Przedstawiony w tej relacji „ modelik” już kilkakrotnie zapowiadałem opisując inne modele na tym forum . Może na początek dla bardziej dociekliwych linki aby zapoznać się z tematem ;
http://www.users.waitrose.com/~mbcass/index.htmlhttp://avia-museum.narod.ru/england/short_s-20_add.htmlhttp://translate.google.pl/translate?hl ... 6bih%3D577http://www.airwaveyachts.com.au/Aircraf ... s.html#topOraz jeszcze bardzo fajny film .
https://www.youtube.com/watch?v=bYtazEBQ1K8Model ma aż trzech ojców . Pomysłodawcą i głównym krytykiem oraz malkontentem projektu jest kolega Andrzej ABW Bryska z Olsztyna . Odpowiedzialny za opracowania typowo lotnicze i główny wykonawca kolega Filip Szymański z Pieniężna i Ja konstrukcja styropianowa i wypalanie części .
Ma to wyglądać mniej więcej tak ;
Załącznik:
1.jpg [ 254.02 KiB | Przeglądane 29695 razy ]
Załącznik:
2.jpg [ 82.48 KiB | Przeglądane 29695 razy ]
Załącznik:
3.jpg [ 285.13 KiB | Przeglądane 29695 razy ]
Model składa się z dwóch modeli samolotów .
Latającej łodzi Short S-21 Maja , oraz wodnosamolotu pocztowego Short S- 20 Merkury .
Latająca lodź Maja zabierała 18 do 25 pasażerów oraz Merkurego który przewoził 500 kg poczty . Samoloty startowały i lądowały przy pracujących silnikach obu maszyn , natomiast przelot zapewniały silniki tylko Maji .
Lot do Australii lub Nowej Zelandii trwała trzy doby z tym że na noc zestaw samolotów lądował a pasażerowie udawali się do hotelu . W drugi dzień lotu tuż przed lądowaniem na nocleg samoloty się rozdzielały i Merkury kontynuował samodzielny lot do celu . W ten prosty sposób poczta królewska docierała do celu o 24 godziny wcześniej .
Tak samo ma przebiegać lot naszego modelu który będzie pilotowało dwóch modelarzy .
Trzeba jeszcze nadmienić o bardzo chlubnej karcie tego samolotu w czasie II wojny światowej . Służyły one do wykrywania niemieckich łodzi podwodnych na Atlantyku . Oraz na ich bazie zbudowano wersje wojskową która znacznie się różniła od prototypu .
Poniżej wymiary modelu , do budowy przyjęto podziałkę 1 : 13,5 .
Short Empire S-21 Maja
Rozpiętość 257,41 cm .
Długość 198,66 cm .
Short S-20 Merkury
Rozpiętość 164,88 cm .
Długość 115,18 cm .
W założeniach ma to wyglądać mniej więcej tak ;
Załącznik:
4.jpg [ 58.66 KiB | Przeglądane 29695 razy ]
Tak wygląda samolot na wodzie .
Załącznik:
5.jpg [ 143.25 KiB | Przeglądane 29695 razy ]
A tak w powietrzu .
Jeszcze zestaw zdjęć z rozłączenia samolotów w powietrzu . Mam nadzieje że nasze modele po sfilmowaniu będą tak wyglądać .
Załącznik:
6.jpg [ 139.16 KiB | Przeglądane 29695 razy ]
I jeszcze ostatnie zdjęcie które pozwoliło mi ustalić ostateczny kształt kadłuba .
Załącznik:
7.jpg [ 258.03 KiB | Przeglądane 29695 razy ]
Teraz nareszcie po tym przydługim wstępie można wreszcie zająć się pracą nad modelem .
Co do Short S-21 Maja to nie było problemów ani ze zdjęciami ani z dokumentacją rysunkową . Gorzej jest z Short S-20 Merkury , gdzie trochę musiałem oprzeć się na intuicji . Opiszę to w drugiej części przy modelu tego samolotu . jeżeli ktoś ma rysunki Merkurego to bym był wdzięczny .
Ale wracamy do Maji . Przy konstrukcji poza zdjęciami w głównej mierze oparłem się na tych rysunkach ;
Załącznik:
8.jpg [ 234.22 KiB | Przeglądane 29695 razy ]
Załącznik:
9.jpg [ 362.17 KiB | Przeglądane 29695 razy ]
Pierwszy powstawał kadłub . Z powodu jego wielkości i skomplikowanego kształtu zdecydowałem się na zrobienie wpierw kadłuba próbnego .
Załącznik:
10.jpg [ 143.31 KiB | Przeglądane 29695 razy ]
Pozwoliło mi to na zaprojektowanie i wypalenie dopiero kadłuba właściwego już na gotowe . zresztą na zdjęciu widać wyraźnie z ilu części on się składa .
Mam nadzieje że ta relacja znajdzie wiernych kibiców chociażby z racji wielkości modelu nie mówiąc już o tandemie .
Pozdrowienia Joker