Ellipsis napisał(a):
A takie coś co robi? To po prawej:
Na pasku menu prawy przycisk, pokazuje się tak jakby menu kontekstowe ale bez opisu tylko z ptaszkiem - po kliknięciu tego cały pasek menu znika i można tylko zamknąć program.
Ok, muszę to zablokować.
Punkt odniesienia Ustawiamy jako punkt od którego program podaje nam wymiary w oknie po lewej (CG,AC itd). Zależnie jak chcemy liczyć, zwykle kalkulatory CG mają go podane jako punkt krawędzi natarcia przy osi samolotu (leading edge root chord).
Program sam "nie wie" jaka jest rozpiętość. Na filmiku widać jak ustawiam szerokość pola roboczego na 1200mm, a następnie skalauję moją bitmapę żeby skrzydła zajmowały całą szerokość pola roboczego. Można też pomóc sobie linią pomiarową.
Widzę też, że pozycje punktu AC skrzydła liczbowo pokazuje z minusem (graficznie jest dobrze) - do poprawki.
Dzięki za uwagi.
Żeby usunąć linią pomiarową, należy kliknąć na etykietę prawym i dać "usuń". Narazie klawisz Delete nie usuwa lini pomiarowych. Muszę to poprawić.
Margines statyczny - ogólnie jest to procent średniej szerokości skrzydła (MAC) o jaki przesunięte jest CG od punktu neutralnego konstrukcji. Zawiera się zwykle w przedziale 5%-20% przy czym 5% - model mało stabilny, ale dobrze szybuje - 20% stabilny ale ciężki na nos.
Efektywnosć stabilizatora - współczynnik zmniejszający efektywność stabilizatora - jeżeli jest on "przysłonięty" przez gruby kadłub lub działa na niego "downwash" skrzydła. Chwilowo jeszcze nie używany w obliczeniach.
Dwupłaty jeszcze nie są niestety obsługiwane. Narazie możliwymi konstrukcjami są: Latające skrzydło, Układ klasyczny i układ z canardem.
Środek ciężkości pokazuje w punkcie CG, a w oknie "sidebar" po lewej pokazuje jego odległość w osi pionowej od punktu REF.
///Ogólny opis funkcji:
Właściwości - określamy wymiary pola roboczego i siatki. (z klawiszem ALT możemy poruszać się co 1mm z pominięciem siatki).
Wybierz tło - można dodać bitmapę z rzutem modelu z góry (top-down) która pomoże odwzorować kształty - najlepiej żeby byłą przycięta po równo na szerokość - tzn samolot znajdował się na środku bitmapy w osi X - wtedy można łatwo ustawić bitmapę za pomocą opcji "wyśrodkuj".
Dodaj linie pomiarową - Jak sama nazwa wskazuje
Linia pomiarowa może być przyczepiona do punku samolotu (za pomocą wyskakującego menu) kiedy umieszczamy punkt linii nad punktem samolotu. Miarka ma swoje menu kontekstowe po kliknięciu prawym na etykietkę wyświetlająca wymiar. Można wybrać pomiar w osi X, Y lub po prostej (domyślny).
Ukryj linie pomiarowe - ukrywa lub pokazuje linie, żeby nie zasłaniały widoku w razie potrzeby.
Ustaw punkt ref - ustawia punkt REF - wyjaśnienie powyżej.
Dodaj element - dodaje skrzydło, canard i statecznik - Dozwolone (prawidłowo liczone) układy jak wyżej tj. FlyingWing, Canard + skrzydło, HStab + Skrzydło.
Usuń - zaznaczamy element - np skrzydło czy bitmapę i klikamy usuń - bądź delete. (Uwaga - nie ma opcji cofnij).
Właściwości modelu - ustawiamy tam nazwę, margines statyczny, wagę - do obliczenia CWL (Cubic Wing Loading) nie ma jednostki - muszę dodać - ale jest to g/dm2).
/// edit
Szary punkt opisany CG - wyliczony punkt gdzie powinien znajdować się środek ciężkości modelu.
Różowy punk na środku NP - punkt neutralny.
Niebieskie punkty na skrzydłach i statecznikach - punkty AC (Aerodynamic Center) elementu - umieszczony w 25% długości MAC liczonej od strony krawędzi natarcia. - na ten punkt działa siła nośna (uśrednienie do obliczeń oczywiście).
Czerwona pionowa linia na skrzydle po lewej stronie - zaznaczony MAC - czyli średnia szerokość skrzydła.
///edit2
Planuje dodać opcję liczenia dla dwu i trzy płatów, obliczenia stateczności poprzecznej (także VTAIL). Dodatkowo muszę dodać opcje pominięcia danego panela skrzydła lub statczenika jeżeli znajduję się w kadłubie oraz uwzględniać wznios skrzydła.
Troche pracy jeszcze zostało