RcClub.eu https://rcclub.eu/ |
|
Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 https://rcclub.eu/viewtopic.php?f=17&t=8186 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | krankor [ czwartek, 5 marca 2015, 01:16 ] |
Tytuł: | Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Witam wszystkich serdecznie! Zamierzam w tym wątku zamieścić relację z budowy modelu makiety, a może pół-makiety ( zobaczę, co wyjdzie w praniu) historycznego samolotu Morane-Saulnier typu H z roku 1913 w wersji na pływakach. Samolotem tym latał min. Roland Garros w wyścigach o Puchar Schneidera w roku 1913 i 1914. Samolot MS -G,H był sprzedawany do W.Brytanii, Niemiec, Rosji, Szwecji i kilku pomniejszych. Licencję na produkcję tego samolotu kupił również Fokker budując słynną serię swoich Eindeckerów. Można by jeszcze wiele pisać o tym protoplaście znaczącej linii rozwojowej wczesnych samolotów. Nie o tym jednak ma być wątek. Załącznik: Załącznik: Roland MS-H_MONACO_1913_3_zpsbo1fjc7s.jpg [ 86.47 KiB | Przeglądane 11942 razy ] Zamierzenia są dość ambitne. Model mam zamiar zbudować wykorzystując kilka starych metod budowy. Tzn. sterowanie za pomocą wypaczanego skrzydła, jak w oryginale. Pokrycie koveralem. Poszycie skrzydeł ma być przyszyte do żeber. Przynajmniej na razie takie są założenia. Skrzydła do transportu będą odejmowane, co łączy się oczywiście z rozłączeniem od nich kilkunastu linek. To będzie dopiero "zabawa". Kilka niespodzianek będę ujawniał w trakcie i stopniowo. Załącznik: Podstawowe wymiary modelu to: rozpiętość - 1600 mm długość kadłuba - 1000 mm cięciwa skrzydła - 305 mm szacowana waga - ok 3 kg. Pierwsze zdjęcia z wyciętymi żeberkami z balsy 2,5 mm (poza pierwszymi od kadłuba - te będą z sklejki) i wygiętą rurką ameliniową o średnicy 5 mm, która będzie tworzyć krawędź natarcia i końcówkę skrzydła. Załącznik: Załącznik: cdn |
Autor: | karlem [ czwartek, 5 marca 2015, 09:13 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
O mamo, zapowiada się nieźle |
Autor: | kesto [ czwartek, 5 marca 2015, 09:20 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
No to będzie trochę zabawy z tym "druciakiem". Model masz już pewnie na ukończeniu . |
Autor: | krankor [ czwartek, 5 marca 2015, 09:37 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Nie Krzysiek, tu Cię zaskoczę, jest dokładnie na takim etapie, jak na zdjęciach. |
Autor: | bobik [ czwartek, 5 marca 2015, 09:57 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
O kurde,ruszyło.Grzegorz moje gratulacje.Po długich przygotowaniach,poszukiwaniu materiałów historycznych,już coś widać.Trzymam kciuki,pewnie niepotrzebnie,znając Twoje możliwości. |
Autor: | MiQ27 [ czwartek, 5 marca 2015, 09:59 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Ach, przedwojenne hydroplany, piękne maszyny. Będę kibicował |
Autor: | Artu [ czwartek, 5 marca 2015, 10:05 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Idę po popcorn i "popitkę" |
Autor: | krankor [ czwartek, 5 marca 2015, 10:05 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
No kuuuuuuurcze, co ja zrobiłem. Teraz będę musiał to dokończyć A mogłem się nie ujawniać... |
Autor: | Stema [ czwartek, 5 marca 2015, 10:47 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Tylko pogratulować decyzji. Piękny, choć "pracowity" model. |
Autor: | JarekF [ czwartek, 5 marca 2015, 15:58 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Jaki planujesz napęd ? Jeżeli makieta / półmakieta to chyba spalinowy ? Idę po Popcorn i jedziemy ! . |
Autor: | Meloow [ czwartek, 5 marca 2015, 16:15 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
JarekF napisał(a): Jaki planujesz napęd ? Jeżeli makieta / półmakieta to chyba spalinowy ? Idę po Popcorn i jedziemy ! . Do takiego modelu to tylko jakiś SAITO FA 4-t |
Autor: | Stema [ czwartek, 5 marca 2015, 16:47 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Lepiej Saito FG 4T. |
Autor: | Artu [ czwartek, 5 marca 2015, 17:10 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Autor: | Irek M [ czwartek, 5 marca 2015, 17:51 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Od razu pomyśl o bagnecie dużej średnicy. W moim Pfalzu w podobnej skali był to węgiel 5 czy 6mm. To oznaczało, że by zachować wzniosy skrzydeł musiałem regulować naciąg linek. Siły występowały tak duże, że przy lądowaniu rwały się linki - plecionki o wytrzymałości 27kg, a krętliki morskie o wytrzymałości 60kg rozciągały się. Gdybym zastosował grubszy bagnet to linki nie byłyby tak obciążone. Z tego powodu przerobiłem go z wersji E - średniopłat jak Twój - na górnopłat - Parasol. Poza tym widok z linkami jest naprawdę imponujący. |
Autor: | Wladek [ czwartek, 5 marca 2015, 17:58 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Grzegorz,z jakich planow budujesz ten model, pytanko czy statecznik poziomy jest tak jak w oryginale ,czyli bez podzialu na statecznik i ster. Zycze powodzenia w budowie tego modelu Wladek. |
Autor: | krankor [ czwartek, 5 marca 2015, 18:02 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
No zapomniałem napisać o silniku. Oczywiście napęd spalinowy. Wstępnie mam do niego wsadzić 4-takta ASP52AR. Jak będzie bardzo brakować mocy, są w kolejce większe dwusuwy. Podstawowy plan modelu pochodzi z czasopisma, które niedawno szukałem. Niestety jest niekompletny. Załącznik: Załącznik: Posiłkuję się tymi rysunkami prawdziwego: Załącznik: Załącznik: A poza tym jest stosunkowo dużo rysunków "bliźniaków" w bardzo wielu miejscach identycznych. Przynajmniej jeśli chodzi o Pfalz E1. albo Fokkera E1,2,3. Oglądałem też wiele dużo wątków na forach z odbudowy oryginałów Fokkerów i budowy nowych latających replik Moranów np. na setną rocznicę przelotu przez Morze Śródziemne - projekt ReplicAir. Stery wysokości i kierunkowy muszą być jak w oryginale. Czyli płytowe. Zrobienie dzielonego statecznika, gdy skrzydło ma być skręcane byłoby profanacją. Poza tym intensywnie sprawdzam techniki lutowania amelinium |
Autor: | Stema [ czwartek, 5 marca 2015, 18:55 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Grzegorz, mam obawy czy ta aluminiowa rurka nie ukręci się przy sterowaniu/wyginaniu końcówki skrzydła. Będzie miała przy tym tendencję do odkształcania się. Ja bym się bał użyć tego materiału do tego celu. |
Autor: | krankor [ czwartek, 5 marca 2015, 19:50 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Nie mam takich obaw Stefanie. Tak zbudowany model latał już w 87 całkiem sprawnie. Z tym, że np tamten miał pokrycie jedwabne. |
Autor: | ZbyszekM [ czwartek, 5 marca 2015, 20:03 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Podobny system sterowania zastosował w swoich (trochę większych) modelach Fokkera i Bleriota Paolo Severin http://www.paoloseverin.it/index.html Jak widać na filmach całkiem dobrze latają. Jaki profil skrzydła zastosowałeś? |
Autor: | karlem [ czwartek, 5 marca 2015, 20:07 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Cytuj: ...miał pokrycie jedwabne... A Ty Grześ będziesz miał jedwabne życie z budową Ale trzymam kciuki. Pozdrowienia dla Zenobii |
Autor: | Stema [ czwartek, 5 marca 2015, 20:42 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
krankor napisał(a): Nie mam takich obaw Stefanie. Tak zbudowany model latał już w 87 całkiem sprawnie. Z tym, że np tamten miał pokrycie jedwabne. To cieszę się, że to już sprawdzona metoda. trzymam kciuki. |
Autor: | krankor [ czwartek, 5 marca 2015, 22:29 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Profil ma być praktycznie jak w oryginale - ptasi. Widać go na planie pierwszym z czasopisma i na trzech rzutach. Tylko w modelu jest mniejszy kąt zaklinowania. Oryginał miał ok.7,5 stopnia, a w modelu Alain Vassel ustawił ok. 1,5. Tutaj pokazuję rysunek profilu z modelu 1:4 - najwyraźniejszy ze znalezionych. Akurat te żebra były zrobione z laminowanego styroduru - chyba dlatego tyle dźwigarów. Załącznik: Sans titre_zpsr2regj4l.jpg [ 4.91 KiB | Przeglądane 10078 razy ] Z ciekawostek - chcę zrobić takie szybkie napinacze w kilku miejscach. Załącznik:
|
Autor: | krankor [ poniedziałek, 16 marca 2015, 09:49 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Żeby nie było, że nic się nie robi, wklejam zdjęcia oklejanych dolnymi "daszkami" żeberek. Wybrałem tę kolejność prac - najpierw daszki, potem złożenie żeberek z dźwigarami w całość - bo wydaje mi się to łatwiejsze do zapanowania nad całością. Końcówki po ok 10 mm są nie sklejone. Uzupełni się to po złożeniu skrzydła na dźwigarach i doklejeniu krawędzi natarcia i spływu. Żeberko - balsa 2,5 mm, nakładki - sklejka 0,6. Cięciwa skrzydła 305 mm. Załącznik: Załącznik: A to "stend" do oklejenia dolnej części żeberka. Załącznik:
|
Autor: | krankor [ środa, 18 marca 2015, 14:25 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
A tu przykład kawałka nikomu niepotrzebnej roboty czyli zrobione w stylu epoki odchudzone dźwigary skrzydła. Listewka 6x6 mm. Załącznik: Załącznik: A tak to powstało. Prowadnica z imadełka maszynowego na pochylonym stoliku wiertarki kolumnowej. Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Dźwigary główne - 10x5 będą jeszcze ładniej zrobione, bo materiał bardziej jednorodny edit: tak wygląda efekt końcowy. Oczywiście potwierdziła się stara prawda -wprawy nabiera się w miarę "przerobionych metrów" Załącznik: Załącznik: Bejca była naniesiona, żeby było widać wyraźnie, gdzie został wybrany materiał. Pierwsze złożenie skrzydła na sucho. Załącznik:
|
Autor: | krankor [ czwartek, 26 marca 2015, 13:32 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Żeby nie wszystko było w jednym poście, w oddzielnym pokazuję wzmocnienie oczek linek. To powinno zapobiec zrywaniu linek, o których wspominał Irek M. Ta prawie kausza ( bo nie chciało mi się już frezować zewnętrznej części rurki, chociaż nie wiadomo, czy się nie skuszę kiedyś ) zrobiona jest z ugiętego kawałka igły do strzykawek ze stalową linką pokrytą nylonem w środku. Cały problem ugięcia rurki polegał na tym, żeby linka wewnątrz została po zagięciu ruchoma, aby można było jeszcze wyregulować długość. Zwyczajnie potrzebny był przyrząd do gięcia rur - tylko w skali mikro. I udało się! To smerfuje! Linki będą dokładnie na wymiar. Rurki w różnych fazach zaginania. Materiały wyjściowe - stalka z metra, igły 1,1 mm pozbawione plastykowych nasadek. Odcinek rurki przed zagięciem ma 14 mm długosci. Załącznik: Załącznik: Załącznik:
|
Autor: | Stema [ czwartek, 26 marca 2015, 14:51 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Zaczynam odczuwać szok |
Autor: | krankor [ piątek, 27 marca 2015, 22:22 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Prototyp (ameliniowa blaszka będzie zastąpiona mosiężną) napinacza. Serce to śrubka imbusowa M2x16. Załącznik:
|
Autor: | Meloow [ sobota, 28 marca 2015, 00:55 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Czy nie lepiej (prościej) było by zastosować to http://www.modelarski.com/produkt-Śruba_rzymska_M2,5x32_49,7840.html lub to http://www.modelarski.com/produkt-Ściągacz_rzymski,2298.html |
Autor: | krankor [ sobota, 28 marca 2015, 01:39 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Jeśli potrzebne byłoby 5 szt, no góra 10 - to tak. Najtaniej chyba są na rbmodel.pl Ale ja potrzebuję od 40 do 50. Zależy jak zrobię. A są przecież jeszcze inne wydatki |
Autor: | krankor [ sobota, 4 kwietnia 2015, 11:13 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Kolejne postępy w budowie skrzydeł: wklejenie rurkowej krawędzi natarcia i końcówki skrzydła Załącznik: Załącznik: Załącznik: Ostatnie żebro będzie oczywiście zeszlifowane z góry i dołu, również końce dźwigarów. Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik:
|
Autor: | Wladek [ sobota, 4 kwietnia 2015, 16:41 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Sliczna prawdziwie modelarska robota! Grzesiu,co mnie zastanawia,jakie zdecydowales poktrcie skrzydla,wiadomo musi byc elastyczne . Pozdrawiam Wladek. |
Autor: | bobik [ sobota, 4 kwietnia 2015, 17:00 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Często zaglądam,podziwiam i czasem myślę sobie:zboczony jaki czy co?Toż to jak fabryka. Piękna,czysta robota i oko pieści... |
Autor: | krankor [ niedziela, 5 kwietnia 2015, 07:03 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Dziękuję za miłe każdemu modelarzowi słowa Koledzy Zwyczajnie staram się czysto i przemyślanie budować kolejne etapy. Czasami tylko wstawiając jakąś małą perełkę Ale większość z nich jeszcze przed nami. Co do elastycznego pokrycia, to zamiaruję położyć jedynie słuszny, jak mi się wydaje w takim przypadku koverall. Niedawno pytałem w innym dziale o pokrywanie nim konstrukcji rurkowych. I tak myślę, żeby pokryć skrzydło jednym kawałkiem z końcami na spływie. W końcu co to za problem. edit: Dalsze prace. Sezonowanie naklejonych górnych nakładek na żeberka. Załącznik: Zabezpieczenie części do "nieusunięcia" taśmą papierową. Załącznik: I gustowne zeskrobane skalpelem odchudzenie jeszcze przed lekkim szlifem. Załącznik: Zeszlifowane do wymiaru ostatnie - "3/4" żeberko. Trzeba jeszcze nakleić dolną i górną nakładkę. Ta mała dziurka w rurce po lewej, to miejsce po "zaszpilkowaniu" rurki do tylnego dźwigara. W połówce skrzydła jest ich 15. Załącznik: Wiercenie "z reki" pod każdą szpilkę, potem zapuszczenie otworu CA i wciśnięcie do drugiej ścianki rurki łebka szpileczki. Z lewej strony widać dosztukowaną rurkę łączoną wewnętrzną wstawką i nitowaną, ponieważ całość jest dłuższa niż standardowa 100 cm rurka. Załącznik: W końcówce spływu sklepana rurka była za cienka na powiększenie otworu większym wiertłem dla schowania łebka. Dlatego łebki zostały na pierwszej ściance. Bedą oszlifowane. Załącznik: Rząd otworów po wpuszczonych szpilkach w każde żeberko. Załącznik: Wstępnie przyklejone tasiemki mocujące żeberko z nakładkami do rurki krawędzi natarcia. Załącznik: Wzmocnienia tasiemkowe na krawędzi natarcia łączące nakładki żeberek z krawędzią natarcia. Załącznik:
|
Autor: | krankor [ piątek, 10 kwietnia 2015, 23:35 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Skrzydła dostały wzmacniające tasiemki w starym stylu. Skrzydła nadal są elastyczne i skrętne. Załącznik: Załącznik: Para skrzydeł po wklejeniu kieszeni na bagnety i króciutkich kesonów. I jeszcze kandydat na pilota - Żółtodziób Załącznik: A teraz małe pytanie na skojarzenia , mikro-konkurs dla oglądających. Do czego mogą mi się przydać tak natłoczone blaszki z dziurką? Oczywiście trzeba je jeszcze trochę pogiąć i przyciąć, żeby umocować. Załącznik:
|
Autor: | MiQ27 [ poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 07:15 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Wygląda na zaczep do czegoś, np. do linek usztywniających skrzydła... celem ich łatwiejszego montażu/demontażu. |
Autor: | krankor [ poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 07:52 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Dokładnie to Michale Fokker zastosował to już w swoim E1. U mnie trwają prace konstrukcyjne, próby techniczne i wytrzymałościowe. Jak będą za słabe, trzeba będzie zrobić mniej wyrafinowane rozwiązanie. Edit: Takie rurki (razem z wierconymi kulkami będą współpracować z gniazdami pokazanymi wyżej. Kołnierzyk wywijany na gorąco. Załącznik: Powstają z igieł lekarskich 1,2 mm. Załącznik: Zarobione prototypowe końcówki linek z kulkami. Jeszcze przed badaniami wytrzymałościowymi. Załącznik:
|
Autor: | Wladek [ wtorek, 14 kwietnia 2015, 12:34 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Czesc Grzesiu,znalazlem oryginalny rysunek tego samolotu z roku 1913. Archiwum magazynu Flight wydanie 1913.http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 00540.html. Pozdrawiam Wladek. |
Autor: | krankor [ wtorek, 14 kwietnia 2015, 14:03 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Dziękuję Władku Przeryłem już wcześniej całe to archiwum w poszukiwaniu szczegółów ówczesnych samolotów. Kilka takich rysunków mam: Załącznik: Załącznik: Załącznik: Z tym, że mój "H" ma po trzy linki zamiast dwóch na skrzydło. |
Autor: | bobik [ środa, 15 kwietnia 2015, 13:29 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Grzesiu, przy tak precyzyjnej robocie trzeba było od razu rebuild w skali 1:1.Polatałbyś prawdziwym samolotem,a nie modelem.Super robota,dech zapiera. Gratulacje... |
Autor: | Artu [ środa, 15 kwietnia 2015, 14:19 ] |
Tytuł: | Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6 |
Ja napisze tradycyjnie: muszę się napić, bo nie zdzierżę |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |