Teraz jest czwartek, 28 marca 2024, 09:44

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 82 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 16:55 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 13 kwietnia 2012, 14:28
Posty: 2487
Wiek: 58
Lokalizacja: Szczytniki
Grzegorz i Krzysiek to nas tak dołują tymi modelami, że nawet nie chce mi się czasem na depron patrzeć. A Artur przez Was będzie miał problem z wątrobą. Tak się zastanawiam, za które sznurki trzeba ciągnąć, aby odpowiednio skrzydło do lotu powichrować, bo jest ich sporo w modelu.

_________________
Pozdrawiam Jurek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 17:44 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Przesadzacie z pochwałami dla mnie. Bo Krzyśkowi się zdecydowanie należą. Chciałbym w części tak umieć robić modele jak on.
Dla wyjaśnienia działania wypaczania skrzydła umieszczę filmik Joachima Engelsa, który buduje repliki Fokkerów EIII. Przednie linki są sztywne,


_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 19:07 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 5 marca 2015, 16:24
Posty: 15
Wiek: 65
Lokalizacja: Warszawa
Takie wichrowanie płata wydaje się być bliskie ideałowi. Żadnych szczelin przy lotkach, zaburzonego opływu powietrza.
Ciekawe, czy obecnie, w dobie doskonałych, elastycznych materiałów ktoś próbował to zastosować w pełnowymiarowych samolotach?

_________________
Pozdrawiam Zbyszek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 21:26 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Ciekawe jak ze zmęczeniem materiału przy takiej pracy skrzydła.

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 16 kwietnia 2015, 10:11 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 18:35
Posty: 2328
Wiek: 60
Lokalizacja: Poznań - Jeżyce
Każdy materiał ma zakres upięcia sprężyste go. O ile pamiętam z mechaniki to był to moduł Younga. I Wtedy zmęczenie praktycznie nie występuje.

_________________
Bartek
NEVER STOP EXPLORING!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 16 kwietnia 2015, 11:02 
Nie wiem czy dobrze pamiętam, ale te dźwigary, które frezowałeś z sosny w oryginale były chyba z bambusa i o te się boję.
Obym nie miał racji.
No i te rurki z aluminium, ale tu Grzegorz rozwiałeś moje wątpliwości, wszystko zależy jakie to aluminium.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 16 kwietnia 2015, 14:00 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Stefan, Ty mnie nie strasz. Z tego co czytałem, to teraz, a zapewne też wtedy, stosowano świerk.
A bambus to widziałem w kadłubie w takich patyczakach jak Demoiselle.

Edit:

Żeby nie nabijać postów, a zainteresowani zauważą :)

Orczyki steru wysokości i próbka wywinięcia mosiężnej tulejki, które to elementy przypadną we wskazanych miejscach.

Załącznik:
IMG_20150421_093918_zpsnu6hb3on.jpg
IMG_20150421_093918_zpsnu6hb3on.jpg [ 131.98 KiB | Przeglądane 8228 razy ]


Załącznik:
moranen-0031_zpsoz37kdwp.jpg
moranen-0031_zpsoz37kdwp.jpg [ 287.48 KiB | Przeglądane 8228 razy ]


Spokojnie, nie popadajcie w przerażenie, to nie jest rysunek, który będzie całkowicie zaadoptowany :mrgreen:
Tylko część elementów. A poza tym to typ N, więc nieco inny ogon.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 22:17 przez krankor, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 17 kwietnia 2015, 13:48 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 21 listopada 2013, 11:04
Posty: 81
Wiek: 68
Lokalizacja: Bukowo
Stosuje się takie rozwiązania, szczególnie w laminatach- nawet w polskich szybowcach bywają np. klapy bez zawiasów- stanowi je uginająca się struktura- poszycie laminatowe. Ale co do oryginalnego rozwiązania, to ma drobną wadę: od razu, nawet przy prędkości zero, jest opór na drążku wynikły ze sztywności konstrukcji, do tego dochodzi potem, już normalny opór od sił aerodynamicznych. Czyli poprzecznie, to się pilot musiał napracować w takim aparacie...

_________________
Zbyszek SP-1968


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 22 kwietnia 2015, 19:17 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 997
Wiek: 78
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Grzesiu.
Male pytanko,oryginalny samolot mial bardzo-bardzo maly statecznik poziomy,
dodatkowo plywajacy,czy Masz zamiar zrobic go w tej samej skali co original.
Pamietaj ,sto lat temu aerodynamika dopiero raczkowala,nie wiem czy czytales jaka byla przyczyna
katastrofy R.Garosa w czasie wyscigow w Monte Carlo. na tym samolocie.
Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 08:18 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Nie czytałem o tym zdarzeniu Władku. Pewnie przez barierę językową. Podejrzewam, że tradycyjnie zwalił się w zakręcie.
Francuz - Alain Vassel, który zbudował swojego w 86, wprowadził takie zmiany. Po pierwszych lotach ze sterami "w skali" zauważył niestabilność. Po kolei eksperymentował ze środkiem ciężkości, a potem powiększył powierzchnie ogona. Widać to na rysunku bocznym z MRA. Pisałem z nim niedawno i doradził też zmianę kąta zaklinowania skrzydła jednak na ok 5 stopni zamiast 1,5 jak było u niego.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 20:11 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 997
Wiek: 78
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Z tego wynika, moje obawy sprawdzily sie.
W tym przypadku problem jest nie tylko w malej powierzchni statecznika poziomego,
ale przedewszystkim profil skrzydla, powodojacy bardzo duzy moment pochylajacy , proponowany kat zaklinowania skrzydla 5 stopni i (S.C.w granicach 35-40%) domyslam sie, jest mojm zdaniem ostatecznosc.
Obym sie mylil .

Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 20:47 
Przy takich profilach bardzo ważna jest odpowiednia prędkość.
Za mała, wiadomo co się dzieje, za duża, model "głupieje".


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 21:15 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 997
Wiek: 78
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Stefan, ja to widze troche inaczyj.
Dla czego zaproponowano 5 stopni kat zaklinowania. Analogja do modelu latajacego caly czas na wysunientych
klapach, co robisz ,trymujesz ster wysokosci do gory , czyli praktycznie zwiekszasz kat pomiendzy skrzydlem a
statecznikem .

Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 24 kwietnia 2015, 00:23 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Dziękuję bardzo za zainteresowanie :)
Panowie, nie chcę być źle zrozumiany, ani nikogo obrazić, ale chyba wyważacie otwarte drzwi. Model (jego układ, proporcje i rozwiązania itd) przeszedł swój wiek dziecięcy już wiele lat temu. Z tego co czytałem w artykułach i listach od Vassela, głównymi błędami był początkowo za bardzo tylny SC i lekkie niestabilności we wszystkich osiach. Środek powędrował z 30 na 28 % (przez odpowiednie doważenie) a stery nieco powiększono. I drobne popraweczki jeszcze , takie tam. I model latał jak marzenie. Woził się po niebie. A ja mam za zadanie tylko powtórzyć te wypracowane w boju doświadczenia Alaina Vassela. Jestem w kontakcie mailowym z konstruktorem. Gdy mam pytania, przysyła mi zdjęcia interesujących mnie fragmentów. Model przeszedł na zasłużoną emeryturę.
Nie komplikujmy rozwiązanych już problemów.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 24 kwietnia 2015, 07:10 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 24 kwietnia 2015, 07:02 
Oczywiście Trzymaj się sprawdzonych rozwiązań.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: niedziela, 3 maja 2015, 15:17 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Coś tam powoli się buduje.

Od chińskich kolegów modelarzy nabyłem drogą kupna produkowaną przez nich owiewkę silnika o średnicy 165 mm, dedykowaną pod skalę 1/6. Nie wiedzieć czemu, przynitowali do niej jakiś chyba dyszel. Ponieważ to nie np. Nieuport 28, więc trzeba będzie ją nieco zmodyfikować. Po pierwsze usunąć ten nieszczęsny dyszel, a potem wyciąć co nieco, żeby pozostał charakterystyczny półksiężycowy kształt. Ponieważ blacha jest dość cienka, chcę przednią krawędź usztywnić. Też po to, żeby się nie pociąć potem. Na razie wywinąłem tylko część krawędzi, tę najłatwiejszą. Dalej będzie trudniej. Oczywiście pozostawiona tymczasowo obwódka będzie odcięta na końcu. Na razie trzyma całość, żeby się nie zwichrowała.

Załącznik:
SNV32216_zpsvcdttxzs.jpg
SNV32216_zpsvcdttxzs.jpg [ 139.57 KiB | Przeglądane 8228 razy ]
Załącznik:
SNV32221_zpsqlp0cxtr.jpg
SNV32221_zpsqlp0cxtr.jpg [ 131.75 KiB | Przeglądane 8228 razy ]
Załącznik:
SNV32218_zpsaj4ity9p.jpg
SNV32218_zpsaj4ity9p.jpg [ 145.79 KiB | Przeglądane 8228 razy ]
Załącznik:
SNV32219_zpsqmhnuoek.jpg
SNV32219_zpsqmhnuoek.jpg [ 483.76 KiB | Przeglądane 8228 razy ]


edit: Tymczasem zbadaliśmy wytrzymałość wspomnianych wcześniej szybko-złączy na skrzydła. Moi koledzy z pracy bardzo się zaangażowali w pomiary. Wykorzystaliśmy urządzonko używane zwykle do pomiarów sprężyn meblowych po dorobieniu odpowiednich końcówek. Filmik pokazuje jedną z ostatnich wersji. Wcześniej trzeba było zmienić sposób zakucia linki w kulce, jak i samo gniazdo blaszane. IV wersja nas zadowoliła.


_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 22:40 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 07:37 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Budowa trochę wyhamowała. Ale to nie znaczy, że nic się nie dzieje.
Powstało logo firmowe na owiewkę. Jakoś nie pasowało mi robienie naklejki z papieru.

ObrazekObrazek

Teraz tylko trochę umiejętnie sklepać, żeby wyglądało na blaszkę. Wyczyścić pozostałości cyny. Wywiercić otworki pod szpilki i przymocować.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 08:13 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 31 marca 2010, 08:00
Posty: 3701
Wiek: 74
Lokalizacja: Pabianice
Klepanie może zostawić ślady na bokach liter... Lepiej przeszlifować :)

_________________
Pozdrawiam
karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 08:32 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Sklepanie to miałem na myśli za jednym zamachem prasą. Albo dwie grube blachy i sruuuu młotkiem. Tak na oko co najmniej kilowym. Bo rzeczywiście klepanie po kawałku młotkiem zdeformuje wszystko i pofaluje. Zobaczę jak pójdzie. Najwyżej machnę jeszcze jedno i wtedy zeszlifuję :)

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 09:16 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 października 2011, 11:39
Posty: 1530
Wiek: 57
Lokalizacja: Ełk
a cyna to klepanie wytrzyma?

_________________
Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 10:30 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Hmmm.... no się sprawdzi :mrgreen:

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 11:19 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 20 września 2010, 19:43
Posty: 466
Wiek: 63
Lokalizacja: Słupsk
A z cienkiej blaszki mosiężnej nie możesz tego znaczka wyciąć?

_________________
Pozdrawiam
Andrzej


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 11:30 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 26 grudnia 2010, 21:21
Posty: 2197
Wiek: 58
Lokalizacja: COLNE Lancashire U.K.
Najlepiej by było zeszlifować na papierku ściernym.

_________________
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 13:14 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Jendrek, ja wiem, że to jest stosunkowo duże, ale nie podejmuję się tego wybzybzać ręcznie w blaszce.
Zobaczę jak to będzie wyglądać po spłaszczeniu. Najwyżej się zrobi drugie i zeszlifuje.

Załącznik:
SNV32254_zpska3fjoe1.jpg
SNV32254_zpska3fjoe1.jpg [ 223.7 KiB | Przeglądane 7789 razy ]


Może można by to zrobić laserem, albo wytrawianiem.
Ale to tylko emblemat na owiewkę. Jest jeszcze wiele innych detali do zrobienia. Ważniejszych.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 21:13 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 13:42 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 października 2011, 11:39
Posty: 1530
Wiek: 57
Lokalizacja: Ełk
Moim zdaniem znaczek jest ogromny :mrgreen: i spokojnie można go wyciąć z blaszki. :D

_________________
Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 23:28 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 18:35
Posty: 2328
Wiek: 60
Lokalizacja: Poznań - Jeżyce
Lepiej zeszli fuj bo będzie za grube.

_________________
Bartek
NEVER STOP EXPLORING!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: wtorek, 2 czerwca 2015, 07:34 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
A teraz troszkę z innych detali.

Załącznik:
SNV32276_zpsfnbyecsh.jpg
SNV32276_zpsfnbyecsh.jpg [ 185.5 KiB | Przeglądane 7789 razy ]


Z takich elemencików..

Załącznik:
SNV32300_zpstdmlzu6x.jpg
SNV32300_zpstdmlzu6x.jpg [ 222.05 KiB | Przeglądane 7789 razy ]


Powstało takie coś.

Załącznik:
SNV32302_zps3s7e0qjb.jpg
SNV32302_zps3s7e0qjb.jpg [ 184.78 KiB | Przeglądane 7789 razy ]


Załącznik:
SNV32299_zpsinfga0rv.jpg
SNV32299_zpsinfga0rv.jpg [ 268.77 KiB | Przeglądane 7789 razy ]


Oczywiście trzeba jeszcze wyczyścić z cyny, tu i ówdzie wyażurować odciążenia. I przymocować do reszty okucia ogona.
Ogólnie będzie to zespół mocujący statecznik pionowy. Będzie demontowalny. Jak i poziomy.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 21:59 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: wtorek, 2 czerwca 2015, 08:06 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 października 2011, 11:39
Posty: 1530
Wiek: 57
Lokalizacja: Ełk
Dość delikatne rozwiązanie jak na mocowanie stateczników. Myślisz, że nie posypią się luty?

_________________
Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: niedziela, 16 sierpnia 2015, 12:49 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Przepraszam za przerwę. Były ważniejsze rzeczy.
Ale wracając do naszych baranów...
Gięte na mokro dolne wzdłużnice kadłuba w dwóch płaszczyznach. Lewa i prawa. Pierwotnie plany były trochę inne (naparowanie gorącą parą i takie tam) a zrobiłem to namaczając listewki sosnowe 5x5 przez noc i potem przykręcając do narysowanego na płycie kartonowo-gipsowej. Wystarczająco sztywna i łatwo wkręcalna. W projekcie jest balsa 6x6 ale jakoś sobie nie wierzę i robię nieco pancerniej.

Załącznik:
SNV32509_zpswizdkpdb.jpg
SNV32509_zpswizdkpdb.jpg [ 269.98 KiB | Przeglądane 7789 razy ]

Załącznik:
SNV32510_zpsm9k0waen.jpg
SNV32510_zpsm9k0waen.jpg [ 227.36 KiB | Przeglądane 7789 razy ]


Edit:

Jeden z ameliniowych szablonów do wycięcia przodu kadłuba ze styroduru. Będzie obejmował obszar od wręgi silnikowej końca skrzydeł. Widoczne dwie okrągłe dziurki średnicy 6 mm są pilotami-prowadnicami szablonów. Z tego powodu nie mogłem wyciąć takich otworów jak ten z lewej. Szablon zrobiłby się też zbyt wiotki. Jednocześnie są to bagnety łączące połówki skrzydeł do kadłuba.

Załącznik:
IMG_20150820_144023_zpsrw3npd1k.jpg
IMG_20150820_144023_zpsrw3npd1k.jpg [ 110.04 KiB | Przeglądane 7789 razy ]

Edit:

I mając takie dwa szablony...

Załącznik:
SNV32513_zpshvrapazb.jpg
SNV32513_zpshvrapazb.jpg [ 183.49 KiB | Przeglądane 7789 razy ]


...wycinamy w dwóch blokach styroduru grubości 50 mm spiętych tymczasowo bagnetami wewnętrzne części kadłuba. Do nich będą doklejone centymetrowej grubości boki zamykające bryłę. W krawędziach wzdłużnych będą wybrane kwadratowe rowki, w które wklei się gięte wcześniej sosnowe podłużnice.
Następnym razem, jak wpadnę na pomysł takiego wykonania szablonów, wykonam je dokładniej. Czyli rzaz musi być bardziej gładki, żeby drut tnący nie czepiał się co chwila. Widać nadtopienia, które na szczęście będą ukryte wewnątrz modelu.

Załącznik:
SNV32514_zpshh2rpqvk.jpg
SNV32514_zpshh2rpqvk.jpg [ 415.75 KiB | Przeglądane 7789 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 22:11 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: sobota, 14 listopada 2015, 19:05 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Powrót do prac.
Powoli uzupełniam kolejne elementy
Składam kopię warstwowego śmigła makietowego wzorując się śmigłach Integrale-Chauviere z lat 1913-1914 używanych min. w Moranach. Na początek wprawka o średnicy 300 mm.
To będzie miało na przemian 7 warstw z 2 mm jesionu i czegoś tam brazylijskiego.

Szablony i pierwsze warstwy
Załącznik:
IMG_20151110_012037_zpsrqfhersp.jpg
IMG_20151110_012037_zpsrqfhersp.jpg [ 337.02 KiB | Przeglądane 7789 razy ]


Sklejone wszystkie warstwy
Załącznik:
IMG_20151114_121701_zpspww5nhm9.jpg
IMG_20151114_121701_zpspww5nhm9.jpg [ 116.25 KiB | Przeglądane 7789 razy ]


Wstępnie oszlifowane śmigło
Załącznik:
IMG_20151114_130918_zpsflzbplv5.jpg
IMG_20151114_130918_zpsflzbplv5.jpg [ 203.83 KiB | Przeglądane 7789 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 21:10 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: sobota, 14 listopada 2015, 21:29 
Wielce artystyczne podejście do budowy modelu.
To będzie dzieło sztuki.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: niedziela, 15 listopada 2015, 09:05 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 2 sierpnia 2015, 08:56
Posty: 40
Wiek: 60
Lokalizacja: RYBNIK
Piękna robota - gratuluje .W dziale warsztat "Lidle,reale" umieściłem link do miniaturowych wkrętów.

_________________
Pozdrawiam Adam.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: niedziela, 15 listopada 2015, 13:09 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Dziękuję, ale to śmigło jeszcze nie skończone :) A link od Adama widziałem. Dzięki. Zastanawiam się czy mogę zastosować wkręty z nacięciem krzyżowym. Oczywiście łatwiej ich się używa, ale... wynaleziono je i zaczęto stosować dopiero w 1936 :mrgreen:

Będę potrzebować małe wkręty min. do przykręcenia tej taśmy scalającej owiewki. Myślałem w pierwszej chwili zastosować gwoździki. Ale jak przyjdą drgania od silnika, mogłyby zacząć wyłazić. A ponowne dobijanie już tylko powiększyłoby luzy w drewnie. A stąd już prosta droga do wypadania w locie.

Załącznik:
Morane-Type-H-F-AZMS-0008_zps72fh0ijc.jpg
Morane-Type-H-F-AZMS-0008_zps72fh0ijc.jpg [ 83.87 KiB | Przeglądane 7789 razy ]


Na zdjęciu widać, że oni nie mieli takich rozterek :lol:

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 21:01 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: niedziela, 15 listopada 2015, 13:54 
Po co tak ciężko, chyba że potrzebny balast?
Naklej imitacje łebków.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: niedziela, 15 listopada 2015, 15:23 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Stema napisał(a):
Po co tak ciężko, chyba że potrzebny balast?
Naklej imitacje łebków.


Ponoć będzie potrzebny i to może być dużo. Francuz musiał wpakować jakieś 280 g na łożu silnika.
Poza tym muszę jakoś połączyć przednią owiewkę silnika z nierdzewnego garnka i "uszy" wylotowe (chyba z aluminium) ze sobą i do wręgi silnika. Tylko je skleić się boję. Pozostaje je jakoś "przyszpilić".

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 16 listopada 2015, 15:36 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 23 marca 2010, 22:47
Posty: 475
Wiek: 59
Lokalizacja: Gdańsk
Jeśli będziesz używał jednak gwoździków to są takie szewskie z nacięciami jak gwint na długości właśnie po to by nie wypadały. miałem takimi podkute zelówki.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 24 lutego 2016, 12:05 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 17 kwietnia 2010, 15:24
Posty: 183
Wiek: 74
Lokalizacja: Siemianowice
Co tam słychać z dalszym ciągiem?Jestem w trakcie budowy Fokkera III e.I ta relacja jest dla mnie bardzo inspirująca.Chodzi o te małe detale które powodują że model nabiera antycznego wyglądu. :D

_________________
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 24 lutego 2016, 21:41 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 23 marca 2010, 22:47
Posty: 475
Wiek: 59
Lokalizacja: Gdańsk
Jano - relacji z budowy Fokkera jest mnóstwo w sieci, ja zabrałem się za Berg-Aviatik D.1. Relacji z budowy jest jak na lekarstwo.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 24 lutego 2016, 22:55 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Koledzy, budowa mocno przysiadła, taka niestety prawda. Ale wrócę do pracy.

Irek ma dużo racji. Szukając podobnych do mojego relacji z budowy po całym świecie (internet to wspaniała pod tym względem sprawa) praktycznie znalazłem jeden - ten od którego się zaczęło - Alaina Vassela z 88r. Kilka zdjęć, plan niekompletny. W dodatku pod francusku :evil: Za to późniejsze modele N i L już trochę by się znalazło. A protoplasty rodu Moranów braaak.
Za to "siostrzanych" z tych czasów np. Breliotów XI i innych - od groma, i często cudeńka.
To samo z Fokkerami I,II,III itd. Pfalzami i Thulinami, które są licencją Moranów. Jest ich bez liku, też bardzo często przepięknie zrobione.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: niedziela, 28 lutego 2016, 11:38 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Ale żeby nie było że się zupełnie nie staram...

Załącznik:
SNV32858_zpsaibcqvnn.jpg
SNV32858_zpsaibcqvnn.jpg [ 287.07 KiB | Przeglądane 7789 razy ]


korek od paliwa, który będzie tak naprawdę główką śruby trzymającej górną część kokpitu.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 20:57 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 82 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

118,261,269 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL