Teraz jest czwartek, 28 marca 2024, 09:11

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 82 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 20:42 
krankor napisał(a):
Nie mam takich obaw Stefanie. Tak zbudowany model latał już w 87 całkiem sprawnie. Z tym, że np tamten miał pokrycie jedwabne.

To cieszę się, że to już sprawdzona metoda.
trzymam kciuki.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 5 marca 2015, 22:29 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Profil ma być praktycznie jak w oryginale - ptasi. Widać go na planie pierwszym z czasopisma i na trzech rzutach. Tylko w modelu jest mniejszy kąt zaklinowania. Oryginał miał ok.7,5 stopnia, a w modelu Alain Vassel ustawił ok. 1,5. Tutaj pokazuję rysunek profilu z modelu 1:4 - najwyraźniejszy ze znalezionych. Akurat te żebra były zrobione z laminowanego styroduru - chyba dlatego tyle dźwigarów.

Załącznik:
Sans titre_zpsr2regj4l.jpg
Sans titre_zpsr2regj4l.jpg [ 4.91 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


Z ciekawostek - chcę zrobić takie szybkie napinacze w kilku miejscach.

Załącznik:
szybki napinacz z fokkera_zpsbc5ddynu.jpg
szybki napinacz z fokkera_zpsbc5ddynu.jpg [ 55.44 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 22:59 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 16 marca 2015, 09:49 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Żeby nie było, że nic się nie robi, wklejam zdjęcia oklejanych dolnymi "daszkami" żeberek. Wybrałem tę kolejność prac - najpierw daszki, potem złożenie żeberek z dźwigarami w całość - bo wydaje mi się to łatwiejsze do zapanowania nad całością. Końcówki po ok 10 mm są nie sklejone. Uzupełni się to po złożeniu skrzydła na dźwigarach i doklejeniu krawędzi natarcia i spływu.
Żeberko - balsa 2,5 mm, nakładki - sklejka 0,6. Cięciwa skrzydła 305 mm.

Załącznik:
SNV32031_zps5guf5pf1.jpg
SNV32031_zps5guf5pf1.jpg [ 464.08 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

Załącznik:
SNV32033_zpsijwl4goq.jpg
SNV32033_zpsijwl4goq.jpg [ 446.32 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


A to "stend" do oklejenia dolnej części żeberka.

Załącznik:
967461f3-4241-481d-ba3f-74f5e9a63350_zpslibeehbp.jpg
967461f3-4241-481d-ba3f-74f5e9a63350_zpslibeehbp.jpg [ 528.7 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:03 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 18 marca 2015, 14:25 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
A tu przykład kawałka nikomu niepotrzebnej roboty :lol: czyli zrobione w stylu epoki odchudzone dźwigary skrzydła. Listewka 6x6 mm.

Załącznik:
IMG_20150317_234211_zpsydrqev0i.jpg
IMG_20150317_234211_zpsydrqev0i.jpg [ 163.25 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

Załącznik:
IMG_20150317_234254_zpsbnu2rknd.jpg
IMG_20150317_234254_zpsbnu2rknd.jpg [ 147.33 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


A tak to powstało. Prowadnica z imadełka maszynowego na pochylonym stoliku wiertarki kolumnowej.

Załącznik:
IMG_20150317_211012_zpsf5lybztz.jpg
IMG_20150317_211012_zpsf5lybztz.jpg [ 218.64 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

Załącznik:
IMG_20150317_211029_zpsrgkqdlab.jpg
IMG_20150317_211029_zpsrgkqdlab.jpg [ 196.64 KiB | Przeglądane 9947 razy ]
Załącznik:
IMG_20150317_214914_zpsz0xfigjj.jpg
IMG_20150317_214914_zpsz0xfigjj.jpg [ 261.88 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

Załącznik:
IMG_20150317_212814_zpsr87ba17b.jpg
IMG_20150317_212814_zpsr87ba17b.jpg [ 227.74 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


Dźwigary główne - 10x5 będą jeszcze ładniej zrobione, bo materiał bardziej jednorodny :mrgreen:

edit: tak wygląda efekt końcowy. Oczywiście potwierdziła się stara prawda -wprawy nabiera się w miarę "przerobionych metrów"
Załącznik:
SNV32050_zpsgr7r7x8y.jpg
SNV32050_zpsgr7r7x8y.jpg [ 217.44 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

Załącznik:
SNV32048_zpssx4wvc58.jpg
SNV32048_zpssx4wvc58.jpg [ 444.57 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


Bejca była naniesiona, żeby było widać wyraźnie, gdzie został wybrany materiał.

Pierwsze złożenie skrzydła na sucho.

Załącznik:
SNV32052_zps3p7mbsfv.jpg
SNV32052_zps3p7mbsfv.jpg [ 165.46 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:17 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 26 marca 2015, 13:32 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Żeby nie wszystko było w jednym poście, w oddzielnym pokazuję wzmocnienie oczek linek. To powinno zapobiec zrywaniu linek, o których wspominał Irek M. Ta prawie kausza ( bo nie chciało mi się już frezować zewnętrznej części rurki, chociaż nie wiadomo, czy się nie skuszę kiedyś ;) ) zrobiona jest z ugiętego kawałka igły do strzykawek ze stalową linką pokrytą nylonem w środku. Cały problem ugięcia rurki polegał na tym, żeby linka wewnątrz została po zagięciu ruchoma, aby można było jeszcze wyregulować długość. Zwyczajnie potrzebny był przyrząd do gięcia rur - tylko w skali mikro. I udało się! To smerfuje! Linki będą dokładnie na wymiar. :mrgreen:

Rurki w różnych fazach zaginania. Materiały wyjściowe - stalka z metra, igły 1,1 mm pozbawione plastykowych nasadek. Odcinek rurki przed zagięciem ma 14 mm długosci.

Załącznik:
SNV32084_zpsasokc9ib.jpg
SNV32084_zpsasokc9ib.jpg [ 413.12 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


Załącznik:
SNV32078_zpszve4fchn.jpg
SNV32078_zpszve4fchn.jpg [ 155.6 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


Załącznik:
SNV32080_zpsnlyz5vh3.jpg
SNV32080_zpsnlyz5vh3.jpg [ 159.42 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:27 przez krankor, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 26 marca 2015, 14:51 
Zaczynam odczuwać szok :!:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 27 marca 2015, 22:22 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Prototyp (ameliniowa blaszka będzie zastąpiona mosiężną) napinacza. Serce to śrubka imbusowa M2x16.

Załącznik:
SNV32089_zpszjhankb3.jpg
SNV32089_zpszjhankb3.jpg [ 419.37 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:31 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: sobota, 28 marca 2015, 00:55 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Czy nie lepiej (prościej) było by zastosować to

http://www.modelarski.com/produkt-Śruba_rzymska_M2,5x32_49,7840.html

lub to
http://www.modelarski.com/produkt-Ściągacz_rzymski,2298.html

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: sobota, 28 marca 2015, 01:39 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Jeśli potrzebne byłoby 5 szt, no góra 10 - to tak. Najtaniej chyba są na rbmodel.pl Ale ja potrzebuję od 40 do 50. Zależy jak zrobię. A są przecież jeszcze inne wydatki :(

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: sobota, 4 kwietnia 2015, 11:13 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Kolejne postępy w budowie skrzydeł:
wklejenie rurkowej krawędzi natarcia i końcówki skrzydła

Załącznik:
SNV32108_zpsg9k9iqqc.jpg
SNV32108_zpsg9k9iqqc.jpg [ 320.12 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

Załącznik:
SNV32109_zps3qqtnbrh.jpg
SNV32109_zps3qqtnbrh.jpg [ 270.73 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

Załącznik:
SNV32110_zpsqkiow5mp.jpg
SNV32110_zpsqkiow5mp.jpg [ 445.34 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


Ostatnie żebro będzie oczywiście zeszlifowane z góry i dołu, również końce dźwigarów.

Załącznik:
SNV32106_zps0r66wk7z.jpg
SNV32106_zps0r66wk7z.jpg [ 322.11 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

Załącznik:
SNV32105_zps4zryldvi.jpg
SNV32105_zps4zryldvi.jpg [ 461.88 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

Załącznik:
SNV32104_zpsyvuaa34r.jpg
SNV32104_zpsyvuaa34r.jpg [ 318.26 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

Załącznik:
SNV32100_zpsme4slqbc.jpg
SNV32100_zpsme4slqbc.jpg [ 380.33 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:38 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: sobota, 4 kwietnia 2015, 16:41 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 997
Wiek: 78
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Sliczna prawdziwie modelarska robota!
Grzesiu,co mnie zastanawia,jakie zdecydowales poktrcie skrzydla,wiadomo musi byc elastyczne .

Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: sobota, 4 kwietnia 2015, 17:00 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 15:35
Posty: 1253
Wiek: 75
Lokalizacja: Toruń PL,Swindon England UK
Często zaglądam,podziwiam i czasem myślę sobie:zboczony jaki czy co?Toż to jak fabryka.
Piękna,czysta robota i oko pieści... :D

_________________
pozdrawiam Janusz
************************
Modelarstwo to pasja.
Pasja - aby zrealizować swoje marzenia.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: niedziela, 5 kwietnia 2015, 07:03 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Dziękuję za miłe każdemu modelarzowi słowa Koledzy :) Zwyczajnie staram się czysto i przemyślanie budować kolejne etapy. Czasami tylko wstawiając jakąś małą perełkę ;) Ale większość z nich jeszcze przed nami. :mrgreen:
Co do elastycznego pokrycia, to zamiaruję położyć jedynie słuszny, jak mi się wydaje w takim przypadku koverall. Niedawno pytałem w innym dziale o pokrywanie nim konstrukcji rurkowych. I tak myślę, żeby pokryć skrzydło jednym kawałkiem z końcami na spływie. W końcu co to za problem.

edit:
Dalsze prace.
Sezonowanie naklejonych górnych nakładek na żeberka.

Załącznik:
SNV32112_zpsdqy3j1w0.jpg
SNV32112_zpsdqy3j1w0.jpg [ 271.12 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


Zabezpieczenie części do "nieusunięcia" taśmą papierową.

Załącznik:
SNV32122_zpsskptuncd.jpg
SNV32122_zpsskptuncd.jpg [ 357.27 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


I gustowne zeskrobane skalpelem odchudzenie jeszcze przed lekkim szlifem.

Załącznik:
SNV32116_zpsogfsr1y2.jpg
SNV32116_zpsogfsr1y2.jpg [ 370.82 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


Zeszlifowane do wymiaru ostatnie - "3/4" żeberko. Trzeba jeszcze nakleić dolną i górną nakładkę.
Ta mała dziurka w rurce po lewej, to miejsce po "zaszpilkowaniu" rurki do tylnego dźwigara. W połówce skrzydła jest ich 15.

Załącznik:
SNV32119_zpsd8toajqy.jpg
SNV32119_zpsd8toajqy.jpg [ 441.7 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


Wiercenie "z reki" pod każdą szpilkę, potem zapuszczenie otworu CA i wciśnięcie do drugiej ścianki rurki łebka szpileczki. Z lewej strony widać dosztukowaną rurkę łączoną wewnętrzną wstawką i nitowaną, ponieważ całość jest dłuższa niż standardowa 100 cm rurka.

Załącznik:
SNV32127_zps00av8qt5.jpg
SNV32127_zps00av8qt5.jpg [ 155 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


W końcówce spływu sklepana rurka była za cienka na powiększenie otworu większym wiertłem dla schowania łebka. Dlatego łebki zostały na pierwszej ściance. Bedą oszlifowane.

Załącznik:
SNV32133_zpszgwpyeby.jpg
SNV32133_zpszgwpyeby.jpg [ 400.4 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


Rząd otworów po wpuszczonych szpilkach w każde żeberko.

Załącznik:
SNV32135_zpsptoan3s1.jpg
SNV32135_zpsptoan3s1.jpg [ 221.75 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


Wstępnie przyklejone tasiemki mocujące żeberko z nakładkami do rurki krawędzi natarcia.

Załącznik:
SNV32136_zps2idwz31x.jpg
SNV32136_zps2idwz31x.jpg [ 239.48 KiB | Przeglądane 9947 razy ]


Wzmocnienia tasiemkowe na krawędzi natarcia łączące nakładki żeberek z krawędzią natarcia.

Załącznik:
SNV32141_zpszhlotojn.jpg
SNV32141_zpszhlotojn.jpg [ 419.16 KiB | Przeglądane 9947 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:53 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 10 kwietnia 2015, 23:35 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Skrzydła dostały wzmacniające tasiemki w starym stylu. Skrzydła nadal są elastyczne i skrętne.

Załącznik:
SNV32168_zpsqh9t7stk.jpg
SNV32168_zpsqh9t7stk.jpg [ 367.89 KiB | Przeglądane 9946 razy ]

Załącznik:
SNV32172_zpsx5gs6mwd.jpg
SNV32172_zpsx5gs6mwd.jpg [ 350.09 KiB | Przeglądane 9946 razy ]


Para skrzydeł po wklejeniu kieszeni na bagnety i króciutkich kesonów. I jeszcze kandydat na pilota - Żółtodziób ;)

Załącznik:
SNV32182_zpsw8v86hy5.jpg
SNV32182_zpsw8v86hy5.jpg [ 403.88 KiB | Przeglądane 9946 razy ]


A teraz małe pytanie na skojarzenia , mikro-konkurs dla oglądających. Do czego mogą mi się przydać tak natłoczone blaszki z dziurką? :nieufny: Oczywiście trzeba je jeszcze trochę pogiąć i przyciąć, żeby umocować.

Załącznik:
SNV32175_zpscabyqoea.jpg
SNV32175_zpscabyqoea.jpg [ 258.51 KiB | Przeglądane 9946 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 23:58 przez krankor, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 07:15 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 7 maja 2010, 18:38
Posty: 1013
Wiek: 55
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Wygląda na zaczep do czegoś, np. do linek usztywniających skrzydła... celem ich łatwiejszego montażu/demontażu.

_________________
Pozdrawiam
Michał


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 13 kwietnia 2015, 07:52 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Dokładnie to Michale :) Fokker zastosował to już w swoim E1. U mnie trwają prace konstrukcyjne, próby techniczne i wytrzymałościowe.
Jak będą za słabe, trzeba będzie zrobić mniej wyrafinowane rozwiązanie.

Edit:
Takie rurki (razem z wierconymi kulkami będą współpracować z gniazdami pokazanymi wyżej. Kołnierzyk wywijany na gorąco.

Załącznik:
SNV32178_zpspemdmslw.jpg
SNV32178_zpspemdmslw.jpg [ 295.72 KiB | Przeglądane 9946 razy ]


Powstają z igieł lekarskich 1,2 mm.

Załącznik:
SNV32180_zpsxhjdhist.jpg
SNV32180_zpsxhjdhist.jpg [ 427.26 KiB | Przeglądane 9946 razy ]


Zarobione prototypowe końcówki linek z kulkami. Jeszcze przed badaniami wytrzymałościowymi.

Załącznik:
IMG_20150415_091102_zpsrypgmoha.jpg
IMG_20150415_091102_zpsrypgmoha.jpg [ 198.92 KiB | Przeglądane 9946 razy ]

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano sobota, 13 stycznia 2018, 00:03 przez krankor, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: wtorek, 14 kwietnia 2015, 12:34 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 997
Wiek: 78
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Czesc Grzesiu,znalazlem oryginalny rysunek tego samolotu z roku 1913.
Archiwum magazynu Flight wydanie 1913.http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 00540.html.

Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: wtorek, 14 kwietnia 2015, 14:03 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Dziękuję Władku :)
Przeryłem już wcześniej całe to archiwum w poszukiwaniu szczegółów ówczesnych samolotów.
Kilka takich rysunków mam:

Załącznik:
MS-H_face_zpsps1gjepn.jpg
MS-H_face_zpsps1gjepn.jpg [ 153.11 KiB | Przeglądane 9946 razy ]


Załącznik:
MS-H_dessus_2_zpsualunmbj.jpg
MS-H_dessus_2_zpsualunmbj.jpg [ 186 KiB | Przeglądane 9946 razy ]


Załącznik:
MS-H_cote_zpsq1gtvuse.jpg
MS-H_cote_zpsq1gtvuse.jpg [ 205.94 KiB | Przeglądane 9946 razy ]


Z tym, że mój "H" ma po trzy linki zamiast dwóch na skrzydło.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano sobota, 13 stycznia 2018, 00:10 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 13:29 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 15:35
Posty: 1253
Wiek: 75
Lokalizacja: Toruń PL,Swindon England UK
Grzesiu,
przy tak precyzyjnej robocie trzeba było od razu rebuild w skali 1:1.Polatałbyś prawdziwym samolotem,a nie modelem.Super robota,dech zapiera.
Gratulacje... :D

_________________
pozdrawiam Janusz
************************
Modelarstwo to pasja.
Pasja - aby zrealizować swoje marzenia.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 14:19 
Ja napisze tradycyjnie: muszę się napić, bo nie zdzierżę (:)


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 16:55 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 13 kwietnia 2012, 14:28
Posty: 2487
Wiek: 58
Lokalizacja: Szczytniki
Grzegorz i Krzysiek to nas tak dołują tymi modelami, że nawet nie chce mi się czasem na depron patrzeć. A Artur przez Was będzie miał problem z wątrobą. Tak się zastanawiam, za które sznurki trzeba ciągnąć, aby odpowiednio skrzydło do lotu powichrować, bo jest ich sporo w modelu.

_________________
Pozdrawiam Jurek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 17:44 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Przesadzacie z pochwałami dla mnie. Bo Krzyśkowi się zdecydowanie należą. Chciałbym w części tak umieć robić modele jak on.
Dla wyjaśnienia działania wypaczania skrzydła umieszczę filmik Joachima Engelsa, który buduje repliki Fokkerów EIII. Przednie linki są sztywne,


_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 19:07 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 5 marca 2015, 16:24
Posty: 15
Wiek: 65
Lokalizacja: Warszawa
Takie wichrowanie płata wydaje się być bliskie ideałowi. Żadnych szczelin przy lotkach, zaburzonego opływu powietrza.
Ciekawe, czy obecnie, w dobie doskonałych, elastycznych materiałów ktoś próbował to zastosować w pełnowymiarowych samolotach?

_________________
Pozdrawiam Zbyszek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 15 kwietnia 2015, 21:26 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Ciekawe jak ze zmęczeniem materiału przy takiej pracy skrzydła.

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 16 kwietnia 2015, 10:11 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 18:35
Posty: 2328
Wiek: 60
Lokalizacja: Poznań - Jeżyce
Każdy materiał ma zakres upięcia sprężyste go. O ile pamiętam z mechaniki to był to moduł Younga. I Wtedy zmęczenie praktycznie nie występuje.

_________________
Bartek
NEVER STOP EXPLORING!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 16 kwietnia 2015, 11:02 
Nie wiem czy dobrze pamiętam, ale te dźwigary, które frezowałeś z sosny w oryginale były chyba z bambusa i o te się boję.
Obym nie miał racji.
No i te rurki z aluminium, ale tu Grzegorz rozwiałeś moje wątpliwości, wszystko zależy jakie to aluminium.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 16 kwietnia 2015, 14:00 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Stefan, Ty mnie nie strasz. Z tego co czytałem, to teraz, a zapewne też wtedy, stosowano świerk.
A bambus to widziałem w kadłubie w takich patyczakach jak Demoiselle.

Edit:

Żeby nie nabijać postów, a zainteresowani zauważą :)

Orczyki steru wysokości i próbka wywinięcia mosiężnej tulejki, które to elementy przypadną we wskazanych miejscach.

Załącznik:
IMG_20150421_093918_zpsnu6hb3on.jpg
IMG_20150421_093918_zpsnu6hb3on.jpg [ 131.98 KiB | Przeglądane 8227 razy ]


Załącznik:
moranen-0031_zpsoz37kdwp.jpg
moranen-0031_zpsoz37kdwp.jpg [ 287.48 KiB | Przeglądane 8227 razy ]


Spokojnie, nie popadajcie w przerażenie, to nie jest rysunek, który będzie całkowicie zaadoptowany :mrgreen:
Tylko część elementów. A poza tym to typ N, więc nieco inny ogon.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 22:17 przez krankor, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 17 kwietnia 2015, 13:48 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 21 listopada 2013, 11:04
Posty: 81
Wiek: 68
Lokalizacja: Bukowo
Stosuje się takie rozwiązania, szczególnie w laminatach- nawet w polskich szybowcach bywają np. klapy bez zawiasów- stanowi je uginająca się struktura- poszycie laminatowe. Ale co do oryginalnego rozwiązania, to ma drobną wadę: od razu, nawet przy prędkości zero, jest opór na drążku wynikły ze sztywności konstrukcji, do tego dochodzi potem, już normalny opór od sił aerodynamicznych. Czyli poprzecznie, to się pilot musiał napracować w takim aparacie...

_________________
Zbyszek SP-1968


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: środa, 22 kwietnia 2015, 19:17 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 997
Wiek: 78
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Grzesiu.
Male pytanko,oryginalny samolot mial bardzo-bardzo maly statecznik poziomy,
dodatkowo plywajacy,czy Masz zamiar zrobic go w tej samej skali co original.
Pamietaj ,sto lat temu aerodynamika dopiero raczkowala,nie wiem czy czytales jaka byla przyczyna
katastrofy R.Garosa w czasie wyscigow w Monte Carlo. na tym samolocie.
Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 08:18 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Nie czytałem o tym zdarzeniu Władku. Pewnie przez barierę językową. Podejrzewam, że tradycyjnie zwalił się w zakręcie.
Francuz - Alain Vassel, który zbudował swojego w 86, wprowadził takie zmiany. Po pierwszych lotach ze sterami "w skali" zauważył niestabilność. Po kolei eksperymentował ze środkiem ciężkości, a potem powiększył powierzchnie ogona. Widać to na rysunku bocznym z MRA. Pisałem z nim niedawno i doradził też zmianę kąta zaklinowania skrzydła jednak na ok 5 stopni zamiast 1,5 jak było u niego.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 20:11 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 997
Wiek: 78
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Z tego wynika, moje obawy sprawdzily sie.
W tym przypadku problem jest nie tylko w malej powierzchni statecznika poziomego,
ale przedewszystkim profil skrzydla, powodojacy bardzo duzy moment pochylajacy , proponowany kat zaklinowania skrzydla 5 stopni i (S.C.w granicach 35-40%) domyslam sie, jest mojm zdaniem ostatecznosc.
Obym sie mylil .

Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 20:47 
Przy takich profilach bardzo ważna jest odpowiednia prędkość.
Za mała, wiadomo co się dzieje, za duża, model "głupieje".


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: czwartek, 23 kwietnia 2015, 21:15 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 maja 2010, 18:35
Posty: 997
Wiek: 78
Lokalizacja: Johannesburg RPA
Stefan, ja to widze troche inaczyj.
Dla czego zaproponowano 5 stopni kat zaklinowania. Analogja do modelu latajacego caly czas na wysunientych
klapach, co robisz ,trymujesz ster wysokosci do gory , czyli praktycznie zwiekszasz kat pomiendzy skrzydlem a
statecznikem .

Pozdrawiam Wladek.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 24 kwietnia 2015, 00:23 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Dziękuję bardzo za zainteresowanie :)
Panowie, nie chcę być źle zrozumiany, ani nikogo obrazić, ale chyba wyważacie otwarte drzwi. Model (jego układ, proporcje i rozwiązania itd) przeszedł swój wiek dziecięcy już wiele lat temu. Z tego co czytałem w artykułach i listach od Vassela, głównymi błędami był początkowo za bardzo tylny SC i lekkie niestabilności we wszystkich osiach. Środek powędrował z 30 na 28 % (przez odpowiednie doważenie) a stery nieco powiększono. I drobne popraweczki jeszcze , takie tam. I model latał jak marzenie. Woził się po niebie. A ja mam za zadanie tylko powtórzyć te wypracowane w boju doświadczenia Alaina Vassela. Jestem w kontakcie mailowym z konstruktorem. Gdy mam pytania, przysyła mi zdjęcia interesujących mnie fragmentów. Model przeszedł na zasłużoną emeryturę.
Nie komplikujmy rozwiązanych już problemów.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 24 kwietnia 2015, 07:10 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: piątek, 24 kwietnia 2015, 07:02 
Oczywiście Trzymaj się sprawdzonych rozwiązań.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: niedziela, 3 maja 2015, 15:17 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Coś tam powoli się buduje.

Od chińskich kolegów modelarzy nabyłem drogą kupna produkowaną przez nich owiewkę silnika o średnicy 165 mm, dedykowaną pod skalę 1/6. Nie wiedzieć czemu, przynitowali do niej jakiś chyba dyszel. Ponieważ to nie np. Nieuport 28, więc trzeba będzie ją nieco zmodyfikować. Po pierwsze usunąć ten nieszczęsny dyszel, a potem wyciąć co nieco, żeby pozostał charakterystyczny półksiężycowy kształt. Ponieważ blacha jest dość cienka, chcę przednią krawędź usztywnić. Też po to, żeby się nie pociąć potem. Na razie wywinąłem tylko część krawędzi, tę najłatwiejszą. Dalej będzie trudniej. Oczywiście pozostawiona tymczasowo obwódka będzie odcięta na końcu. Na razie trzyma całość, żeby się nie zwichrowała.

Załącznik:
SNV32216_zpsvcdttxzs.jpg
SNV32216_zpsvcdttxzs.jpg [ 139.57 KiB | Przeglądane 8227 razy ]
Załącznik:
SNV32221_zpsqlp0cxtr.jpg
SNV32221_zpsqlp0cxtr.jpg [ 131.75 KiB | Przeglądane 8227 razy ]
Załącznik:
SNV32218_zpsaj4ity9p.jpg
SNV32218_zpsaj4ity9p.jpg [ 145.79 KiB | Przeglądane 8227 razy ]
Załącznik:
SNV32219_zpsqmhnuoek.jpg
SNV32219_zpsqmhnuoek.jpg [ 483.76 KiB | Przeglądane 8227 razy ]


edit: Tymczasem zbadaliśmy wytrzymałość wspomnianych wcześniej szybko-złączy na skrzydła. Moi koledzy z pracy bardzo się zaangażowali w pomiary. Wykorzystaliśmy urządzonko używane zwykle do pomiarów sprężyn meblowych po dorobieniu odpowiednich końcówek. Filmik pokazuje jedną z ostatnich wersji. Wcześniej trzeba było zmienić sposób zakucia linki w kulce, jak i samo gniazdo blaszane. IV wersja nas zadowoliła.


_________________
pozdrawiam Grzegorz


Ostatnio edytowano piątek, 12 stycznia 2018, 22:40 przez krankor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 07:37 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Budowa trochę wyhamowała. Ale to nie znaczy, że nic się nie dzieje.
Powstało logo firmowe na owiewkę. Jakoś nie pasowało mi robienie naklejki z papieru.

ObrazekObrazek

Teraz tylko trochę umiejętnie sklepać, żeby wyglądało na blaszkę. Wyczyścić pozostałości cyny. Wywiercić otworki pod szpilki i przymocować.

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 08:13 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 31 marca 2010, 08:00
Posty: 3701
Wiek: 74
Lokalizacja: Pabianice
Klepanie może zostawić ślady na bokach liter... Lepiej przeszlifować :)

_________________
Pozdrawiam
karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 08:32 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 6 lipca 2011, 11:27
Posty: 1499
Wiek: 59
Lokalizacja: Wągrowiec - Wlkp
Sklepanie to miałem na myśli za jednym zamachem prasą. Albo dwie grube blachy i sruuuu młotkiem. Tak na oko co najmniej kilowym. Bo rzeczywiście klepanie po kawałku młotkiem zdeformuje wszystko i pofaluje. Zobaczę jak pójdzie. Najwyżej machnę jeszcze jedno i wtedy zeszlifuję :)

_________________
pozdrawiam Grzegorz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Morane-Saulnier type H 1913 Hydro-Racer 1/6
PostNapisane: poniedziałek, 18 maja 2015, 09:16 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 października 2011, 11:39
Posty: 1530
Wiek: 57
Lokalizacja: Ełk
a cyna to klepanie wytrzyma?

_________________
Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 82 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

118,259,615 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL