RcClub.eu
https://rcclub.eu/

SZD Junior
https://rcclub.eu/viewtopic.php?f=13&t=5424
Strona 1 z 3

Autor:  JarekF [ niedziela, 10 marca 2013, 11:38 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

marek_c4 napisał(a):
.....
No i jeszcze pytanko - jak ten nosek uciąć.
Jak płaszczyzna cięcia powinna się mieć do reszty kadłuba (jakiś skłon / wykłon) ?
.....


Proste.
Wytnij sobie w tekturce otwór o rozmiarach jakie Cię interesują (np. średnica kołpaka). Nałóż na kadłub ustalając jednocześnie skłon i wykłon ( około 2 stopnie w dół i w prawo). Na Twoim rysunku linia żółta. Do mocowania kartoniku sprawdza się doskonale plastelina lub guma do żucia. Teraz odrysuj pisakiem. Po ściągnięciu kartonika masz dokładną linię cięcia.


Patrząc na mocowanie płatów i zamontowane haczyki przypomina mi się moje mocowanie w Albatrosie. Miałem identycznie i sprawdzało się w 100%. Jako element ściągający służył odpowiednio dobrany O-ring. Zaś do montażu zrobiłem sobie ze szprychy rowerowej specjalny haczyk do przeciągnięcia przez otwory w kadłubie.

Autor:  marek_c4 [ niedziela, 10 marca 2013, 12:05 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Skusiłem się na RAY C2822/25.
Udało mi się go znaleźć za 40zł na Allegro.

Autor:  marek_c4 [ niedziela, 10 marca 2013, 12:25 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

JarekF napisał(a):
... Nałóż na kadłub ustalając jednocześnie skłon i wykłon ( około 2 stopnie w dół i w prawo)...

No to co nieco mi pojaśniało :idea: ;)
Względem czego powinienem odmierzyć te 2 stopnie (w prawo sprawa jest jasna, ale w dół ...) ?
Czy dolna płaszczyzna skrzydła jest dobrym odniesieniem ?

Autor:  JarekF [ niedziela, 10 marca 2013, 12:41 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Oś kadłuba.

Autor:  marek_c4 [ niedziela, 10 marca 2013, 12:56 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

JarekF napisał(a):
Oś kadłuba.

Czy dobrze wyznaczyłem ową oś (czarna linia) ?;
Załącznik:
007.jpg
007.jpg [ 57.92 KiB | Przeglądane 22234 razy ]

Autor:  JarekF [ niedziela, 10 marca 2013, 15:51 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Gdybyś budował z planów to na każdym planie jest zaznaczona oś kadłuba. Jest ona zawsze równoległa do usterzenia poziomego. Tutaj masz gotowy kadłub, więc możemy jedynie teoretyzować. Ale możesz przyjąć, że jest właśnie tak. Jeżeli będzie niewielki błąd (który wyjdzie w locie) zawsze możesz skorygować podkładkami pod silnikiem.

Autor:  Osa [ niedziela, 10 marca 2013, 16:03 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Jarek nie zgodzę się z tym. Oś kadłuba nie zawsze jest równoległa z osią usterzenia poziomego. Dlatego bardziej bym polegał właśnie na usterzeniu poziomym jako wyznacznik wszelakich kątów. Przypomina mi to dyskusję w pewnym temacie o Catalinie i tam zostałem sprowadzony na ziemię. Tylko jeśli jesteśmy pewni, że kąt statecznika poziomego jest równy zeru względem osi kadłuba, od niej wyznaczamy pozostałe kąty. To co piszesz to "iście" na skróty i w pewnym momencie może spowodować miniaturową katastrofę.
Możesz mieć rację w tym przypadku ale pisząc ZAWSZE, po prostu nie masz racji.

Autor:  JarekF [ niedziela, 10 marca 2013, 16:13 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Pisząc "zawsze" napisałem dlatego, że nigdy nie spotkałem planów z innym rozwiązaniem.
No ale skoro nie spotkałem to wcale nie znaczy, że może być inaczej ;) .
Coś na pewno w tym jest jak piszesz.

Autor:  Osa [ niedziela, 10 marca 2013, 16:16 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Tu też mi coś nie pasuje ale może to wina zdjęcia, jakoś dziwnie ta góra statecznika poziomego jest na plusie.

Autor:  marek_c4 [ niedziela, 10 marca 2013, 17:29 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Czyli gdybym postawił kadłub poziomo na prostej desce, na górnej powierzchni statecznika pionowego, i jeżeli licząc od powierzchni tej deski wyznaczę kąt 88 stopni, to po mojemu powinno być OK - czy źle myślę :?:

Autor:  Osa [ niedziela, 10 marca 2013, 18:04 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Marek ciężko mi coś Tobie doradzić, pomierzyłem sobie co nieco na fotce którą zamieściłeś i mi wychodzi skłon silnik na "0", ale to bardziej patykiem na wodzie pisane. Zdjęcie po wrzuceniu na forum jest dość słabe, pikseloza wyłazi przy powiększaniu.

Autor:  marek_c4 [ niedziela, 10 marca 2013, 18:39 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Fakt - fotka kiepska, ale mogę zrobić nową, tylko powiedz na co zwrócić uwagę podczas robienia.
Mogę coś pomierzyć na kadłubie, i nanieść na fotkę tylko powiedz co.

Autor:  Stema [ niedziela, 10 marca 2013, 20:19 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

marek_c4 napisał(a):
Czy dobrze wyznaczyłem ową oś (czarna inia)?

Oczywiście, że dobrze i jedynie słusznie.
W tej fazie, gotowy model, inaczej się nie da.
Musiał byś znać dokładny profil skrzydła, kąt jego zaklinowania i kąt zaklinowania statecznika poziomego założony przez projektującego model.
Jak tego nie masz to tylko można zrobić tak jak postąpiłeś.
Po oblocie ewentualnie skorygujesz skłon.
Zresztą liczenie, wykreślanie i.t.d., a dorosłe samoloty też mają bo potrzebują trymery.

Główna oś kadłuba powinna być taka, w Twoim przypadku, która stawia mu najmniejsze opory.
Przecież nie będziesz tego "dmuchał" w tunelu?
Musi zostać Twoja załozona oś.

Autor:  Osa [ niedziela, 10 marca 2013, 20:25 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Stefan no jak nie wiadomo?
Pierwsza fotografia chyba w wątku wszystko leży obok kadłuba wystarczy złożyć i pomierzyć.

Autor:  Stema [ niedziela, 10 marca 2013, 21:59 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Tylko tej karteczki tam brakuje jakie to kąty: "dokładny profil skrzydła, kąt jego zaklinowania i kąt zaklinowania statecznika"
Te pomiary zrobić do czego?
Właśnie tego szukamy.

Autor:  Osa [ niedziela, 10 marca 2013, 22:08 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Stema napisał(a):
Te pomiary zrobić do czego?


No właśnie z natury, na forum był opisany kątomierz modelarski tylko go nie mogę znaleźć, Stan chyba go pokazywał.
P.S
Marku nie denerwuj się mnogością wpisów które być może wprowadzają zamieszanie.

Autor:  Artu [ niedziela, 10 marca 2013, 22:17 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Katomierz modelarski :D

Uniwersalny kątomierz do lotek, SK, SW

Autor:  Stema [ niedziela, 10 marca 2013, 22:42 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Tylko tej karteczki tam brakuje jakie to kąty

Autor:  marek_c4 [ poniedziałek, 11 marca 2013, 08:02 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Osa napisał(a):
...Marku nie denerwuj się mnogością wpisów które być może wprowadzają zamieszanie.

Nie no spoko - fakt troszkę mi się w głowie zamieszanie robi, ale mam nadzieję że uda się Wam pomóc mi w tej kwestii.
Moja wiedza w tym temacie jest nikła, a nie chciałbym czegoś spier.. znaczy zepsuć :).

Gdybym wyszedł na lotnisko ze źle zbudowanym modelem, i jak się na to nałożą moje umiejętności pilotażowe - - no maskara by była z tego pewnie.
Dlatego tak mi zależy żeby model był zbudowany jak trzeba, a pilot ćwiczy na symulatorze BMI :).

Autor:  marek_c4 [ poniedziałek, 11 marca 2013, 17:13 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Pozwoliłem sobie na pewien pomiar.
Na stateczniku pionowym, na którym w przyszłości będzie zamocowany statecznik poziomy, położyłem "listwę" (czerwona linia) i równolegle do niej, zaczynając od nosa kadłuba poprowadziłem czarną linię.
Koniec tej czarnej linii przebiega 6mm poniżej wybrzuszenia w ogonie (imitacja kółka ogonowego).
Załącznik:
008.jpg
008.jpg [ 26.47 KiB | Przeglądane 22063 razy ]

Czy zatem właśnie w ten sposób wyznaczoną linię mam traktować jako wyjście do wyznaczenia skłonu wręgi silnika ?

W międzyczasie Kris z forum Siedleckiego podpowiedział mi, że tak jak to narysowałem poprzednio też jest OK, a dokładniej ustawi się podkładkami przy oblocie.

Autor:  Osa [ poniedziałek, 11 marca 2013, 18:02 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

No jak mogło być dobrze skoro róznica pomiędzy tymi liniami wynosi okolo 2 stopnie, około bo wymiary brałem z Twoich zdjęć.
Gybyś zrobił skłon tak jak napisał JarekF 2 stopnie od tamtej linii to teraz miałbyś około 4 stopnie w dół, niby to nie przestępstwo bo zdarzają się i większe skłony i wykłony. Bo skłon i wykłon ustawiamy wstępnie od 2 do 3 stopni w dół i w prawo, a i tak później tańczymy z tymi silnikami by uzyskać optymalny skłon i wykłon, no tak robią Ci komu się chce, mi nie zawsze.

Przy okazji kąt zaklinowania płata wychodzi około 2 stopnie :mrgreen:

Autor:  marek_c4 [ poniedziałek, 11 marca 2013, 19:15 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Rozumiem że jak od tej czarnej linii (ostatni rysunek) odmierzę 2 stopnie w dół (skłon), i tak wkleję wręgę to będzie przyzwoicie.
Czy nie bardzo ?

Autor:  Osa [ poniedziałek, 11 marca 2013, 19:43 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Będzie dobrze, ja bym tak właśnie zrobił. No pod warunkiem, że czerwona linia to faktycznie równoległa do górnej powiechrzni SK.
Tak czy tak wyjdzie w praniu :mrgreen: Jak widzisz w obu przypadkach to różnica około 2 stopni czyli w sumie niewiele.

Autor:  Stema [ poniedziałek, 11 marca 2013, 20:52 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Wygląda, że jakiś tam kąt natarcia jest.
Załącznik:
OŚ 3.JPG
OŚ 3.JPG [ 7.16 KiB | Przeglądane 18130 razy ]

Czy jednak nikt nie wie jaki powinien być kąt natarcia skrzydła w tym modelu?
Wtedy rzeczywiście kątomierzem można by wyznaczyć oś główną.

Autor:  marek_c4 [ wtorek, 12 marca 2013, 16:10 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Jak już pisałem kilka postów wcześniej, nabyłem do Juniora silniczek RAY C2822/25.
Silnik ma średnicę 28mm i jest mocowany za wręgą - planuję kupić kołpak 33mm KLIK - większy raczej odpada bo wyjdzie prawie przy kabince.
Zalecane śmigła do tego silniczka to: dla pakietu 2s - 8"x4" , oraz dla pakietu 3s - 7"x4"
Zasilanie na razie będzie z pakietu 2s 1,1 Ah (taki mam) - czy jeżeli kupię śmigło składane 7,5 x 4 KLIK to będzie OK czy lepiej 8 x 4,5 KLIK (8 x 4 jakoś ciężko mi gdzieś trafić) ?
Wydaje mi się że te mniejsze będzie lepsze, ale wolałbym się upewnić ;)

Grubość pinów w kołpaku to 2,8mm - w łopatkach nie jest podana średnica - czy jest to jakoś znormalizowane - czy będzie pasować ?

Szerokość mocowania łopatki w kołpaku to 8mm, a łopatki mają 6mm, ale tutaj chyba można się poratować podkładkami ?

I jeszcze takie małe pytanko - czy łopatki z podanego przeze mnie linku sprzedawane są w parach (cena za 2 sztuki / kpl) czy na sztuki (pytam bo nie mam pojęcia jak są takie rzeczy sprzedawane) ?

Sorry za te wszystkie pytania, ale po prostu wolę się upewnić żeby czegoś na starcie nie zepsuć (budżet na razie też nie jest wielki) ;)

Autor:  Wielebny [ wtorek, 12 marca 2013, 17:19 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Łopatki masz w komplecie 2 sztuki ale zdarza się że droższe łopatki są sprzedawane na sztuki . Wtedy jednak zamiast komplet pisze cena/sztukę . Podkładki dystansowe możesz dać . Ważne jest jednak by wszystko chodziło płynnie bez zacięć

Autor:  marek_c4 [ środa, 13 marca 2013, 15:37 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

OK - dzięki
Pozostaje jeszcze pytanie jakie łopatki dać.
W opisie jest podane śmigło 8x4 - czy mogę dać łopatki 8x4,5, KLIKczy może lepiej 7,5x4 KLIK :?:
Po prostu nie wiem czy jak dam śmigło 8" to czy silnik nie będzie miał za ciężko.
Co mi mówi że chyba lepiej zdecydować się na 7,5x4 ;)

Autor:  Krzysztof [ środa, 13 marca 2013, 15:51 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

To zależy jaki pakiet zastosujesz silnik ma 1400 KV więc przy 3S lepiej mniejsze śmigło z drugiej strony jak dasz 8" tez tragedii nie będzie to szybowiec a nie akrobat więc praca silnika ogranicza się do wyciągnięcia modelu na odpowiedni pułap.

Autor:  marek_c4 [ środa, 13 marca 2013, 16:21 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Pakiet będzie 2s 1100mAh

Autor:  wojcio69 [ środa, 13 marca 2013, 18:16 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Do obu pakietów 2S i 3S łopatki 8'' będą OK.

Autor:  marek_c4 [ środa, 13 marca 2013, 19:39 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

OK - dzięki

Autor:  marek_c4 [ niedziela, 17 marca 2013, 11:18 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Wręga silnikowa wklejona, czekam na kołpak 35mm średnicy.
Załącznik:
006.jpg
006.jpg [ 36.85 KiB | Przeglądane 17909 razy ]

Wiele z tego noska nie zostało, ale nie dało rady inaczej bo przewody od silnika miały za mało miejsca wewnątrz kadłuba i tarły o wirnik.
Jak dotrze kołpak to spasuję to na gotowo i się pochwalę jak wyszło ;)

Autor:  wojcio69 [ niedziela, 17 marca 2013, 13:05 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Marku to co obciąłeś wizualnie uzupełni kołpak więc będzie OK.

Autor:  marek_c4 [ poniedziałek, 18 marca 2013, 10:20 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

W tak zwanym międzyczasie (czekam na kołpak i serwa), zacząłem się rozglądać za regulatorem.
O ile nie pokręciłem, wojcio69 polecił mi taki regulator:
http://allegro.pl/turnigy-regulator-obr ... 20016.html
i do tego kartę programującą:
http://allegro.pl/turnigy-karta-program ... 13764.html
Wszystko OK - regulator jest produktem sprawdzonym i polecanym.
Chciałbym jednak zapytać czy taki regulator:
http://allegro.pl/regulator-3f-hobbykin ... 40568.html
jest godny uwagi (różnica w cenie dość spora), czy lepiej go sobie odpuścić i kupić ten poprzedni (polecany).
Czy ktoś miał z nim do czynienia, czy ma hamulec (nie ma nic na temat hamulca w opisie) ?

Autor:  Artu [ poniedziałek, 18 marca 2013, 12:10 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

SS-y nie mają zbyt dobrej opinii... przynajmniej coś takiego kiedyś czytałem na ich temat...

Lepiej nie ryzykować, bo model ładny i szkoda by go było (:)

Może jednak Rozważ kupno wyposażenia w HobbyKing-u :roll: Taniej, tylko trzeba trochę poczekać, chociaż moje ostatnie zamówienie wysłane 6 marca jest właśnie do odbioru na poczcie :D
Regulator TURNIGY Basic 25A v3.1 kosztuje $15, czyli ~50zł, ale polecał bym nieco tańszy Turnigy TY-P1 25Amp HEXFET za $10.46, lub mający dobre opinie Mystery 20A (Blue Series) za $10.26
Przy "okazji" Możesz kupić i inne akcesoria typu pakiety, śmigła, silnik...

Jak by coś, to koło środy, czwartku będę robił zamówienie w HK International :D

Autor:  milo [ poniedziałek, 18 marca 2013, 12:44 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Artu napisał(a):
SS-y nie mają zbyt dobrej opinii... przynajmniej coś takiego kiedyś czytałem na ich temat...

Lepiej nie ryzykować, bo model ładny i szkoda by go było (:)


Hmmm...czytałeś ;) ja używam od 3 lat nie nie mam problemu z tym regulatorem, a tłukę go nie miłosiernie w róznych modelach....no chyba, że mam jakiś wyjątkowy egzemplarz :lol:

Autor:  marek_c4 [ środa, 20 marca 2013, 15:29 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

W dniu dzisiejszym dotarła do mnie paczka z kołpakiem oraz dwoma serwami.
Myślę że kołpaczek spasował się w miarę przyzwoicie.
Załącznik:
007.jpg
007.jpg [ 23.99 KiB | Przeglądane 17790 razy ]

Załącznik:
008.jpg
008.jpg [ 31.9 KiB | Przeglądane 17786 razy ]

Chyba teraz czas zabrać się za półkę pod serwa.

Czy ktoś orientuje się, gdzie powinien być środek ciężkości tego modelu ?
Nie wiem czy jest to prawidłowo, ale na razie z przyjąłem że jest on w miejscu gdzie przebiega dźwigar skrzydła.

Autor:  marek_c4 [ środa, 20 marca 2013, 16:13 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

Artu napisał(a):
... Jak by coś, to koło środy, czwartku będę robił zamówienie w HK International :D

Dziękuję Artu za zaoferowaną pomoc, jednak na razie muszę się wstrzymać z zakupami.
Puki co, będę się starał robić resztę - w końcu regulator zawsze można kupić i podłączyć (nie ma z tym wiele roboty ;)).
Czeka mnie zakup jeszcze 2 sztuk do budowanej motorówki, więc może jakoś razem w terminie późniejszym się uda.

Autor:  JarekF [ środa, 20 marca 2013, 16:15 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

marek_c4 napisał(a):
....
Czy ktoś orientuje się, gdzie powinien być środek ciężkości tego modelu ?
...


Podejdź do problemu jak do standardowego szybowca.
1/3 cięciwy od krawędzi natarcia.
Przy pierwszych lotach z ręki ewentualnie niewielka korekta.

Autor:  marek_c4 [ piątek, 22 marca 2013, 07:32 ]
Tytuł:  Re: SZD Junior

JarekF napisał(a):
marek_c4 napisał(a):
....
Czy ktoś orientuje się, gdzie powinien być środek ciężkości tego modelu ?
...

Podejdź do problemu jak do standardowego szybowca.
1/3 cięciwy od krawędzi natarcia.
Przy pierwszych lotach z ręki ewentualnie niewielka korekta.

OK - dziękuję.

milo napisał(a):
Artu napisał(a):
SS-y nie mają zbyt dobrej opinii... przynajmniej coś takiego kiedyś czytałem na ich temat...

Lepiej nie ryzykować, bo model ładny i szkoda by go było (:)

Hmmm...czytałeś ;) ja używam od 3 lat nie nie mam problemu z tym regulatorem, a tłukę go nie miłosiernie w róznych modelach....no chyba, że mam jakiś wyjątkowy egzemplarz :lol:

A jak się ma sprawa hamulca w tym regulatorze - jest / nie ma / programuje się to jakoś - zworek żadnych nie widać ?
W aukcji nie ma na ten temat ani słowa (może jest to zbyt oczywiste, ale wolałbym się upewnić)
http://allegro.pl/regulator-3f-hobbykin ... 40568.html

EDIT:
Jeszcze mi się przypomniało ;)
Zakupiłem do tego modelu dwa serwa TP 9gr i mam niewielki kłopot.
Otóż - jak chwycę za orczyk i delikatnie przekręcę, to daje się obrócić od pozycji zerowej (środek), po około 90 stopni w każdą stronę, ale po podłączeniu do odbiornika zakres ten spada do około 30 stopni na stronę.
Czy to normalne zjawisko, czy da się coś z tym zrobić.
Zakresy wychyleń w nadajniku są ustawione na maksimum.

Strona 1 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/