RcClub.eu
https://rcclub.eu/

Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz
https://rcclub.eu/viewtopic.php?f=87&t=11880
Strona 1 z 1

Autor:  krankor [ sobota, 6 kwietnia 2024, 09:41 ]
Tytuł:  Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

Pytanie - czym zabezpieczyć formę drukowaną z PLA przed przyklejeniem odlewy z silikonu. Wazelina techniczna stała niespecjalnie się sprawdziła.
Zachciało mi się zrobić kapturek z silikonu odpornego na temperaturę. Nieduży, na rurkę 22mm.
Załącznik:
kapt.jpg
kapt.jpg [ 23.41 KiB | Przeglądane 3491 razy ]

Narysowałem i wydrukowałem foremkę dzieloną. Ponieważ to ma wytrzymać sąsiedztwo z żarem paliwa w podkurzaczu do pszczół (no może nie bezpośredni kontakt, ale blisko) wcisnąłem strzykawką w foremkę czerwony silikon używany do samochodów. Ma wytrzymać 300 stopni. Po głębszym zastanowieniu to chyba jednak za mało będzie.
Foremkę przed sklejeniem się z "odlewem" miało zabezpieczyć przejechanie pędzelkiem wazeliną techniczną. Ten silikon utwardza się od wilgoci, więc trochę trwało czekanie, na wyczucie 6 dni.
No i....wyszło tak sobie.
Załącznik:
kapt1.jpg
kapt1.jpg [ 81.02 KiB | Przeglądane 3491 razy ]

Miejscami posklejało się, jakby nie było tam przejechane. No przecież przesuwający się silikon w czasie napełniania nie wytarł chyba wazeliny ze ścianek. I to jeszcze tak wybiorczo. Ledwo udało się wyciągnąć kapturek wyrywając miejscami trochę mięska. Inna sprawa, że trzeba ewentualnie przeprojektować kilka miejsc na grubsze, pozbyć się karbów.
Chodzi mi o rozdzielacz do amatorskiego zastosowania, nie jakiś super profesjonalny w ilości litra :lol: . Czytałem też pastach na bazie wosku pszczelego do woskowania nadwozi.

Autor:  Ellipsis [ sobota, 6 kwietnia 2024, 15:38 ]
Tytuł:  Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

https://allegro.pl/oferta/rozdzielacz-b ... 7709892901

Wysłane z mojego M2012K11AG przy użyciu Tapatalka

Autor:  Wielebny [ niedziela, 7 kwietnia 2024, 10:45 ]
Tytuł:  Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

Nie prościej kupić rurkę z silikonu i zakleić ja na końcu?
Jeśli nie używasz silikonu z utwardzaczem to duży element będzie się utwardzać wieki

Autor:  kesto [ poniedziałek, 8 kwietnia 2024, 07:22 ]
Tytuł:  Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

[quote="krankor"] Ten silikon utwardza się od wilgoci, więc trochę trwało czekanie, na wyczucie 6 dni.
No i....wyszło tak sobie.
Załącznik:
kapt1.jpg

Silikon sieciujący pod wpływem wilgoci nie nadaje się na formy. To jest silikon, który ma za zadanie przykleić się do wszystkiego.
Na formy jest silikon utwardzający się pod wpływem utwardzacza. Wtedy nawet nie musisz używać profesjonalnego rozdzielacza, wystarczy że potrzesz ręką i tłuszcz zrobi robotę :lol:
https://allegro.pl/oferta/profesjonalny ... MxEALw_wcB

Autor:  Wielebny [ poniedziałek, 8 kwietnia 2024, 19:48 ]
Tytuł:  Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

Przyjdzie taki i zepsuje zabawę ;)
Zwykłym silikonem octowym kleiłem duże akwarium . Szkło 16 mm klejone na styk . Po miesiącu wynikła potrzeba usunięcia jednej z szyb i okazało się że ponad połowa była nieutwardzona ..

Autor:  krankor [ środa, 10 kwietnia 2024, 18:16 ]
Tytuł:  Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

Dziękuję koledzy za burzę mózgów, ale mam wątpliwości i będę się czepiać :lol:
Wielebny pisze, żeby kupić kawałek rurki silikonowej i zakleić. Pomijam źródło kupienia kawałka silikonowej rurki akurat takiej a takiej średnicy i grubości ścianki. A czym skleić coś tak klejowstrętnego jak silikon?
Drugie to jaka jest wytrzymałość temperaturowa silikonu do form? Wytrzyma jakiś kilkadziesiąt krotne nagrzewanie prawie półgodzinne do ok. 1000 stopni?

Autor:  Piotr_G [ środa, 10 kwietnia 2024, 21:34 ]
Tytuł:  Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

Swego czasu bawiłem się silikonami Smooth-on Mold Star do form i Dragon Skin, Ecoflex. Formierski Mold Star po wrzuceniu do pieca lekko się nadpalił, okopcił i wyszedł z pieca w stanie prawie nienaruszonym. Mało tego, ciężko było to wystudzić w wiadrze z wodą. Drogie to cholerstwo, ale jak chcesz, to mogę Ci do testów przesłać trochę, np. w strzykawkach 20 ml. Może znajdę też rozdzielacz w płynie.

Ewentualnie, prześlij mi stl tego elementu, to go wydrukuję i sam odleję z silikonu.
Czasami musiałem drukowany element pociągnąć żywicą, żeby zlikwidować warstwy druku i idealnie wygładzić formę do odlewu. Też jeszcze gdzieś ją mam :)

Autor:  Wielebny [ środa, 10 kwietnia 2024, 21:44 ]
Tytuł:  Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

Grzesiu- firma Ataszek . Mają nawet klej do dziur budżetowych

Autor:  mihu [ czwartek, 11 kwietnia 2024, 07:02 ]
Tytuł:  Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

A może forma z rozpuszczalnego filamentu? Woda lub jakieś ustrojstwo co nie rozpuszcza silikonu, a filament tak.
Co do silikonów - mi też ten domowy się nie utwardzał w środku w większych bryłach niestety.

Dziękuję kolegom za pokazanie silikonów dwuskładnikowych - zapisane w bazie pod przyszłe projekty.

Autor:  Piotr_G [ czwartek, 11 kwietnia 2024, 12:06 ]
Tytuł:  Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

Mam rozpuszczalny filament, ale wydaje mi się, że nie dawał idealnie gładkiej powierzchni. Niby jest on alternatywą dla podpór, ale strasznie upierdliwy w czyszczeniu. Poza tym, przy jednym extruderze, trzeba stosować wieżę czyszczącą na tyle dużą, by nie zostawały resztki, bo inaczej miesza się z filamentem do budowy i wydruk staje się kruchy, podatny na rozwarstwienia.

Autor:  krankor [ czwartek, 11 kwietnia 2024, 13:46 ]
Tytuł:  Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

Wielebny napisał(a):
Grzesiu- firma Ataszek . Mają nawet klej do dziur budżetowych

:lol: :lol: :lol:

Autor:  Ellipsis [ piątek, 12 kwietnia 2024, 14:09 ]
Tytuł:  Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

Nieco podobny temat już był tu na forum tzn użycie zwykłego silikonu i jego czas schnięcia (w 2019)
https://rcclub.eu/viewtopic.php?f=108&t=10868

Autor:  krankor [ piątek, 12 kwietnia 2024, 18:42 ]
Tytuł:  Re: Odlew z silikonu w formie z PLA - rodzielacz

Taaa.... przeczytałem to Hubert. No właśnie nie było tam rozdzielacza :lol:
A poważniej, to był kawał bloku w porównaniu z moim kapturkiem. W najgrubszym miejscu moje dzieło ma z 6 mm.
Może uda się Piotrowi coś dla mnie zrobić.

Mam podobne pytanie do wiedzących więcej o silikonach i katalizatorach. Przypomniało mi się, że mam z ponad pół kilograma silikonu formierskiego RTV Sidosil BK 101 z 2017 roku, gdy miałem fantazję zrobić odlewy silikonowych szachów w foremkach do wypieków szachów - ciasteczek. Może kiedyś o tym fajansie napiszę.
Załącznik:
sil.jpg
sil.jpg [ 59.51 KiB | Przeglądane 3096 razy ]

Pierwsze - silikon jest płynny jeszcze. Troszkę chyba zgęstniał. Ale się powoli przelewa.
Drugie - katalizator-utwardzacz 100-2 wyparował z buteleczki. Konkretnie została dosłownie skrząca się chmurka.
I teraz czy warto próbować 7 letni silikon użyć a co za tym idzie (brakuje katalizatora), czy katalizator który znalazłem na alle
https://allegro.pl/oferta/katalizator-do-silikonu-formierskiego-100-ml-13618458876?reco_id=84db356a-f8ed-11ee-a5b7-cad1c18b7d7a&sid=1b14f67fa36602937f1572a57e6df4124ef63b53ab9897d3b9ab8b1bd1d899d5
nadaje się do tego silikonu. Ja nie mam o tym pojęcia.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/