Teraz jest czwartek, 18 kwietnia 2024, 22:59

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Oklejanie płata a opory powietrza
PostNapisane: piątek, 23 listopada 2018, 12:42 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 6 września 2012, 13:21
Posty: 2174
Wiek: 56
Lokalizacja: Brudzew
Jak w tytule, a dokładniej - wciąż mi nie pasuje połączenie teorii i praktyki w kwestii powstawania siły nośnej na płacie. Otóż - w zasadzie wszyscy oklejają bądź laminują "na lustro" całe (górne i dolne) powierzchnie płata, lecz z tego co wiem - zawirowania powstające za górną wypukłą częścią profilu mają duże znaczenie dla powstawania siły nośnej. Zastanawiam się czy oklejanie / malowanie / laminowanie tylko dolnej powierzchni oraz górnej tylko do uwypuklenia, zaś pozostawienie matowej za wypukłością - ma jakiś sens?..

_________________
Jak mówię że coś zrobię to zrobię, nie trzeba mi co pół roku przypominać..
- Sławek -


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Oklejanie płata a opory powietrza
PostNapisane: piątek, 23 listopada 2018, 14:39 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6050
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
W modelach z silnikami o ciągu trzykrotnie większym niż waga?

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Oklejanie płata a opory powietrza
PostNapisane: piątek, 23 listopada 2018, 15:01 
Rumcajs napisał(a):
...
Zastanawiam się czy oklejanie / malowanie / laminowanie tylko dolnej powierzchni oraz górnej tylko do uwypuklenia, zaś pozostawienie matowej za wypukłością - ma jakiś sens?..

Krótko, to zależy od profilu, prędkości w momencie który nas interesuje i kątów pracy.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Oklejanie płata a opory powietrza
PostNapisane: piątek, 23 listopada 2018, 15:08 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 16 kwietnia 2010, 13:54
Posty: 219
Wiek: 49
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Zacznijmy od tego, że masz dwa rodzaje opływu: laminarny i turbulentny. Przy laminarnym robisz szkrzydło na lustro. Ten typ opływu wymaga raczej sporego Re czyli albo skrzysło ma sporą cięciwę albo model zapinkala jak wściekły. Opływ laminarny daje najmniejszy opór powietrza. W małych modelach i tak raczej dominuje opływ turbulentny. Spotkałem się już nawet z opisami, że ktoś aby poprawić stabilność modelu naklejał pasek papieru ściernego. Generalnie słaby jestem jak chodzi o aerodynamikę. Najlepiej jak wypowiedzą się np. koledzy konstruujący zawodnicze modele DLG lub szybowce.

_________________
Pozdrawiam Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Oklejanie płata a opory powietrza
PostNapisane: piątek, 23 listopada 2018, 15:43 
Rumcajs napisał(a):
Jak w tytule, a dokładniej -

Sławek, czy jakiś konkretny model Cię interesuje, czy to takie zimowe przemyślenia?
Aerodynamika to temat rzeka i co gorsza wciąż rozwija się.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Oklejanie płata a opory powietrza
PostNapisane: piątek, 23 listopada 2018, 18:11 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 3 czerwca 2010, 20:17
Posty: 4301
Wiek: 62
Lokalizacja: Wrocław
Sławek tak jak pisze Stefan Ty tak ogólnie czy masz na myśli konkrety model.
Na Twoje pytanie nie można odpowiedzieć konkretnie. Ogólnie to tylko tak jak napisał Marek.
Każda konstrukcja modelu rządzi się własnymi właściwościami.

_________________
Pozdrawiam
Konrad P.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Oklejanie płata a opory powietrza
PostNapisane: piątek, 23 listopada 2018, 20:06 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 997
Wiek: 78
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Slawku, odpowiedz na interesujacy Ciebie temat znajdzesz na sasiednim forum , polecam.
http://pfmrc.eu/index.php/topic/59972-t ... ldsa-przepływ-laminarny-przepływ-turbulent

Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Oklejanie płata a opory powietrza
PostNapisane: piątek, 23 listopada 2018, 20:23 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 6 września 2012, 13:21
Posty: 2174
Wiek: 56
Lokalizacja: Brudzew
Stema napisał(a):
..czy to takie zimowe przemyślenia?.

Cheche - dokładnie :lol: :lol: , choć jak napisał Mareq
Mareq napisał(a):
..Spotkałem się już nawet z opisami, że ktoś aby poprawić stabilność modelu naklejał pasek papieru ściernego...

Zdaję sobie sprawę że modele podlegają nieco innym prawom niż duże samoloty mimo że latają w takim samym powietrzu, ale właśnie niedawno widziałem model w którym ktoś specjalnie matowił część za uwypukleniem profilu argumentując poprawieniem siły nośnej - co w pewnym sensie zgadzało się z moimi przemyśleniami. Ale z drugiej strony - różnorodność profili nie bierze się znikąd, więc na teraz słowa
Mareq napisał(a):
..Zacznijmy od tego, że masz dwa rodzaje opływu: laminarny i turbulentny. Przy laminarnym robisz szkrzydło na lustro. Ten typ opływu wymaga raczej sporego Re czyli albo skrzysło ma sporą cięciwę albo model zapinkala jak wściekły. Opływ laminarny daje najmniejszy opór powietrza. W małych modelach i tak raczej dominuje opływ turbulentny...

są dla mnie wystarczającym wyjaśnieniem, i chwilowo temat uważam za wyczerpany :D

PS
Władek, dzięki - pobieżnie zerknąłem i chyba trafiłeś w sedno ;) , zabieram się za lekturę.

_________________
Jak mówię że coś zrobię to zrobię, nie trzeba mi co pół roku przypominać..
- Sławek -


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Oklejanie płata a opory powietrza
PostNapisane: sobota, 24 listopada 2018, 07:28 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 3 stycznia 2017, 09:32
Posty: 823
Wiek: 42
Lokalizacja: Warszawa
Hej. Odpowiedź juz padła, ale Twoje pytanie w treści postu jest o powstawanie siły nośnej a temat postu o opory. Trochę pomieszałeś. Nawet płaska płytka generuje siłę nośną - pozostaje pytanie jakim kosztem oporów... i po to jest właśnie temat wykończenia powierzchni.

_________________
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

118,966,134 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL