Teraz jest piątek, 29 marca 2024, 11:31

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 82 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 01:16 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Witam wszystkich serdecznie!
Zamierzam w tym wątku zamieścić relację z budowy modelu makiety, a może pół-makiety ( zobaczę, co wyjdzie w praniu) historycznego samolotu Morane-Saulnier typu H z roku 1913 w wersji na pływakach. Samolotem tym latał min. Roland Garros w wyścigach o Puchar Schneidera w roku 1913 i 1914. Samolot MS -G,H był sprzedawany do W.Brytanii, Niemiec, Rosji, Szwecji i kilku pomniejszych. Licencję na produkcję tego samolotu kupił również Fokker budując słynną serię swoich Eindeckerów. Można by jeszcze wiele pisać o tym protoplaście znaczącej linii rozwojowej wczesnych samolotów. Nie o tym jednak ma być wątek.

Załącznik:
1913-1_2_4-_zpsjwulwnwh.jpg
1913-1_2_4-_zpsjwulwnwh.jpg [ 147.77 KiB | Przeglądane 11824 razy ]

Załącznik:
Roland MS-H_MONACO_1913_3_zpsbo1fjc7s.jpg
Roland MS-H_MONACO_1913_3_zpsbo1fjc7s.jpg [ 86.47 KiB | Przeglądane 11824 razy ]


Zamierzenia są dość ambitne. Model mam zamiar zbudować wykorzystując kilka starych metod budowy. Tzn. sterowanie za pomocą wypaczanego skrzydła, jak w oryginale. Pokrycie koveralem. Poszycie skrzydeł ma być przyszyte do żeber. Przynajmniej na razie takie są założenia. Skrzydła do transportu będą odejmowane, co łączy się oczywiście z rozłączeniem od nich kilkunastu linek. To będzie dopiero "zabawa". Kilka niespodzianek będę ujawniał w trakcie i stopniowo.

Załącznik:
triptyque-morane_zps1ibxqdos.jpg
triptyque-morane_zps1ibxqdos.jpg [ 92.16 KiB | Przeglądane 11824 razy ]


Podstawowe wymiary modelu to:
rozpiętość - 1600 mm
długość kadłuba - 1000 mm
cięciwa skrzydła - 305 mm
szacowana waga - ok 3 kg.

Pierwsze zdjęcia z wyciętymi żeberkami z balsy 2,5 mm (poza pierwszymi od kadłuba - te będą z sklejki) i wygiętą rurką ameliniową o średnicy 5 mm, która będzie tworzyć krawędź natarcia i końcówkę skrzydła.

Załącznik:
SNV32006_zpss3pbf8pk.jpg
SNV32006_zpss3pbf8pk.jpg [ 118.38 KiB | Przeglądane 11824 razy ]

Załącznik:
SNV32021_zpsuehs24me.jpg
SNV32021_zpsuehs24me.jpg [ 86.2 KiB | Przeglądane 11824 razy ]


cdn

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano sobota, 13 stycznia 2018, 00:20 przez krankor, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 09:13 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 31 marca 2010, 08:00
Posty: 3701
Wiek: 74
Lokalizacja: Pabianice
O mamo, zapowiada się nieźle ;)

_________________
Pozdrawiam
karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 09:20 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 października 2011, 11:39
Posty: 1530
Wiek: 57
Lokalizacja: Ełk
No to będzie trochę zabawy z tym "druciakiem". Model masz już pewnie na ukończeniu 8-) .

_________________
Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 09:37 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Nie Krzysiek, tu Cię zaskoczę, jest dokładnie na takim etapie, jak na zdjęciach.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 09:57 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 15:35
Posty: 1253
Wiek: 75
Lokalizacja: Toruń PL,Swindon England UK
O kurde,ruszyło.Grzegorz moje gratulacje.Po długich przygotowaniach,poszukiwaniu materiałów historycznych,już coś widać.Trzymam kciuki,pewnie niepotrzebnie,znając Twoje możliwości. :D

_________________
pozdrawiam Janusz
************************
Modelarstwo to pasja.
Pasja - aby zrealizować swoje marzenia.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 09:59 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 7 maja 2010, 18:38
Posty: 1013
Wiek: 55
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Ach, przedwojenne hydroplany, piękne maszyny. Będę kibicował :)

_________________
Pozdrawiam
Michał


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 10:05 
Idę po popcorn i "popitkę" :D


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 10:05 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
No kuuuuuuurcze, co ja zrobiłem. Teraz będę musiał to dokończyć :mrgreen: A mogłem się nie ujawniać...

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 10:47 
Tylko pogratulować decyzji.
Piękny, choć "pracowity" model.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 15:58 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 26 grudnia 2010, 21:21
Posty: 2197
Wiek: 58
Lokalizacja: COLNE Lancashire U.K.
Jaki planujesz napęd ?
Jeżeli makieta / półmakieta to chyba spalinowy ?

Idę po Popcorn i jedziemy ! ;) .

_________________
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 16:15 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
JarekF napisał(a):
Jaki planujesz napęd ?
Jeżeli makieta / półmakieta to chyba spalinowy ?

Idę po Popcorn i jedziemy ! ;) .



Do takiego modelu to tylko jakiś SAITO FA 4-t :)

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 16:47 
Lepiej Saito FG 4T.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 17:10 
Obrazek

Obrazek


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 17:51 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 23 marca 2010, 22:47
Posty: 475
Wiek: 59
Lokalizacja: Gdańsk
Od razu pomyśl o bagnecie dużej średnicy. W moim Pfalzu w podobnej skali był to węgiel 5 czy 6mm. To oznaczało, że by zachować wzniosy skrzydeł musiałem regulować naciąg linek. Siły występowały tak duże, że przy lądowaniu rwały się linki - plecionki o wytrzymałości 27kg, a krętliki morskie o wytrzymałości 60kg rozciągały się. Gdybym zastosował grubszy bagnet to linki nie byłyby tak obciążone. Z tego powodu przerobiłem go z wersji E - średniopłat jak Twój - na górnopłat - Parasol. Poza tym widok z linkami jest naprawdę imponujący.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 17:58 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 997
Wiek: 78
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Grzegorz,z jakich planow budujesz ten model, pytanko czy statecznik poziomy jest tak jak w oryginale ,czyli bez podzialu na statecznik i ster.
Zycze powodzenia w budowie tego modelu Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 18:02 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
No zapomniałem napisać o silniku. :oops: Oczywiście napęd spalinowy. Wstępnie mam do niego wsadzić 4-takta ASP52AR. Jak będzie bardzo brakować mocy, są w kolejce większe dwusuwy.

Podstawowy plan modelu pochodzi z czasopisma, które niedawno szukałem. Niestety jest niekompletny.

Załącznik:
Image-29_zpsfuol6ru5.jpg
Image-29_zpsfuol6ru5.jpg [ 115.71 KiB | Przeglądane 11824 razy ]
Załącznik:
Image-30_zpsa184k363.jpg
Image-30_zpsa184k363.jpg [ 90.87 KiB | Przeglądane 11824 razy ]


Posiłkuję się tymi rysunkami prawdziwego:
Załącznik:
moraneG_1_3v_zpsjjwd3c5q.jpg
moraneG_1_3v_zpsjjwd3c5q.jpg [ 66.99 KiB | Przeglądane 11824 razy ]
Załącznik:
moraneG_2_3v_zpshawzpnqj.jpg
moraneG_2_3v_zpshawzpnqj.jpg [ 73.86 KiB | Przeglądane 11824 razy ]

A poza tym jest stosunkowo dużo rysunków "bliźniaków" w bardzo wielu miejscach identycznych. Przynajmniej jeśli chodzi o Pfalz E1. albo Fokkera E1,2,3. Oglądałem też wiele dużo wątków na forach z odbudowy oryginałów Fokkerów i budowy nowych latających replik Moranów np. na setną rocznicę przelotu przez Morze Śródziemne - projekt ReplicAir.

Stery wysokości i kierunkowy muszą być jak w oryginale. Czyli płytowe. Zrobienie dzielonego statecznika, gdy skrzydło ma być skręcane byłoby profanacją. Poza tym intensywnie sprawdzam techniki lutowania amelinium :mrgreen:

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano sobota, 13 stycznia 2018, 00:30 przez krankor, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 18:55 
Grzegorz, mam obawy czy ta aluminiowa rurka nie ukręci się przy sterowaniu/wyginaniu końcówki skrzydła.
Będzie miała przy tym tendencję do odkształcania się.
Ja bym się bał użyć tego materiału do tego celu.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 19:50 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Nie mam takich obaw Stefanie. Tak zbudowany model latał już w 87 całkiem sprawnie. Z tym, że np tamten miał pokrycie jedwabne.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 20:03 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 5 marca 2015, 16:24
Posty: 15
Wiek: 65
Lokalizacja: Warszawa
Podobny system sterowania zastosował w swoich (trochę większych) modelach Fokkera i Bleriota Paolo Severin http://www.paoloseverin.it/index.html
Jak widać na filmach całkiem dobrze latają.

Jaki profil skrzydła zastosowałeś?

_________________
Pozdrawiam Zbyszek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 20:07 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 31 marca 2010, 08:00
Posty: 3701
Wiek: 74
Lokalizacja: Pabianice
Cytuj:
...miał pokrycie jedwabne...


A Ty Grześ będziesz miał jedwabne życie z budową ;)
Ale trzymam kciuki.
Pozdrowienia dla Zenobii ;)

_________________
Pozdrawiam
karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 20:42 
krankor napisał(a):
Nie mam takich obaw Stefanie. Tak zbudowany model latał już w 87 całkiem sprawnie. Z tym, że np tamten miał pokrycie jedwabne.

To cieszę się, że to już sprawdzona metoda.
trzymam kciuki.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 22:29 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Profil ma być praktycznie jak w oryginale - ptasi. Widać go na planie pierwszym z czasopisma i na trzech rzutach. Tylko w modelu jest mniejszy kąt zaklinowania. Oryginał miał ok.7,5 stopnia, a w modelu Alain Vassel ustawił ok. 1,5. Tutaj pokazuję rysunek profilu z modelu 1:4 - najwyraźniejszy ze znalezionych. Akurat te żebra były zrobione z laminowanego styroduru - chyba dlatego tyle dźwigarów.

Załącznik:
Sans titre_zpsr2regj4l.jpg
Sans titre_zpsr2regj4l.jpg [ 4.91 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


Z ciekawostek - chcę zrobić takie szybkie napinacze w kilku miejscach.

Załącznik:
szybki napinacz z fokkera_zpsbc5ddynu.jpg
szybki napinacz z fokkera_zpsbc5ddynu.jpg [ 55.44 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 22:59 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 16 marca 2015, 09:49 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Żeby nie było, że nic się nie robi, wklejam zdjęcia oklejanych dolnymi "daszkami" żeberek. Wybrałem tę kolejność prac - najpierw daszki, potem złożenie żeberek z dźwigarami w całość - bo wydaje mi się to łatwiejsze do zapanowania nad całością. Końcówki po ok 10 mm są nie sklejone. Uzupełni się to po złożeniu skrzydła na dźwigarach i doklejeniu krawędzi natarcia i spływu.
Żeberko - balsa 2,5 mm, nakładki - sklejka 0,6. Cięciwa skrzydła 305 mm.

Załącznik:
SNV32031_zps5guf5pf1.jpg
SNV32031_zps5guf5pf1.jpg [ 464.08 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

Załącznik:
SNV32033_zpsijwl4goq.jpg
SNV32033_zpsijwl4goq.jpg [ 446.32 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


A to "stend" do oklejenia dolnej części żeberka.

Załącznik:
967461f3-4241-481d-ba3f-74f5e9a63350_zpslibeehbp.jpg
967461f3-4241-481d-ba3f-74f5e9a63350_zpslibeehbp.jpg [ 528.7 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:03 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 18 marca 2015, 14:25 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
A tu przykład kawałka nikomu niepotrzebnej roboty :lol: czyli zrobione w stylu epoki odchudzone dźwigary skrzydła. Listewka 6x6 mm.

Załącznik:
IMG_20150317_234211_zpsydrqev0i.jpg
IMG_20150317_234211_zpsydrqev0i.jpg [ 163.25 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

Załącznik:
IMG_20150317_234254_zpsbnu2rknd.jpg
IMG_20150317_234254_zpsbnu2rknd.jpg [ 147.33 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


A tak to powstało. Prowadnica z imadełka maszynowego na pochylonym stoliku wiertarki kolumnowej.

Załącznik:
IMG_20150317_211012_zpsf5lybztz.jpg
IMG_20150317_211012_zpsf5lybztz.jpg [ 218.64 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

Załącznik:
IMG_20150317_211029_zpsrgkqdlab.jpg
IMG_20150317_211029_zpsrgkqdlab.jpg [ 196.64 KiB | Przeglądane 9957 razy ]
Załącznik:
IMG_20150317_214914_zpsz0xfigjj.jpg
IMG_20150317_214914_zpsz0xfigjj.jpg [ 261.88 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

Załącznik:
IMG_20150317_212814_zpsr87ba17b.jpg
IMG_20150317_212814_zpsr87ba17b.jpg [ 227.74 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


Dźwigary główne - 10x5 będą jeszcze ładniej zrobione, bo materiał bardziej jednorodny :mrgreen:

edit: tak wygląda efekt końcowy. Oczywiście potwierdziła się stara prawda -wprawy nabiera się w miarę "przerobionych metrów"
Załącznik:
SNV32050_zpsgr7r7x8y.jpg
SNV32050_zpsgr7r7x8y.jpg [ 217.44 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

Załącznik:
SNV32048_zpssx4wvc58.jpg
SNV32048_zpssx4wvc58.jpg [ 444.57 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


Bejca była naniesiona, żeby było widać wyraźnie, gdzie został wybrany materiał.

Pierwsze złożenie skrzydła na sucho.

Załącznik:
SNV32052_zps3p7mbsfv.jpg
SNV32052_zps3p7mbsfv.jpg [ 165.46 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:17 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 26 marca 2015, 13:32 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Żeby nie wszystko było w jednym poście, w oddzielnym pokazuję wzmocnienie oczek linek. To powinno zapobiec zrywaniu linek, o których wspominał Irek M. Ta prawie kausza ( bo nie chciało mi się już frezować zewnętrznej części rurki, chociaż nie wiadomo, czy się nie skuszę kiedyś ;) ) zrobiona jest z ugiętego kawałka igły do strzykawek ze stalową linką pokrytą nylonem w środku. Cały problem ugięcia rurki polegał na tym, żeby linka wewnątrz została po zagięciu ruchoma, aby można było jeszcze wyregulować długość. Zwyczajnie potrzebny był przyrząd do gięcia rur - tylko w skali mikro. I udało się! To smerfuje! Linki będą dokładnie na wymiar. :mrgreen:

Rurki w różnych fazach zaginania. Materiały wyjściowe - stalka z metra, igły 1,1 mm pozbawione plastykowych nasadek. Odcinek rurki przed zagięciem ma 14 mm długosci.

Załącznik:
SNV32084_zpsasokc9ib.jpg
SNV32084_zpsasokc9ib.jpg [ 413.12 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


Załącznik:
SNV32078_zpszve4fchn.jpg
SNV32078_zpszve4fchn.jpg [ 155.6 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


Załącznik:
SNV32080_zpsnlyz5vh3.jpg
SNV32080_zpsnlyz5vh3.jpg [ 159.42 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:27 przez krankor, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 26 marca 2015, 14:51 
Zaczynam odczuwać szok :!:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 27 marca 2015, 22:22 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Prototyp (ameliniowa blaszka będzie zastąpiona mosiężną) napinacza. Serce to śrubka imbusowa M2x16.

Załącznik:
SNV32089_zpszjhankb3.jpg
SNV32089_zpszjhankb3.jpg [ 419.37 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:31 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: sobota, 28 marca 2015, 00:55 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Czy nie lepiej (prościej) było by zastosować to

http://www.modelarski.com/produkt-Śruba_rzymska_M2,5x32_49,7840.html

lub to
http://www.modelarski.com/produkt-Ściągacz_rzymski,2298.html

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: sobota, 28 marca 2015, 01:39 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Jeśli potrzebne byłoby 5 szt, no góra 10 - to tak. Najtaniej chyba są na rbmodel.pl Ale ja potrzebuję od 40 do 50. Zależy jak zrobię. A są przecież jeszcze inne wydatki :(

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: sobota, 4 kwietnia 2015, 11:13 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Kolejne postępy w budowie skrzydeł:
wklejenie rurkowej krawędzi natarcia i końcówki skrzydła

Załącznik:
SNV32108_zpsg9k9iqqc.jpg
SNV32108_zpsg9k9iqqc.jpg [ 320.12 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

Załącznik:
SNV32109_zps3qqtnbrh.jpg
SNV32109_zps3qqtnbrh.jpg [ 270.73 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

Załącznik:
SNV32110_zpsqkiow5mp.jpg
SNV32110_zpsqkiow5mp.jpg [ 445.34 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


Ostatnie żebro będzie oczywiście zeszlifowane z góry i dołu, również końce dźwigarów.

Załącznik:
SNV32106_zps0r66wk7z.jpg
SNV32106_zps0r66wk7z.jpg [ 322.11 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

Załącznik:
SNV32105_zps4zryldvi.jpg
SNV32105_zps4zryldvi.jpg [ 461.88 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

Załącznik:
SNV32104_zpsyvuaa34r.jpg
SNV32104_zpsyvuaa34r.jpg [ 318.26 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

Załącznik:
SNV32100_zpsme4slqbc.jpg
SNV32100_zpsme4slqbc.jpg [ 380.33 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:38 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: sobota, 4 kwietnia 2015, 16:41 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 997
Wiek: 78
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Sliczna prawdziwie modelarska robota!
Grzesiu,co mnie zastanawia,jakie zdecydowales poktrcie skrzydla,wiadomo musi byc elastyczne .

Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: sobota, 4 kwietnia 2015, 17:00 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 15:35
Posty: 1253
Wiek: 75
Lokalizacja: Toruń PL,Swindon England UK
Często zaglądam,podziwiam i czasem myślę sobie:zboczony jaki czy co?Toż to jak fabryka.
Piękna,czysta robota i oko pieści... :D

_________________
pozdrawiam Janusz
************************
Modelarstwo to pasja.
Pasja - aby zrealizować swoje marzenia.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: niedziela, 5 kwietnia 2015, 07:03 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Dziękuję za miłe każdemu modelarzowi słowa Koledzy :) Zwyczajnie staram się czysto i przemyślanie budować kolejne etapy. Czasami tylko wstawiając jakąś małą perełkę ;) Ale większość z nich jeszcze przed nami. :mrgreen:
Co do elastycznego pokrycia, to zamiaruję położyć jedynie słuszny, jak mi się wydaje w takim przypadku koverall. Niedawno pytałem w innym dziale o pokrywanie nim konstrukcji rurkowych. I tak myślę, żeby pokryć skrzydło jednym kawałkiem z końcami na spływie. W końcu co to za problem.

edit:
Dalsze prace.
Sezonowanie naklejonych górnych nakładek na żeberka.

Załącznik:
SNV32112_zpsdqy3j1w0.jpg
SNV32112_zpsdqy3j1w0.jpg [ 271.12 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


Zabezpieczenie części do "nieusunięcia" taśmą papierową.

Załącznik:
SNV32122_zpsskptuncd.jpg
SNV32122_zpsskptuncd.jpg [ 357.27 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


I gustowne zeskrobane skalpelem odchudzenie jeszcze przed lekkim szlifem.

Załącznik:
SNV32116_zpsogfsr1y2.jpg
SNV32116_zpsogfsr1y2.jpg [ 370.82 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


Zeszlifowane do wymiaru ostatnie - "3/4" żeberko. Trzeba jeszcze nakleić dolną i górną nakładkę.
Ta mała dziurka w rurce po lewej, to miejsce po "zaszpilkowaniu" rurki do tylnego dźwigara. W połówce skrzydła jest ich 15.

Załącznik:
SNV32119_zpsd8toajqy.jpg
SNV32119_zpsd8toajqy.jpg [ 441.7 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


Wiercenie "z reki" pod każdą szpilkę, potem zapuszczenie otworu CA i wciśnięcie do drugiej ścianki rurki łebka szpileczki. Z lewej strony widać dosztukowaną rurkę łączoną wewnętrzną wstawką i nitowaną, ponieważ całość jest dłuższa niż standardowa 100 cm rurka.

Załącznik:
SNV32127_zps00av8qt5.jpg
SNV32127_zps00av8qt5.jpg [ 155 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


W końcówce spływu sklepana rurka była za cienka na powiększenie otworu większym wiertłem dla schowania łebka. Dlatego łebki zostały na pierwszej ściance. Bedą oszlifowane.

Załącznik:
SNV32133_zpszgwpyeby.jpg
SNV32133_zpszgwpyeby.jpg [ 400.4 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


Rząd otworów po wpuszczonych szpilkach w każde żeberko.

Załącznik:
SNV32135_zpsptoan3s1.jpg
SNV32135_zpsptoan3s1.jpg [ 221.75 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


Wstępnie przyklejone tasiemki mocujące żeberko z nakładkami do rurki krawędzi natarcia.

Załącznik:
SNV32136_zps2idwz31x.jpg
SNV32136_zps2idwz31x.jpg [ 239.48 KiB | Przeglądane 9957 razy ]


Wzmocnienia tasiemkowe na krawędzi natarcia łączące nakładki żeberek z krawędzią natarcia.

Załącznik:
SNV32141_zpszhlotojn.jpg
SNV32141_zpszhlotojn.jpg [ 419.16 KiB | Przeglądane 9957 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:53 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 10 kwietnia 2015, 23:35 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Skrzydła dostały wzmacniające tasiemki w starym stylu. Skrzydła nadal są elastyczne i skrętne.

Załącznik:
SNV32168_zpsqh9t7stk.jpg
SNV32168_zpsqh9t7stk.jpg [ 367.89 KiB | Przeglądane 9956 razy ]

Załącznik:
SNV32172_zpsx5gs6mwd.jpg
SNV32172_zpsx5gs6mwd.jpg [ 350.09 KiB | Przeglądane 9956 razy ]


Para skrzydeł po wklejeniu kieszeni na bagnety i króciutkich kesonów. I jeszcze kandydat na pilota - Żółtodziób ;)

Załącznik:
SNV32182_zpsw8v86hy5.jpg
SNV32182_zpsw8v86hy5.jpg [ 403.88 KiB | Przeglądane 9956 razy ]


A teraz małe pytanie na skojarzenia , mikro-konkurs dla oglądających. Do czego mogą mi się przydać tak natłoczone blaszki z dziurką? :nieufny: Oczywiście trzeba je jeszcze trochę pogiąć i przyciąć, żeby umocować.

Załącznik:
SNV32175_zpscabyqoea.jpg
SNV32175_zpscabyqoea.jpg [ 258.51 KiB | Przeglądane 9956 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:58 przez krankor, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 07:15 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 7 maja 2010, 18:38
Posty: 1013
Wiek: 55
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Wygląda na zaczep do czegoś, np. do linek usztywniających skrzydła... celem ich łatwiejszego montażu/demontażu.

_________________
Pozdrawiam
Michał


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 07:52 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Dokładnie to Michale :) Fokker zastosował to już w swoim E1. U mnie trwają prace konstrukcyjne, próby techniczne i wytrzymałościowe.
Jak będą za słabe, trzeba będzie zrobić mniej wyrafinowane rozwiązanie.

Edit:
Takie rurki (razem z wierconymi kulkami będą współpracować z gniazdami pokazanymi wyżej. Kołnierzyk wywijany na gorąco.

Załącznik:
SNV32178_zpspemdmslw.jpg
SNV32178_zpspemdmslw.jpg [ 295.72 KiB | Przeglądane 9956 razy ]


Powstają z igieł lekarskich 1,2 mm.

Załącznik:
SNV32180_zpsxhjdhist.jpg
SNV32180_zpsxhjdhist.jpg [ 427.26 KiB | Przeglądane 9956 razy ]


Zarobione prototypowe końcówki linek z kulkami. Jeszcze przed badaniami wytrzymałościowymi.

Załącznik:
IMG_20150415_091102_zpsrypgmoha.jpg
IMG_20150415_091102_zpsrypgmoha.jpg [ 198.92 KiB | Przeglądane 9956 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano sobota, 13 stycznia 2018, 00:03 przez krankor, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: wtorek, 14 kwietnia 2015, 12:34 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 997
Wiek: 78
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Czesc Grzesiu,znalazlem oryginalny rysunek tego samolotu z roku 1913.
Archiwum magazynu Flight wydanie 1913.http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 00540.html.

Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: wtorek, 14 kwietnia 2015, 14:03 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Dziękuję Władku :)
Przeryłem już wcześniej całe to archiwum w poszukiwaniu szczegółów ówczesnych samolotów.
Kilka takich rysunków mam:

Załącznik:
MS-H_face_zpsps1gjepn.jpg
MS-H_face_zpsps1gjepn.jpg [ 153.11 KiB | Przeglądane 9956 razy ]


Załącznik:
MS-H_dessus_2_zpsualunmbj.jpg
MS-H_dessus_2_zpsualunmbj.jpg [ 186 KiB | Przeglądane 9956 razy ]


Załącznik:
MS-H_cote_zpsq1gtvuse.jpg
MS-H_cote_zpsq1gtvuse.jpg [ 205.94 KiB | Przeglądane 9956 razy ]


Z tym, że mój "H" ma po trzy linki zamiast dwóch na skrzydło.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano sobota, 13 stycznia 2018, 00:10 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 13:29 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 15:35
Posty: 1253
Wiek: 75
Lokalizacja: Toruń PL,Swindon England UK
Grzesiu,
przy tak precyzyjnej robocie trzeba było od razu rebuild w skali 1:1.Polatałbyś prawdziwym samolotem,a nie modelem.Super robota,dech zapiera.
Gratulacje... :D

_________________
pozdrawiam Janusz
************************
Modelarstwo to pasja.
Pasja - aby zrealizować swoje marzenia.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 14:19 
Ja napisze tradycyjnie: muszę się napić, bo nie zdzierżę (:)


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 82 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

118,305,295 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL