Tym razem zrobiłem sterownik oświetlenia modelu. Nie jest to nic odkrywczego ani nowego i co więcej zapewne podobne do innych sterowników ale tutaj trudno zrobić koło nie będące kołem, jednak przy projektowaniu wprowadziłem parę nowych rozwiązań.
Zacznijmy od tego jak to wygląda
Załącznik:
nl_top.jpg [ 190.89 KiB | Przeglądane 21937 razy ]
Załącznik:
nl_bot.jpg [ 197.14 KiB | Przeglądane 21937 razy ]
Udało się zmieścić w wymiarach 42x29 i wadze 10,5g (dławiki "sporo" ważą).
Na pokładzie wyjścia na buzzer, światła nawigacyjne oraz beacony poprzez MOSFETy (przy diodach superflux jest to wystarczające) oraz 3 przetwornice impulsowe dla LEDów 0,5-1W dla strobów oraz świateł lądowania. Zastosowanie tych przetwornic spowodowało to, że błysk jest naprawdę mocny i przy diodach 1W można się oślepić w dzień
. Dodatkowo można zmienić (rezystorami, jest na to miejsce) prąd dla tych diod przy czym ustawienie prądu 120-150mA daje świetny efekt.
Na płycie są 2 wejścia.
Wkrótce więcej informacji.
EDIT: Wszystkie potrzebne informacje w 1 poście
---------------------------------------------------------------------------------------------
Pinologia płytki:
WEJŚCIA
Załącznik:
nl_pinout1.jpg [ 338.29 KiB | Przeglądane 16957 razy ]
Zasilanie - moduł współpracuje z zasilaniem 2-4S LiPo, dodatkowo jest detekcja ilości cel (ma to znaczenie przy załączaniu alarmu niskiego napięcia)
Procesor jest zabezpieczony przed odwrotną polaryzacją.
Wejście GEAR
Wejście sterowane PWM z odbiornika. Środkowy pin (+5V) nie jest podłączony do niczego, więc można bez bólu użyć kabelka serwowego 3 żyłowego jak się komuś nie chce dłubać.
Tym wejściem włączamy/wyłączamy światła lądowania. Jeżeli nic nie podepniemy ... światła się nie zapalą.
Wejście Throttle
Elektrycznie jak powyżej.
Tym wejściem możemy uruchomić BEACONy przy czym jest to opcja. Jeżeli NIC nie podłączymy do tego wejścia to BEACONY będą działać ciągle. Jeżeli podepniemy do tego wejścia sygnał od silnika to wtedy światła włączą sie dopiero jak uruchomimy silnik.
WYJŚCIA
Załącznik:
nl_pinout2.jpg [ 330.98 KiB | Przeglądane 16957 razy ]
Do wyjść można ale nie trzeba podłączać wszystkich diodek, nic się nie stanie.
Opis:
Buzz - wyjście na buzzer - dobieramy na takie napięcie jakie będzie na wejściu sterownika, buzzer musi mieć wewnętrzny generator, buzzer włącza się gdy zostanie wykryte niskie napięcie
Nav - światła nawigacyjne, oprócz tego, że świecą cały czas to zaczynają migać gdy zostanie wykryte niskie napięcie
Beacon 1 i Beacon 2 - światła migające sygnalizujące pracę silnika (gdy używamy wejścia Throttle lub migają cały czas gdy nie używamy wejścia)
Landing - światła do lądowania włączane wejściem GEAR
Wing Strobe - stroboskopy na skrzydłach
Tail Strobe - stroboskop na ogonie
WAŻNE - jak można zauważyć są piny-zworki, do czego to służy ? Aby ułatwić sobie podłączanie świateł. Pamiętamy, że diody łączymy ze sobą SZEREGOWO bo w przypadku diodek o świeceniu decyduje PRĄD.
Użyteczna sprawa np. przy światłach na skrzydłach. Zamiast robić kombinacje, każdą diodę kończymy osobną wtyczką i włączamy w obwód przy użyciu zworki którą mamy zaraz obok.
Kwestie elektryczne wyjść.
Wyjścia Buzz, Nav, Beacon 1,2 sterowane są poprzez tranzystory. Są także w tych obwodach rezystory (z wyjątkiem Buzz). Nie trzeba zatem stosować dodatkowych rezystorów dla diod. Rezystory mają wartość 560Ohm co jest dość uniwersalne.
Wyjścia Landing, Wing Strobe, Tail Strobe sterowane są poprzez przetwornice. Tutaj także nie potrzebujemy dodatkowych rezystorów.
JAKIE DIODY STOSOWAĆ
Dla świateł nawigacyjnych i beaconów polecam diody serii SuperFlux o szerokim kącie świecenia.
Dla stroboskopów - białe diody 0,5W (mogą być i mocniejsze), te diody nie potrzebują radiatorów gdyż ich praca jest impulsowa. Prąd wyjściowy z przetwornicy jest w granicach 300mA
Dla świateł lądowania - białe diody 1W z radiatorem (no chyba że rozwiążemy kwestie chłodzenia inaczej), prąd na przetwornicy ustawiony jest na ok. 350mA
---------------------------------------
Uruchomienie
Po włączeniu zasilania następuje "self test" czyli każde wyjście (w sekwencji) jest na chwilę zapalane i gaszone. Dzięki temu możemy zobaczyć czy wszystko jest dobrze podłączone.
Po teście rozpoczyna się normalna praca, czyli świecenie i miganie oraz reakcja na wejścia.
Dodatkową funkcją jest alarm niskiego napięcia - wtedy to zaczynają migać światła nawigacyjne oraz dźwięk buzzera. Reszta działa normalnie.
---------------------------------------
UWAGA !!!
Światła stroboskopowe oraz lądowania są NAPRAWDĘ MOCNE i z bliskiej odległości mogą spowodować OŚLEPIENIE, proszę uważać podczas testów.