Addriano1 napisał(a):
Coś takiego znalazłem na grupie fb.
To zaprzestań szukania po śmietnikach
Masz tutaj napisane, i dokładnie wytłumaczone po ludzku, a nie jakimś językiem z rynsztokowego FB
P - to czułość żyr - wystarczy ze pracuje na 60% zakresu użytecznego - za wysokie będziesz widział ze strzela w silniki.
I - im większe tym quad powinien szybciej wracać do poziomu - przynajmniej u mnie tak to wygląda. Małe I to kopter gdy go pochylisz to powoli wraca do poziomu . Za duże I to przy pochyleniu i puszczeniu drążka quad zakłada za dużą kontrę żeby wyrównać
D - moim zdaniem najważniejsze - małe D quad flakowaty i buja się na boki silniki nie nadążają wyrównywać . D w sam raz quad jest jak skala - przy opadaniu nie telepie nim .
D za duże - strzały w silniki , quad sztywny - przy opadaniu telepie itp.
Zanim nie uporasz się z drganiami każde zwiększenie pidow będzie skutkowało zakłóceniami i nieprzewidywalnym zachowaniem drona. Oczywiście możesz znaleźć taki punkt ze nic się nie wzbudza ale jeśli masz duże drgania ten punkt będzie "nisko" i quad nie będzie latał tak ja mógłby latać.
Także pierwsza sprawa zawsze eliminacja drgań . Potem sam zobaczysz ze jak nie ma drgań to użyteczny zakres regulacji pidow jest znacznie bardziej szeroki i nawet na dużym wzmocnieniu będzie latać dobrze. Potem juz tylko obserwujesz czy nie wpada w oscylacje przy opadaniu lub podczas lotu postępowego itp.
yaw - rudd (obroty wokół własnej osi)
pitch - elev (pochylenie przód\tył)
roll - aile (pochylenie lewo\prawo)
--------------------------------------------------
RATE - to są współczynniki "siły" implementowania PID'ów na poszczególnych osiach. Ponieważ pitch/roll są symetryczne to masz dla nich jeden, ten sam współczynnik, a dla Yaw oddzielnie, w najnowszym sofcie jak dasz pitch/roll na 6 to quad kręci pętelki w miejscu jak opętany nie do opanowania
--------------------------------------------------------------------------
P- współczynnik części proporcjonalnej -
im większy odchylenie tym mocniejsza reakcja (np reakcja na odchyłkę od poziomu o 10stopni jest 2 razy mocniejsza niż reakcja na odchyłkę 5stopni). Jeżeli wartość P jest zbyt wysoka to podczas powrotu do pozycji wyjściowej/zerowej dojdzie do przekroczenia pozycji i konieczna będzie przeciwna siła do wyrównania. Wytworzy to efekt oscylacji dopóki stabilności nie zostanie ostatecznie osiągnięta a w ekstremalnych przypadkach spowoduje to całkowitą destabilizację koptera.
Zwiększanie wartości dla P:
Wirnikowiec stanie się bardziej stabilny aż do momentu gdy P jest zbyt wysokie i wirnikowiec zacznie drgać i tracić kontrolę. Zauważysz bardzo silny opór siły na wszelkie próby poruszenie wirnikowca.
Spadek wartości dla P: Będzie „pływało/dryfowało” podczas sterowania dopóki P jest zbyt niskie i wirnikowiec będzie bardzo niestabilny. Będzie stawiał mniejszy opór (będzie bardziej zmulony) podczas wszelkich prób zmiany orientacji.
Lot akrobacyjny: Wymaga nieco wyżej ustawionego parametru P
Delikatny płynny lot: wymaga nieznacznie niżej ustawionego parametru P I - współczynnik członu całkującego -
im odchyłka dłużej trwa tym mocniejsza reakcja (np odchyłka o 5stopni utrzymująca się w czasie powoduje coraz silniejszą reakcję). Jest to okres czasu, dla którego zmiana prędkości kątowej jest mierzona i uśredniana. Wartość siły niezbędnej do powrotu do pozycji wyjściowej wzrasta im dłużej trwa odchylenie. Wyższy parametr I powoduje stabilniejsze trzymanie pozycji.
Zwiększenie wartości parametru I: Zwiększenie zdolności do zachowania ogólnej pozycji wyjściowej i zmniejszenia „pływania” wirnikowca, ale także zwiększają opóźnienie w powrocie do pozycji wyjściowej. Zmaleje również znaczenie P.
Zmniejszenie wartości dla I: Poprawi reakcję na zmiany, ale zwiększy drift (poślizg) i zmniejszy zdolność do utrzymywania pozycji.
Zwiększy również znaczenie P.
Lot akrobacyjny: wymaga nieznacznie niżej ustawionego parametru I
Delikatny płynny lot: Wymaga nieco wyżej ustawionego parametru I D - współczynnik członu różniczkującego -
uwzględnia szybkość zmian i ich kierunek (np mocniejsza reakcja jeżeli odchyłka jest np 5stopni ale narasta niż jak jest 5stopni ale maleje). Jest to prędkość, przy której wirnikowiec wraca do pierwotnego położenia. Wyższe D (jak to jest wartość ujemna oznacza to mniejszą liczbę - tj. bliżej zera) będzie oznaczało że wirnikowiec wróci do pozycji wyjściowej bardzo szybko.
Zwiększenie wartości D: (pamiętaj oznacza mniejszą liczbę, gdyż jest to wartość ujemna) poprawia szybkość, z jaką wirnikowiec wraca do pierwotnej pozycji. Wraz ze zwiększeniem szybkości odzyskiwania pozycji rośnie prawdopodobieństwo jej przekroczenia i oscylacji. Będzie również zwiększało wpływ parametru P
Zmniejszenie wartości D: (pamiętaj oznacza to wyższą liczbę gdy jest to wartość ujemna - czyli dalej od zera) redukcja drgań podczas powrotu z odchylenia do pozycji wyjściowej. Prędkość powrotu do pozycji wyjściowej maleje.
Osłabia również działanie parametru P Lot akrobacyjny: Zwiększ D (pamiętaj oznacza mniejszą liczbę, gdyż jest to wartość ujemna - tj. bliżej do zera)
Delikatny płynny lot: Zmniejsz D (pamiętaj, oznacza wyższą liczbę, gdy jest to wartość ujemna - czyli dalej od zera) regulacja:--------------------------------------------------------------
P -jest dominującą częścią PID i jego zmiana doprowadzi do dobrych właściwości lotnych.
Podstawowe ustawienia PID - na ziemi
1. Ustaw PID domyślne
pitch P=4.0 I=0.030 D =15 rate=0
roll P=4.0 I=0.030 D =15 rate=0
yaw P=8.0 I=0.000 D =0 rate=0
level P=14.0 I=0.045 ->to są ustawienia akcelerometru
2. Podnieś wirnikowca do góry i przytrzymaj go mocno i bezpiecznie.
3. Uruchom silniki i zwiększ przepustnicę gazu do momentu zawisu wirnikowa (tj. do momentu w którym nie będziesz czuł jego wagi) Cały czas mocno go trzymaj.
4. Spróbuj przechylić wirnikowca na bok w kierunku osi każdego silnika. Powinieneś poczuć przeciw reakcję silników na przechylenie dla każdej osi.
Zmieniaj P do momentu w którym trudno jest przeciwdziałać reakcji silników.
Teraz spróbuj kołysać wirnikowcem. Zwiększ P aż zacznie drgać, a następnie zmniejsz nacisk.
Powtórz dla osi Yaw.