akwarium . Szkło 16 mm klejone na styk . Po miesiącu wynikła potrzeba usunięcia jednej z szyb i okazało się że ponad połowa była nieutwardzona ..

_________________
Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: środa, 10 kwietnia 2024, 18:16 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1507
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Dziękuję koledzy za burzę mózgów, ale mam wątpliwości i będę się czepiać :lol:
Wielebny pisze, żeby kupić kawałek rurki silikonowej i zakleić. Pomijam źródło kupienia kawałka silikonowej rurki akurat takiej a takiej średnicy i grubości ścianki. A czym skleić coś tak klejowstrętnego jak silikon?
Drugie to jaka jest wytrzymałość temperaturowa silikonu do form? Wytrzyma jakiś kilkadziesiąt krotne nagrzewanie prawie półgodzinne do ok. 1000 stopni?

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: środa, 10 kwietnia 2024, 21:34 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 3 kwietnia 2010, 19:10
Posty: 1708
Wiek: 51
Lokalizacja: Braniewo
Swego czasu bawiłem się silikonami Smooth-on Mold Star do form i Dragon Skin, Ecoflex. Formierski Mold Star po wrzuceniu do pieca lekko się nadpalił, okopcił i wyszedł z pieca w stanie prawie nienaruszonym. Mało tego, ciężko było to wystudzić w wiadrze z wodą. Drogie to cholerstwo, ale jak chcesz, to mogę Ci do testów przesłać trochę, np. w strzykawkach 20 ml. Może znajdę też rozdzielacz w płynie.

Ewentualnie, prześlij mi stl tego elementu, to go wydrukuję i sam odleję z silikonu.
Czasami musiałem drukowany element pociągnąć żywicą, żeby zlikwidować warstwy druku i idealnie wygładzić formę do odlewu. Też jeszcze gdzieś ją mam :)

_________________
moja strona firmowa: https://gprofi.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: środa, 10 kwietnia 2024, 21:44 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 09:34
Posty: 5162
Wiek: 53
Lokalizacja: Plewiska
Grzesiu- firma Ataszek . Mają nawet klej do dziur budżetowych

_________________
Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: czwartek, 11 kwietnia 2024, 07:02 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 25 października 2017, 18:23
Posty: 8
Wiek: 42
Lokalizacja: Gdańsk
A może forma z rozpuszczalnego filamentu? Woda lub jakieś ustrojstwo co nie rozpuszcza silikonu, a filament tak.
Co do silikonów - mi też ten domowy się nie utwardzał w środku w większych bryłach niestety.

Dziękuję kolegom za pokazanie silikonów dwuskładnikowych - zapisane w bazie pod przyszłe projekty.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: czwartek, 11 kwietnia 2024, 12:06 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 3 kwietnia 2010, 19:10
Posty: 1708
Wiek: 51
Lokalizacja: Braniewo
Mam rozpuszczalny filament, ale wydaje mi się, że nie dawał idealnie gładkiej powierzchni. Niby jest on alternatywą dla podpór, ale strasznie upierdliwy w czyszczeniu. Poza tym, przy jednym extruderze, trzeba stosować wieżę czyszczącą na tyle dużą, by nie zostawały resztki, bo inaczej miesza się z filamentem do budowy i wydruk staje się kruchy, podatny na rozwarstwienia.

_________________
moja strona firmowa: https://gprofi.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: czwartek, 11 kwietnia 2024, 13:46 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1507
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Wielebny napisał(a):
Grzesiu- firma Ataszek . Mają nawet klej do dziur budżetowych

:lol: :lol: :lol:

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: piątek, 12 kwietnia 2024, 14:09 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6077
Wiek: 46
Lokalizacja: Kraków
Nieco podobny temat już był tu na forum tzn użycie zwykłego silikonu i jego czas schnięcia (w 2019)
https://rcclub.eu/viewtopic.php?f=108&t=10868

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
PostNapisane: piątek, 12 kwietnia 2024, 18:42 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1507
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Taaa.... przeczytałem to Hubert. No właśnie nie było tam rozdzielacza :lol:
A poważniej, to był kawał bloku w porównaniu z moim kapturkiem. W najgrubszym miejscu moje dzieło ma z 6 mm.
Może uda się Piotrowi coś dla mnie zrobić.

Mam podobne pytanie do wiedzących więcej o silikonach i katalizatorach. Przypomniało mi się, że mam z ponad pół kilograma silikonu formierskiego RTV Sidosil BK 101 z 2017 roku, gdy miałem fantazję zrobić odlewy silikonowych szachów w foremkach do wypieków szachów - ciasteczek. Może kiedyś o tym fajansie napiszę.
Załącznik:
sil.jpg
sil.jpg [ 59.51 KiB | Przeglądane 3094 razy ]

Pierwsze - silikon jest płynny jeszcze. Troszkę chyba zgęstniał. Ale się powoli przelewa.
Drugie - katalizator-utwardzacz 100-2 wyparował z buteleczki. Konkretnie została dosłownie skrząca się chmurka.
I teraz czy warto próbować 7 letni silikon użyć a co za tym idzie (brakuje katalizatora), czy katalizator który znalazłem na alle
https://allegro.pl/oferta/katalizator-do-silikonu-formierskiego-100-ml-13618458876?reco_id=84db356a-f8ed-11ee-a5b7-cad1c18b7d7a&sid=1b14f67fa36602937f1572a57e6df4124ef63b53ab9897d3b9ab8b1bd1d899d5
nadaje się do tego silikonu. Ja nie mam o tym pojęcia.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

123,197,553 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL