Teraz jest piątek, 24 maja 2024, 08:49

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Star 3D firmy Tigermotor - relacja z budowy.
PostNapisane: poniedziałek, 29 listopada 2010, 15:07 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 marca 2010, 09:07
Posty: 1707
Wiek: 57
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Dzięki sklepowi modelarskiemu abcrc.pl przyszło mi pierwszy raz zaznajomić się z typowym modelem halowym 3D. Propozycja testu tego modelu bardzo mnie ucieszyła, nigdy do tej pory nie budowałem halówki, ani na hali nie latałem.
Przedstawiony model to STAR EPP-3D firmy Tigermotor wyprodukowany w limitowanej serii 1000 sztuk. . Zestaw zawiera model, silnik, śmigło, całą potrzebna galanterię.
W umówionym czasie przedstawiciel firmy przywiózł mi paczkę z zapakowanym do testu modelem. Po wcześniejszych konsultacjach dodatkowo do modelu dokupiłem trzy serwa 9-cio gramowe TowerPro, regulator 10-cio amperowy oraz pakiet 2S 400mA. Wszystkie dodatki zakupiłem u dostawcy modelu.

Model zapakowany jest w duży foliowy wór wzmocniony i usztywniony wkładką z tektury dość dyżych rozmiarów. Wydaje mi się że ta forma opakowania nie jest najlepsza w przypadku tak delikatnego modelu, znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby pudło tekturowe chroniące całą zawartość.

Obrazek

Jeśli nie wiesz od czego zacząć, to zacznij od przestudiowania instrukcji. Instrukcja składania modelu została opracowana w formie dużej rozkładówki. W instrukcji wymieniono wszystkie elementy jakie powinny znaleźć się w opakowaniu, dane techniczne modelu oraz szczegółowy opis budowy modelu podparty dużą ilością zdjęć. Jako że mam wydać jakąś opinię o modelu, więc od razu powiem, że sama instrukcja nie przypadła mi do gustu. Zawarte fotografie nie grzeszą wyrazistością, a ich wielkość niestety czasami każe się domyślać co na danej fotografii widać. Na szczęście fotografie podparte są opisami.

Obrazek

Do budowy modelu przygotowałem stosowne narzędzia, czyli linijkę metalową o długości 40 cm, ostry nożyk - tu zastosowałem ostrze firmy Excel w oprawie aluminiowej, śrubokręt krzyżakowy. W instrukcji dodatkowo wymieniono nożyczki, lutownicę. Jakoś nie były mi potrzebne. Za to dodatkowo użyłem szpilek modelarskich oraz małych ścisków sprężynowych. Do klejenia użyłem dwóch klejów ; UHU POWER do łączenia dużych powierzchni, oraz CA i przyspieszacz.

Obrazek

Zawartość opakowania po rozpakowaniu, wszystkie elementy zapakowane zostały w osobne woreczki foliowe, do silnika dołączono ulotkę z dokładną specyfikacją techniczną. Praktycznie znajdujemy tu dosłownie wszystko, co jest potrzebne do budowy modelu i ulotnienia go. Jedynie musimy dołożyć serwa, regulator i odbiornik. W samym zestawie nawet znajduje się śmigło, jest to GWS 8x4 pomarańczowy. Wszystki elementy zostały wyliczone co do sztuki i tutaj wydaje mi się, że producent powinien jednak dodać coś na zapas, przynajmniej dwa zawiasy i jeden pręcik węglowy.

Obrazek

Elementy główne samego samolotu zostały wycięte z EPP o grubości 4 mm, wszystko bardzo fajnie pomalowane, w elementach dobrze widoczne wszelkie otwory montażowe. Wszystko bardzo precyzyjnie dograne. W trakcie składania nie zauważyłem jakichkolwiek niedopasowań, czy też niezgodności.

Obrazek

Po szczegółowym przeanalizowaniu instrukcji montażu rozpoczynam budowę, a właściwie składanie modelu. Tutaj moja uwaga do innych nabywców, warto tę instrukcję jednak przejrzeć i zapoznać się z kolejnością składania modelu, by później nie potrzebnie czegoś nie rozklejać, czy też rozcinać. Dzięki instrukcji w modelu zmieniłem sposób mocowania cięgien węglowych z zalecanych na inne, co dało mi później bezproblemowe możliwości regulacji modelu.
Samą budowe rozpoczynam od wklejenia w płat płaskowniów węglowych, dźwigara głównego i dźwigarów pomocniczych na natarciu skrzydła. Instrukcja jasno określa jaki pręt i o jakiej długości w danym momencie zastosować, tutaj nie ma szansy na pomyłkę. Do klejenia użyłem CA i przyspieszacza.

Obrazek

W dalszej kolejności wklejam dźwigar statecznika poziomego. Też CA i przyspieszacz.

Obrazek

W przód modelu wklejam w zaznaczone miejsca płaskowniki węglowe, których zadaniem jest przytrzymanie łoża silnika.

Obrazek

Odcinam od skrzydeł lotki, krawędzie lotek od strony zawiasów, krawędź skrzydła oraz krawędzie usterzenia zostają sfazowane z pomocą linijki i ostrego noża pod kątem 45 stopni.

Obrazek

Sklejam ze sobą skrzydło oraz element kadłub po wcześniejszym ich dopasowaniu. To klejenie ze względu na wielkość powierzchni wykonuję UHU-POWEREM. Dodatkowo na czas schnięcia elementy łączę ze soba szpilkami modelarskimi.

Obrazek

W czasie gdy kadłub dogorywa, znaczy schnie sklejam hamulce.

Obrazek

Sklejam łoże silnika oraz prowadniki cięgien steru wysokości i kierunku. Elementy te zostały wykonane ze sklejki.

Obrazek

Dokleiłem wzmocnienia mocowania podwozia oraz skleiłem owiewki podwozia. Klejenie UHU-POWER.

Obrazek

Dół kadłuba doklejam płat, tutaj należy zwrócić uwagę na geometrię i prostopadłe mocowanie.

Obrazek

Doklejam górę kadłuba.

Obrazek

W zaznaczone w skrzydłach gniazda wklejam wzmocnienia.

Obrazek

W przód kadłuba wklejam łoże silnika.

Obrazek

Zaczyna się zabawa, czyli mocowanie węglowej galanterii. Na tę okoliczność postanowiłem usztywnić cały kadłub. Zastosowałem do tego dwie listwy drewniane o przekroju 10x10 ściśnięte ściskami. Dopiero do tak usztywnionego kadłuba wklejam pręty węglowe.

Obrazek

Wklejam pręty podwozia.

Obrazek

Składam podwozie, składa się ono z czterech elementów.

Obrazek

Wklejam kółka w swoje miejsce.

Obrazek

Zaczynam zabawę z zawiasami, wpierw spryskałem przyspieszaczem lotki, później każdy zawiasik osobno traktuję kroplą CA i wkładam w odpowiednie wycięcie w lotce. Analogicznie postępuję z usterzeniem.

Obrazek

Tutaj usterzenie już całe ozawiasowane.

Obrazek

Producent modelu w instrukcji zaleca wszelkie połącznia serwo-ster wykonać z użyciem tradycyjnych drucianych ( dołączonych do zestawu ) "zetek". W trakcie studiowania instrukcji dotarł do mnie fakt, że regulacja takiego połączenia to masakra, powodem tego jest utrudniony pomiędzy prętami dostęp do serw. Dlatego też zdecydowałem się na zastosowanie od strony lotek i usterzenia właśnie tych "zetek", a od strony orczyków serw "beczółek".

Obrazek

Tutaj serwo lotek. Dźwignia została powiększona o dołączony do zestawu element laminatowy. Element ten dokleiłem do dźwigni serwa CA, dokręciłem "beczółki".

Obrazek

Serwa zostały wstawione w swoje miejsca po wcześniejszym ich podpięciu do odbiornika i wyzerowaniu.

Obrazek

Zamocowałem silnik na czterech dołączonych wkrętach.

Obrazek

Dołączyłem w odległosci 13 cm od końca lotki hamulce - zgodnie z instrukcją.

Obrazek

Dokleiłem owiewki podwozia.

Obrazek

Model gotowy do lotu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Praca przy modelu zajęła mi około 14 godzin z przerwami. Całość klei się bardzo sympatycznie, należy jednak jak wcześniej zaznaczałem pilnować kolejności. Model obecnie czeka na oblot, o czym powiadomię zresztą by zakończyć test.
Dziękuję firmie abcrc.pl za dostarczenie modelu i zdobycia kolejnego doświadczenia.

_________________
..:: Modelarstwo to nie kółko różańcowe - tu trzeba myśleć ::..
Najnowsze nowości u mnie : http://www.motylasty.blogspot.com , no i oczywiście -http://www.motylasty.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Star 3D firmy Tigermotor - relacja z budowy.
PostNapisane: poniedziałek, 29 listopada 2010, 15:23 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 14:14
Posty: 301
Wiek: 36
Lokalizacja: Daytona Beach, Fl
Na przyszlosc najpierw bym zamocowal wzmocnienia weglowe, a dopiero potem gorna czesc kadluba. A poza tym super :) jak zwykle. Brakuje tylko fotki w szpilkach.

_________________
"A bad day at the flying field is better than a good day at work.
Work is for people who don't know how to fly..."
Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Star 3D firmy Tigermotor - relacja z budowy.
PostNapisane: poniedziałek, 29 listopada 2010, 15:27 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 marca 2010, 09:07
Posty: 1707
Wiek: 57
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Wiesz jechałem zgodnie z instrukcją.
A szpile ? może będą a może nie :)

_________________
..:: Modelarstwo to nie kółko różańcowe - tu trzeba myśleć ::..
Najnowsze nowości u mnie : http://www.motylasty.blogspot.com , no i oczywiście -http://www.motylasty.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Star 3D firmy Tigermotor - relacja z budowy.
PostNapisane: poniedziałek, 29 listopada 2010, 15:30 
Offline
modelarz

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 19:06
Posty: 939
Brakuje jeszcze danych modelu... :-) Poza tym fajnie jest!
Oblot planujesz na świeżym, mroźnym i zaśnieżonym dworze, czy w przytulnej, ciepłej hali?
Będzie filmik?



PS. A szpilki bendom?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Star 3D firmy Tigermotor - relacja z budowy.
PostNapisane: poniedziałek, 29 listopada 2010, 15:33 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 marca 2010, 09:07
Posty: 1707
Wiek: 57
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Co wy z tymi szpilami ? , Będą będą :)
Dane modelu - fakt zapodam później.
Oblot planuję na jakiejś hali magazynowej, takowe mam mieć dostępne, a może i coś ..... czego jeszcze nie było, ale to pod koniec grudnia dopiero. Trwają rozmowy. Filmiki oczywista zapodam.

_________________
..:: Modelarstwo to nie kółko różańcowe - tu trzeba myśleć ::..
Najnowsze nowości u mnie : http://www.motylasty.blogspot.com , no i oczywiście -http://www.motylasty.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Star 3D firmy Tigermotor - relacja z budowy.
PostNapisane: poniedziałek, 29 listopada 2010, 15:36 
Offline
modelarz

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 19:06
Posty: 939
Motylasty napisał(a):
Filmiki oczywista zapodam.

Masz szczęście!





A o szpilkach nie zapomnij! :P :lol:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Star 3D firmy Tigermotor - relacja z budowy.
PostNapisane: poniedziałek, 29 listopada 2010, 15:38 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:29
Posty: 5574
Wiek: 47
Lokalizacja: Huddersfield - taka dziura w UK :P
Takie wlasnie relacje lubie najbardziej - budowa od poczatku do konca - bez dramatow, zadnych sensacji :)

_________________
Pozdrawiam Robert vel mammuth .
Wiele osob znajacych mnie tylko z "netu" podejrzewa, ze jestem aroganckim chamem.
Wszystko zmienia sie jak juz mnie poznaja osobiscie ...... maja pewnosc

jesli pomoglem - to kliknij >>> POMOGL <<<


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Star 3D firmy Tigermotor - relacja z budowy.
PostNapisane: poniedziałek, 29 listopada 2010, 15:42 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 marca 2010, 09:07
Posty: 1707
Wiek: 57
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
:) Dane modelu.
Rozpiętość - 800 mm
Długość - 890 mm
Waga zakładana 180-220 g ( wg instrukcji ) , mój egzemplarz z pakietem 400mA 2S waży te wspomniane 220 g ( +/- 2g )
Bardzo podoba mi się napęd tego modelu, wygląda na małą popierdułkę a daje kopa że hoho.
1900 KV, waga 23 g.

_________________
..:: Modelarstwo to nie kółko różańcowe - tu trzeba myśleć ::..
Najnowsze nowości u mnie : http://www.motylasty.blogspot.com , no i oczywiście -http://www.motylasty.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Star 3D firmy Tigermotor - relacja z budowy.
PostNapisane: wtorek, 30 listopada 2010, 18:10 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 4 października 2010, 16:00
Posty: 84
Wiek: 56
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Ładnie, czysto, wzorcowo, a według wymiarów łapiesz się na zawody ESA /po zdemontowaniu hamulców z lotek/ :)

_________________
Andrzej


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Star 3D firmy Tigermotor - relacja z budowy.
PostNapisane: wtorek, 30 listopada 2010, 21:47 
Offline
modelarz

Dołączył(a): czwartek, 25 marca 2010, 20:45
Posty: 890
Wiek: 29
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Andrzej G napisał(a):
a według wymiarów łapiesz się na zawody ESA /po zdemontowaniu hamulców z lotek/ :)


Na pierwszy odstrzał w sam raz :mrgreen: (:) :lol:

Tak jak pisałem na tamtejszym forum, płaskownik na SW nie powinien być pionowo? Wtedy zwiększa się znacznie sztywność, dużo łatwiej wygiąć płaskownik w takim położeniu jak na foto niż w pionie.
A no i zgadzam się z Boogie, lepiej najpierw wkleić węgiel a później górę kadłuba.

_________________
Pozdrawiam,
Maciej


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Star 3D firmy Tigermotor - relacja z budowy.
PostNapisane: wtorek, 30 listopada 2010, 22:11 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 marca 2010, 09:07
Posty: 1707
Wiek: 57
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
W instrukcji ten płaskownik był wklejany poziomo, a jako że jest to test modelu dlatego postępowałem zgodnie z instrukcją.

_________________
..:: Modelarstwo to nie kółko różańcowe - tu trzeba myśleć ::..
Najnowsze nowości u mnie : http://www.motylasty.blogspot.com , no i oczywiście -http://www.motylasty.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

120,147,328 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL