Teraz jest czwartek, 28 marca 2024, 09:09

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: sobota, 30 marca 2019, 14:43 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:25
Posty: 3602
Wiek: 36
Lokalizacja: Warszawa
Koledzy, mam sobie motoszybowiec, doradźcie jak go skonfigurować jeśli chodzi o miksery.
Przeczytałem trochę w internecie, przeczytałem na razie pobieżnie viewtopic.php?f=13&t=2638

Pacjent to Mandarin od Reichard Modelsport, silnik, kierunek, wysokość, lotki, klapy. Odbiornik 8 kanałowy więc powinno wystarczyć kanałów.

Nigdy czymś takim nie latałem, nie wiem na ile potrzebne są lotki różnicowe i czy warto je konfigurować? Jakieś dodatkowe miksery typu lotki -> kierunek?
Butterfly czyli klapy w dół, lotki do góry i sterowanie dalej tylko serwami, czy w takiej konfiguracji klapy również mają pełnić rolę lotek?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: sobota, 30 marca 2019, 17:15 
Szymon, jeżeli to ma Ci służyć do rekreacji to różnicowość lotek taka, aby szybowiec płynnie skręcał z kierunkiem (dobór doświadczalny aż ustawisz właściwie), możesz ustawić lekko klapy do termiki i mix butterflay do lądowania. W nim klapy na max w dół, a lotki lekko w górę tak aby działały jeszcze jako lotki.

Do walki zawodniczej o sekundy i centymetry jeszcze można ustawić lotki z klapami jako klapy do termiki, oraz klapy i lotki lekko w górę do szybkich przelotów.

Ustawia się i ustawia aż będziesz zadowolony.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: sobota, 30 marca 2019, 20:08 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 3 czerwca 2010, 20:17
Posty: 4301
Wiek: 62
Lokalizacja: Wrocław
Szymon Mandarin to świetny model i świetnie lata i świetnie sobie radzi w termice. Krzysiek startował w zawodach przez dwa sezony Mandarinem i zazwyczaj był w połowie stawki, bo jeszcze po prostu nie umiemy latać :D
Konfigurację modelu trzeba zacząć od odpowiedzi czy ma być to model latający normalnie czy chcesz łapać nim termikę i próbować wozić się w kominach.
Obie techniki ustawiania modelu różnią się tylko niewielkimi niuansami.
Standardowy set up dla motoszybowca to:
1. Trzeba sobie ustawić fazy lotu. Jest to zasada bez której w zasadzie nie idzie latać szybowcem. ;) ;) ;)

2. Fazy lotu powinny być 3. Normal, Speed, Termal.

3. Wszystkie fazy lotu robimy na przełączniku trzy pozycyjnym. Normal po środku, Speed od siebie, Termal do siebie (lub na odwrót) :)

4. Faza lotu NORMAL: w tej fazie lotu startujesz i lądujesz i latasz jak model z niewiadomych przyczyn świruje. :) Lotki klapy są ustawione w neutrum. W tej fazie lotu trymujemy model tak aby leciał prosto jak po sznurku.

5. Faza lotu SPEED to faza w której podnosisz o 2mm lotki i ewentualnie klapy (jak się da) do góry. Tą fazę lotu używasz aby wrócić modelem kiedy nagle zaczął wiać silny wiatr. Przy włączonym silniku i podniesionych lotkach model bardzo spokojnie bez podskakiwania wraca do domu. ;)

6. Faza lotu TERMAL jest to faza do lotów w termice. W tej fazie opuszczasz klapy i lotki w dół. Można podpiąć do tej fazy kolejny pstryczek trzy pozycyjny i na nim zrobić stopniowe wychylanie klap. 1mm, 2mm, 3mm. Tu w zależności od siły komina można iść na maksa z windą jak dziś 5m\s albo delikatnie sobie krążyć przy minimalnym wychyleniu klap i lotek.

7. Troche bardziej zaawansowane ustawienie szybowca które naprawdę pomaga w lataniu a w Madarinie to aż się prosi żeby to zastosować to zmiksowanie wysokości z lotkami i klapami. Jak ciągniesz wysokość to klapy i lotki delikatnie się obniżają. To też na osobnym pstryczku.

8. Na tym samym pstryczku można też zmiksować klapy+lotki+kierunek. W tym miksie chodzi o to że cała powierzchnia płata robi za lotkę. Czyli klapa działa i chodzi dokładnie jak lotka na skrzydle.

9. Są dwie szkoły jeśli chodzi o ster kierunku. Jedni miksują go z lotkami podpierając się żeby ogon w zakręcie nie wisiał tylko szedł równolegle do zakrętu. Druga szkoła to sterowanie kierunkiem bez lotek. Ta druga technika samodzielnego kierunku jest stosunkowo trudna i trzeba się nauczyć. Chodzi o to że kierunek po przechyleniu modelu zaczyna działać jak wysokość i model natychmiast tonie. Trzeba zgrać to z wysokością.

10. A teraz NAJWAŻNIEJSZE :)
Zrób włączanie silnika na PSTRYCZKU a nie drążku. Pstryczek ma być!!!! dwupozycyjny, żaden trzy pozycyjny. Silnik ma działać w przedziale albo 0% albo 100% nic pośrodku. Ta zasada jest dla Twojego bezpieczeństwa.
Zwolennicy trzy pozycyjnych pstryczków i gazu na drążku będą mówić że to po to żeby w razie niedolotu włączyć delikatnie silnik i sobie dolecieć do lotniska czy do nogi. Absolutnie jest to błędne myślenie. Na dwupozycyjnym można tak samo zrobić tylko to się wówczas nazywa odejście na drugi krąg.

11. Lądowanie czyli ButterFly lub jak mawiają u nas Motylek. Motylka robimy na drążku gazu. Klapy i lotki mają się wychylać dynamicznie w zależności od tego jak mocno pociągniesz drążek. Robienie Motylka na pstryczku ma swoje bardzo duże wady choć wielu właśnie tak robi. Wadą jest to że na pstryczku klapy otworzą się zawsze tyle samo, czyli jak nie wieje przy pełnym wychyleniu klap model stanie za jakiś czas a jak pizgać to stanie natychmiast. Jeśli ma być na pstryczku to tego się będziesz musiał nauczyć. Motylek na drążku daje Ci możliwość wychylania tyle klap żeby wylądować modelem pod nogami.
I teraz zasada jest taka. Jak masz krótkie lotnisko i musisz wylądować z wysoka (drzewa, domy i inne przeszkody blisko) to dajesz dużo lotki do góry (ale nie na maksa) i dużo klapy w duł czyli na maksa.
Model wówczas spada szybko i dość mocno hamuje.
Jak masz długie lotnisko i możesz podchodzić z daleka to lotek dajemy niewiele lub wcale a hamujemy tylko klapami. Model wówczas podchodzi do lądowania płasko i można lecieć równolegle do lotniska i wylądować albo pod nogami albo go po prostu złapać do ręki. :)
Nikt Ci nie powie (no chyba, że zadzwonię do Krzyśka i każe mu przesłać jego ustawienia :) jeśli będziesz zainteresowany) ile dać klap a ile lotek w górę. To musisz już sam eksperymentalnie sam ustalić. Ja zawsze lecę wysoko i włączam Motylka na maksa i patrze co się dzieje. I w zależności od tego co robi model to koryguje ustawienia Motylka.

12. TRYMOWANIE.
I tu właśnie dochodzimy do tych niuansów o których pisałem na początku. Są dwie szkoły trymowania modelu. Model z tylnym SC oraz z przednim SC. Większość osób które chce latać w termice ustawia zazwyczaj tylny SC. Mandalin to samostateczny model który nie zwala się w korek więc tu można dać naprawdę baaaardzo tylny SC, ale... Przy tylnych SC modele fajnie szybują tylko mają jedną wadę słabo latają pod wiatr i nie wracają bez silnika. Przedni SC powoduje zdecydowanie lepsze penetrowanie powietrza i trudniejsze latanie w termice. Tylko że jak jest termika to i tak i tak poleci. :D Ja w swojej MAXie przeszedłem SC od 124mm do obecbych 108mm. Teraz, przy tym SC, lata mi się o niebo łatwiej i mogę odlatywać na naprawdę na dalekie dystanse, mowa o odległości w poziomie. :)

13. Różnicowość. Chodzi o to że w szybowcach trzeba (abo i nie ;) jak kto woli) ustawić różnicowość wychylenia lotek. To jest temat rzeka i każdy szybownik ma swoją teorię. Ale generalna zasada jest taka że daje się 100/50. Czyli jak lotak na jednym skrzydle wychyli się w skręcie w górę o 10mm to na przeciwległym lotka pójdzie w dół o 5mm. Do agresywnego i szybkiego latania dają chłopaki nawet 100/100 a do takiego powolnego wożenia się po niebie 100/40 a nawet 30.

To tak w skrócie, jak masz jeszcze jakieś pytania to dawaj chętnie odpowiem.

_________________
Pozdrawiam
Konrad P.


Ostatnio edytowano sobota, 30 marca 2019, 20:59 przez Konrad_P, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: sobota, 30 marca 2019, 20:32 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:25
Posty: 3602
Wiek: 36
Lokalizacja: Warszawa
Hahaha super :D :mrgreen: Po lekturze powyższego zdecydowałem, że nie biorę jutro na lotnisko szybowca ;) Ustawiania parametrów na kilka dni :D

Ja docelowo chciałbym tym modelem latać FPV, dokładając możliwie lekkie klocki i dorabiając pylon na kamerę i nadajnik wideo. Ale oczywiście zanim to się stanie, trochę polatać klasycznie, rozpoznać zachowanie samolotu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: sobota, 30 marca 2019, 20:48 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 3 czerwca 2010, 20:17
Posty: 4301
Wiek: 62
Lokalizacja: Wrocław
A widzisz to trochę zmienia postać rzeczy. :)

Faktycznie najpierw polataj i poznaj model latając klasycznie. Poustawiaj sobie go trochę i zobacz co się przyda do latania FPV a co będzie całkowicie zbędne. Podejrzewam, że z 1,5kg dojdzie wyposażenia wraz z pakietami więc model troche będzie się zachowywał inaczej przy tym obciążeniu. Tu nie szedł bym w tylny SC.
No ale masz rozpiskę i to co będziesz widział za sensowne wykorzystasz. :)

EDIT.
Dodałem pkt.13 do pierwszego posta. Jak mi się będzie coś istotnego przypominać to będę dodawał kolejne punkty a tu tylko dawła że coś dodałem nowego. Może się komuś jeszcze te moje wypociny przydadzą.

_________________
Pozdrawiam
Konrad P.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: sobota, 30 marca 2019, 21:01 
Konrad rozszerzył od razu ustawienia na max dla wyczynu.
Szymon ustaw środek ciężkości, klapy i motyla do lądowania i różnicowość lotek i zacznij latać.
Sporo potem można korygować na lotnisku.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: sobota, 30 marca 2019, 21:07 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 3 czerwca 2010, 20:17
Posty: 4301
Wiek: 62
Lokalizacja: Wrocław
Do żadnego wyczynu. :evil:
To są klasyczne ustawienia jakie miałem latając Toxiciem, Relaxem, Albatrosem z TopModel. Do wyczynu się nawet nie zbliżyłem.
Jak już zaczynać się uczyć to od razu porządnie a nie prowizorką.

_________________
Pozdrawiam
Konrad P.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: sobota, 30 marca 2019, 21:29 
Bardzo ważne jest wyrabianie sobie od razu dobrych nawyków, to prawda, ale Szymon nie musi od razu ustawiać wszystkich możliwości nadajnika.
Może to robić po kolei w miarę potrzeb dbając aby sposoby były te najlepsze, sprawdzone.
Na początku może zacząć fazą lotu NORMAL.
W dodatku w lotach FPV będzie musiał używać często silnika, a nie tylko przez 30 sekund.
Bo to inna konkurencja jest.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: niedziela, 31 marca 2019, 10:12 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 3 czerwca 2010, 20:17
Posty: 4301
Wiek: 62
Lokalizacja: Wrocław
Już to napisałem wyżej, że FPV zmienia sytuację. Ja nie namawiam Szymona do implementacji wszystkiego. Sam zadał pytanie jak to wygląda w szybowcach, więc mu napisałem w miarę dokładnie jak wygląda konfiguracja standardowego szybowca. Wykorzysta to co będzie chciał i w miarę napierania umiejętności latania szybowcami będzie sobie już sam wybierał co mu się przyda do lotów FPV. Na pewno nie widzę potrzeby miksowania lotki z klapami. Ale już klapy z wysokością i lotki z kierunkiem jak najbardziej. Ale to sobie Szymon sam będzie musiał doświadczalnie sprawdzić jak mu lepiej.

Fazy lotu nawet przy FPV moim zdaniem obowiązkowo. Speed jak pisałem, jak będzie musiał lecieć na silniku pod silny wiatr spowoduje łatwiejsze przedzieranie się przez niego. A faza Termal moim zdaniem powinna być jak najczęściej wykorzystywana przez Szymona po to, żeby lecieć w klasycznym locie szybowcowym, oszczędzając zasilanie silnika. Takie latanie spowoduje zdecydowanie dłuższe loty.

_________________
Pozdrawiam
Konrad P.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: niedziela, 31 marca 2019, 10:50 
Tylko o to chodzi, że nie ma uniwersalnej konfiguracji.
Każda szybowcowa "konkurencja" to inny standard.

Nie przypuszczam że Szymon zadowoli się brakiem możliwości regulacji obrotów silnika pozostając z 0 lub max.
Ponadto nikt nie będzie mu mierzył centymetrów miarką odległości lądowania modelu. Te cztery czy sześć metrów da radę się przejść po model. :D


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: niedziela, 31 marca 2019, 11:45 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:25
Posty: 3602
Wiek: 36
Lokalizacja: Warszawa
Dzięki Konrad, tak jak piszesz będę na bieżąco testował wszystkie konfiguracje i wybiorę coś dla siebie.

W stosunku do klasycznego motoszybowca, po dołożeniu FPV liczę że dojdzie jakieś 200 gram, przy czym większość w środku ciężkości. Postaram się kamerkę i nadajnik umieścić na pylonie pomiędzy skrzydłami, a że sprzęt raczej niewielkich gabarytów to liczę na to że opór aerodynamiczny nie będzie duży.

Liczę na loty termiczne. Kiedyś ciężkim skrzydłem łapałem termikę i miałem kuuupę frajdy, teraz liczę na wielokrotność tej dawki. Konrad, kojarzysz może jak bardzo ten Mandarin to jest szybki? Bo może mam nieodpowiednie warunki terenowe do lotów.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: niedziela, 31 marca 2019, 12:22 


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: niedziela, 31 marca 2019, 12:52 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 czerwca 2013, 17:02
Posty: 1593
Wiek: 71
Lokalizacja: Bestwinka
Cytuj:
W stosunku do klasycznego motoszybowca, po dołożeniu FPV liczę że dojdzie jakieś 200 gram, przy czym większość w środku ciężkości. Postaram się kamerkę i nadajnik umieścić na pylonie pomiędzy skrzydłami, a że sprzęt raczej niewielkich gabarytów to liczę na to że opór aerodynamiczny nie będzie duży.

Jeśli zamierzasz latać FPV, to od samego początku, wbrew temu co pisze Konrad, ustaw gaz klasycznie, czyli na drążku. Takim modelem nie da się latać FPV z gazem na pstryczku i szybko byś się o tym sam przekonał. Klapy i motylek bardzo fajnie sprawdzają się na bocznych sliderach, jeśli takie masz w nadajniku. Konieczne jest też ustawienie różnicowości lotek połączone z miksem lotki-kierunek. Przez większość lotu będziesz oglądał obraz z kamery i nie będziesz widział, jak model składa się w zakręt. On musi to robić sam w miarę poprawnie. Oczywiście można dodawać kierunek ręcznie, ale trzeba sobie wyrobić odpowiedni nawyk, aby zawsze o tym pamiętać.
Fazy lotu w modelu FPV są moim zdaniem zupełnie zbędne. Masz OSD i wszystkie potrzebne parametry lotu i w zależności od potrzeby możesz wszystko regulować w locie i sprawdzać od razu na OSD efekty.

_________________
Pozdrawiam
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: niedziela, 31 marca 2019, 18:39 
Szymon, wszystko co może Ci się przydać do Twojego latania FPV wymieniłem w moim pierwszym poscie. :)


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: niedziela, 31 marca 2019, 23:43 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 30 lipca 2013, 22:44
Posty: 652
Wiek: 60
Lokalizacja: Warszawa
Moje 3 grosze ;)

Konrad
Świetnie napisane

Marek
Esencja i tyle :)

Latam jakiś już czas Fascynacją z ButterFly i gazem na lewym drążku pod 2 pozycyjnym przełącznikiem na zmianę.
Od siebie przełącznik mam gaz na lewym drążku do siebie przełącznik na tym drążku ButterFly.
Po przełączeniu przełącznika z ButterFly na gaz niezależnie od położenia drążka gazu dostaje 80% mocy silnika i po 2 sekundach płynny powrót gazu do pozycji drążka
Tą opcję mogę włączyć i wyłączyć osobnym pstryczkiem 2 pozycyjnym.
Jakieś 2 lub 3 razy uratowało mi to dupsko.
Skrypt pisał mi kolega ale Ty Szymon pewnie sam byś to spokojnie ogarnął

_________________
Pozdrawiam
Mirek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: poniedziałek, 1 kwietnia 2019, 06:51 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Ja moim Gem'em latam już ze 7 rok.

gaz na lewym drążku.
mam tryb start oraz normal. W start u mnie powoduje ze do gazu mam domiksowną wysokość co by model na pełnym gazie nie miał tendencji do robienia pętli.
mix lotki-kierunek
różnicowe lotki
Klapy na bocznym sliderze (suwaczku)
na 2 pozycyjnym pstryku mam butterfly

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Konfiguracja szybowca
PostNapisane: poniedziałek, 1 kwietnia 2019, 18:43 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 3 czerwca 2010, 20:17
Posty: 4301
Wiek: 62
Lokalizacja: Wrocław
Szymon napisał(a):
Konrad, kojarzysz może jak bardzo ten Mandarin to jest szybki? Bo może mam nieodpowiednie warunki terenowe do lotów.

Szymon, Krzysiek lata tym modelem w F5J czyli najwolniejszej, chyba, dyscyplinie modelarskiej :D
To na pewno nie jest model do szybkich lotów typu Toxic, Relax, czy pylony. Tu trzeba trochę uważać żeby nie przekroczyć pewnej prędkości bo skrzydła mogą nie wytrzymać i na pewno mocniej obciążonym modelem wszelkie nagłe podrywanie lub przypikowanie nie jest wskazane ;) bo zaklaska :) . No ale ze 100m wysokości i z odległości jakieś 100-150m od pilota, model do nogi dolatuje w 15-20s. więc można trochę go pogonić. Model wytrzymywał 10m/s ale takiego linearnego wiatru. Przy trurbulentnym tak silnym wietrze skrzydła mogą nie wytrzymać. Spokojnie do tych 6m/s możesz tym modelem latać. Jak go dociążysz to nawet przy 8m/s będzie się model zachowywał przewidywalnie, tyle że lądowania muszą być na terenie nie turbulentnym. Wystarczy w pobliżu kilka drzew, jakaś kukurydza i zaczynają się jaja. Model potrafi mieć amplitudę góra/dól przy podchodzeniu około 1m.
Bywa że Maxą 2kg ląduje ze 100-150m od pasa w kartoflisku bo moje lotnisko ma z przodu malutki lasek a z boku zazwyczaj kukurydzę i muszę iść wgłąb pola żeby posadzić bezpiecznie model.
Stema napisał(a):
Tylko o to chodzi, że nie ma uniwersalnej konfiguracji.
Każda szybowcowa "konkurencja" to inny standard.

Nie przypuszczam że Szymon zadowoli się brakiem możliwości regulacji obrotów silnika pozostając z 0 lub max.
Ponadto nikt nie będzie mu mierzył centymetrów miarką odległości lądowania modelu. Te cztery czy sześć metrów da radę się przejść po model. :D


Stefan bardzo Cię proszę zaprzestań bo wprowadzasz zamieszanie. Szymon sobie poradzi, ale to czytają młodzi i zaczynający adepci szybownictwa i nie trzeba im mieszać w głowie. Ty ciągle pijesz do latania zawodniczego a ja już Ci napisałem że to nie ma nic z nim wspólnego. Trzeba sobie wyrabiać nawyki od początku.
Gdyby ktoś na samym początku powiedział Marcinowi ;) jak powinno się konfigurować szybowca to zrobiłby pewnie to prawidłowo a tak ma jak ma. :D :D :D
Marcin ;)

_________________
Pozdrawiam
Konrad P.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

118,259,514 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL