Teraz jest wtorek, 12 grudnia 2017, 07:43

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 82 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 16:55 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 13 kwietnia 2012, 14:28
Posty: 1593
Wiek: 52
Lokalizacja: Szczytniki
Grzegorz i Krzysiek to nas tak dołują tymi modelami, że nawet nie chce mi się czasem na depron patrzeć. A Artur przez Was będzie miał problem z wątrobą. Tak się zastanawiam, za które sznurki trzeba ciągnąć, aby odpowiednio skrzydło do lotu powichrować, bo jest ich sporo w modelu.

_________________
Pozdrawiam Jurek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 17:44 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1020
Wiek: 52
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Przesadzacie z pochwałami dla mnie. Bo Krzyśkowi się zdecydowanie należą. Chciałbym w części tak umieć robić modele jak on.
Dla wyjaśnienia działania wypaczania skrzydła umieszczę filmik Joachima Engelsa, który buduje repliki Fokkerów EIII. Przednie linki są sztywne,


_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 19:07 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 5 marca 2015, 16:24
Posty: 15
Wiek: 59
Lokalizacja: Warszawa
Takie wichrowanie płata wydaje się być bliskie ideałowi. Żadnych szczelin przy lotkach, zaburzonego opływu powietrza.
Ciekawe, czy obecnie, w dobie doskonałych, elastycznych materiałów ktoś próbował to zastosować w pełnowymiarowych samolotach?

_________________
Pozdrawiam Zbyszek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 21:26 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6196
Wiek: 35
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Ciekawe jak ze zmęczeniem materiału przy takiej pracy skrzydła.

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 16 kwietnia 2015, 10:11 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 18:35
Posty: 2211
Wiek: 54
Lokalizacja: Poznań - Jeżyce
Każdy materiał ma zakres upięcia sprężyste go. O ile pamiętam z mechaniki to był to moduł Younga. I Wtedy zmęczenie praktycznie nie występuje.

_________________
Bartek
NEVER STOP EXPLORING!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 16 kwietnia 2015, 11:02 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 6 marca 2012, 18:41
Posty: 5822
Wiek: 68
Lokalizacja: Warszawa
Nie wiem czy dobrze pamiętam, ale te dźwigary, które frezowałeś z sosny w oryginale były chyba z bambusa i o te się boję.
Obym nie miał racji.
No i te rurki z aluminium, ale tu Grzegorz rozwiałeś moje wątpliwości, wszystko zależy jakie to aluminium.

_________________
Pozdrawiam Stefan.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 16 kwietnia 2015, 14:00 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1020
Wiek: 52
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Stefan, Ty mnie nie strasz. Z tego co czytałem, to teraz, a zapewne też wtedy, stosowano świerk.
A bambus to widziałem w kadłubie w takich patyczakach jak Demoiselle.

Edit:

Żeby nie nabijać postów, a zainteresowani zauważą :)

Orczyki steru wysokości i próbka wywinięcia mosiężnej tulejki, które to elementy przypadną we wskazanych miejscach.

Obrazek

Obrazek

Spokojnie, nie popadajcie w przerażenie, to nie jest rysunek, który będzie całkowicie zaadoptowany :mrgreen:
Tylko część elementów. A poza tym to typ N, więc nieco inny ogon.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano wtorek, 21 kwietnia 2015, 10:03 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 17 kwietnia 2015, 13:48 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 21 listopada 2013, 11:04
Posty: 39
Wiek: 62
Lokalizacja: Bukowo
Stosuje się takie rozwiązania, szczególnie w laminatach- nawet w polskich szybowcach bywają np. klapy bez zawiasów- stanowi je uginająca się struktura- poszycie laminatowe. Ale co do oryginalnego rozwiązania, to ma drobną wadę: od razu, nawet przy prędkości zero, jest opór na drążku wynikły ze sztywności konstrukcji, do tego dochodzi potem, już normalny opór od sił aerodynamicznych. Czyli poprzecznie, to się pilot musiał napracować w takim aparacie...

_________________
Zbyszek SP-1968


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 22 kwietnia 2015, 19:17 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 979
Wiek: 71
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Grzesiu.
Male pytanko,oryginalny samolot mial bardzo-bardzo maly statecznik poziomy,
dodatkowo plywajacy,czy Masz zamiar zrobic go w tej samej skali co original.
Pamietaj ,sto lat temu aerodynamika dopiero raczkowala,nie wiem czy czytales jaka byla przyczyna
katastrofy R.Garosa w czasie wyscigow w Monte Carlo. na tym samolocie.
Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 08:18 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1020
Wiek: 52
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Nie czytałem o tym zdarzeniu Władku. Pewnie przez barierę językową. Podejrzewam, że tradycyjnie zwalił się w zakręcie.
Francuz - Alain Vassel, który zbudował swojego w 86, wprowadził takie zmiany. Po pierwszych lotach ze sterami "w skali" zauważył niestabilność. Po kolei eksperymentował ze środkiem ciężkości, a potem powiększył powierzchnie ogona. Widać to na rysunku bocznym z MRA. Pisałem z nim niedawno i doradził też zmianę kąta zaklinowania skrzydła jednak na ok 5 stopni zamiast 1,5 jak było u niego.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 20:11 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 979
Wiek: 71
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Z tego wynika, moje obawy sprawdzily sie.
W tym przypadku problem jest nie tylko w malej powierzchni statecznika poziomego,
ale przedewszystkim profil skrzydla, powodojacy bardzo duzy moment pochylajacy , proponowany kat zaklinowania skrzydla 5 stopni i (S.C.w granicach 35-40%) domyslam sie, jest mojm zdaniem ostatecznosc.
Obym sie mylil .

Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 20:47 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 6 marca 2012, 18:41
Posty: 5822
Wiek: 68
Lokalizacja: Warszawa
Przy takich profilach bardzo ważna jest odpowiednia prędkość.
Za mała, wiadomo co się dzieje, za duża, model "głupieje".

_________________
Pozdrawiam Stefan.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 21:15 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 979
Wiek: 71
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Stefan, ja to widze troche inaczyj.
Dla czego zaproponowano 5 stopni kat zaklinowania. Analogja do modelu latajacego caly czas na wysunientych
klapach, co robisz ,trymujesz ster wysokosci do gory , czyli praktycznie zwiekszasz kat pomiendzy skrzydlem a
statecznikem .

Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 24 kwietnia 2015, 00:23 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1020
Wiek: 52
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Dziękuję bardzo za zainteresowanie :)
Panowie, nie chcę być źle zrozumiany, ani nikogo obrazić, ale chyba wyważacie otwarte drzwi. Model (jego układ, proporcje i rozwiązania itd) przeszedł swój wiek dziecięcy już wiele lat temu. Z tego co czytałem w artykułach i listach od Vassela, głównymi błędami był początkowo za bardzo tylny SC i lekkie niestabilności we wszystkich osiach. Środek powędrował z 30 na 28 % (przez odpowiednie doważenie) a stery nieco powiększono. I drobne popraweczki jeszcze , takie tam. I model latał jak marzenie. Woził się po niebie. A ja mam za zadanie tylko powtórzyć te wypracowane w boju doświadczenia Alaina Vassela. Jestem w kontakcie mailowym z konstruktorem. Gdy mam pytania, przysyła mi zdjęcia interesujących mnie fragmentów. Model przeszedł na zasłużoną emeryturę.
Nie komplikujmy rozwiązanych już problemów.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 24 kwietnia 2015, 07:10 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 24 kwietnia 2015, 07:02 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 6 marca 2012, 18:41
Posty: 5822
Wiek: 68
Lokalizacja: Warszawa
Oczywiście Trzymaj się sprawdzonych rozwiązań.

_________________
Pozdrawiam Stefan.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: niedziela, 3 maja 2015, 15:17 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1020
Wiek: 52
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Coś tam powoli się buduje.

Od chińskich kolegów modelarzy nabyłem drogą kupna produkowaną przez nich owiewkę silnika o średnicy 165 mm, dedykowaną pod skalę 1/6. Nie wiedzieć czemu, przynitowali do niej jakiś chyba dyszel. Ponieważ to nie np. Nieuport 28, więc trzeba będzie ją nieco zmodyfikować. Po pierwsze usunąć ten nieszczęsny dyszel, a potem wyciąć co nieco, żeby pozostał charakterystyczny półksiężycowy kształt. Ponieważ blacha jest dość cienka, chcę przednią krawędź usztywnić. Też po to, żeby się nie pociąć potem. Na razie wywinąłem tylko część krawędzi, tę najłatwiejszą. Dalej będzie trudniej. Oczywiście pozostawiona tymczasowo obwódka będzie odcięta na końcu. Na razie trzyma całość, żeby się nie zwichrowała.

ObrazekObrazekObrazek


Obrazek

edit: Tymczasem zbadaliśmy wytrzymałość wspomnianych wcześniej szybko-złączy na skrzydła. Moi koledzy z pracy bardzo się zaangażowali w pomiary. Wykorzystaliśmy urządzonko używane zwykle do pomiarów sprężyn meblowych po dorobieniu odpowiednich końcówek. Filmik pokazuje jedną z ostatnich wersji. Wcześniej trzeba było zmienić sposób zakucia linki w kulce, jak i samo gniazdo blaszane. IV wersja nas zadowoliła.


_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 07:37 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1020
Wiek: 52
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Budowa trochę wyhamowała. Ale to nie znaczy, że nic się nie dzieje.
Powstało logo firmowe na owiewkę. Jakoś nie pasowało mi robienie naklejki z papieru.

ObrazekObrazek

Teraz tylko trochę umiejętnie sklepać, żeby wyglądało na blaszkę. Wyczyścić pozostałości cyny. Wywiercić otworki pod szpilki i przymocować.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 08:13 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 31 marca 2010, 08:00
Posty: 3239
Wiek: 67
Lokalizacja: Pabianice
Klepanie może zostawić ślady na bokach liter... Lepiej przeszlifować :)

_________________
Pozdrawiam
karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 08:32 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1020
Wiek: 52
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Sklepanie to miałem na myśli za jednym zamachem prasą. Albo dwie grube blachy i sruuuu młotkiem. Tak na oko co najmniej kilowym. Bo rzeczywiście klepanie po kawałku młotkiem zdeformuje wszystko i pofaluje. Zobaczę jak pójdzie. Najwyżej machnę jeszcze jedno i wtedy zeszlifuję :)

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 09:16 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 października 2011, 11:39
Posty: 1127
Wiek: 51
Lokalizacja: Ełk
a cyna to klepanie wytrzyma?

_________________
Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 82 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

52,035,331 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
stat4u