Andrzeju w którym miejscu i w jakej pozycji ułożyłeś żyroskopy na skrzydełku
Ja nie Andrzej, ale może podpowiem... Kolega Kenobi36 z innego forum, zrobił sobie stabilizację do FunJet-a na żyroskopach HK-401B i to nawet całkiem sprawnie działa
Do stabilizacji samolotu można użyć specjalizowanego układu ale nam helimaniakom pod ręką wala się sporo części między innymi żyr do stabilizacji pracy ogona w helikopterze.
Ja do tej pory jedynie zastosowałem żyro HK401B do akrobata.
Żyro na boczku podłączone do AIL przez rozgałęźnik Y sterowało serwami lotek. Dzięki temu model stał się bardzo stabilny, stracił nerwowe zachowania jak przechodził między warstwami powietrza o różnej prędkości czy to był wiatr czy termika, krótko mówiąc jak naglę dmuchnęło to modelu nie obracało na bok.
Aby stabilizować przód tył potrzebne jest drugie żyrko wpięte pomiędzy serwo steru wysokości, aczkolwiek ten kierunek nie jest aż tak podatny na podmuchy i zastosowanie żyra może zepsuć właściwości modelu do ustawiania się pod właściwym kątem w zależności od prędkości i ciągu.
Problem się pojawił gdy chciałem zastosować żyro do stabilizacji bocznej do latającego skrzydła ze sterowaniem delta. Nie mogę dać rozgałęźnika Y. Mógłbym wyłączyć miksowanie delta w aparaturze i dać v-tail mixer, ale te które posiadam mają duża zwłokę. Wiec po prostu trzeba zastosować 2 żyra. A jak są 2 to
najlepiej je umieścić pod katem 45st aby stabilizacja była również przód-tył.
Kąt nie musi być 45 st, zmieniając kąty możemy zmieniać proporcje stabilizacji przechyłu bocznego i podłużnego, jeśli żyra umieścimy poziomo to będzie tylko stabilizacja boczna.
Z jednym żyrem HK401B latałem w akrobacie i sprawdzało się rewelacyjnie, nic nigdy się nie stało. W zasadzie też nie zauważyłem różnicy w lataniu w trybie normal i HH.
HK401B ma też to do siebie że jak się ustawi gain na 0 to staje się przezroczyste wiec można je wyłączyć. Niestety to nie działa w GA250 które chce zastosować do skrzydła. Dodatkowo w okolicach gain=0 głupieje wiec trzeba unikać niskich wartości.
Zastosowanie żyr powoduje jedynie ze model jest bardziej stabilny, mniej nerwowy natomiast nie będzie nam w pełni stabilizowało lotu tak jak to robią układy
FY 20A.
Natomiast oprogramowanie kontrolera multiwii do wielowirnikowców zawiera eksperymentalny kot do stalilizacji lotu dla samolotów w układzie delta. Jeśli płytka jest wyposażona w akcelerometr to powinno nam załatwić pełna stabilizację lotu.