Teraz jest piątek, 29 marca 2024, 13:57

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 557 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 16 listopada 2013, 23:16 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Jak pewnie zauważyliście ostatnio coraz więcej projektów bazuje na Arduino. Warto więc może pokazać, że te proste zabawki są odpowiednie dla każdego, bez względu na wiek, płeć czy co tam uważa, że go wyróżnia ;)

Historia mikrokontrolerów (bo to właśnie jest mózgiem Arduino) zaczęła się dość dawno bo już w 1976roku. Aktualnie można je znaleźć prawie wszędzie gdyż ich wszechstronność jest powstrzymywana tylko wyobraźnią inżynierów. Jest tego cała masa, są takie o wymiarach 2x2x0,6mm i są też takie:
Obrazek

Ich potęga polega na posiadaniu w jednej obudowie jednostki centralnej, pamięci RAM, pamięci programu oraz układów wejścia/wyjścia. Dobra to było mądre, a w skrócie, podłączamy zasilanie, jakiś czujnik i wyświetlacz - wrzucamy do środka malutki program i mamy z tego np kalendarz z termometrem :D

To co wcześniej wymagało sporej wiedzy elekronicznej od osoby projektującej układ, a także bardzo wielu elementów elektronicznych teraz mieści się w tej 1 małej kostce.
Dzięki temu nasze hobby też jest oparte o takie układy... Gdzie są? W aparaturach, odbiornikach, regulatorach, ładowarkach, płytkach sterujących do kopterów, autopilotach, układach OSD, itp, itd. Wszędzie, przecież mówiłem już ;)

Jednak mimo takiej wszechstronności mikrokontrolerów przez długie lata nie były dostępne ot tak dla wszystkich. Nie trzeba już było być elektronikiem z 10 letnim stażem ale nagle trzeba było być programistą. No a nie każdy jest.
Każdy mikrokontroler był inny, miał inną architekturę i dalej było trudno to wszystko opanować. Powoli wiedza się rozlewała i wyciekała tu i ówdzie. Powstawały roboty do walk sumo, itd ale to wciąż nie było to...

Aż ktoś wpadł na pomysł, że można to wszystko uprościć, że ludzie są ciekawi i lubią sobie coś zbudować ale nie mają 3 lat na badania i testy. Że czasem potrzebujemy więcej możliwości a czasem mniej ale wtedy nie chcemy się uczyć wszystkiego od początku. I była jeszcze dłuższa lista tych "ŻE" i tak narodziło się A R D U I N O.

Czyli przede wszystkim płytka - sprzęt. Nie obwarowana żadnymi prawami. To jest free-open-hardware każdy może wypuścić swoją wersję. I nie skończy w betonowych skarpetkach zarzutów prawnych. No i wypuszczają:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Arduino to także IDE czyli zintegrowane środowisko programistyczne. (Integrated Development Environment)
Czyli cały kombajn w jednym miejscu, ale kombajn przemyślany. Nie za dużo w nim, nie za mało. Ot tak uszyty na miarę. Stąd sobie możecie ściągnąć Oczywiście to środowisko też jest otwarte i bezpłatne - no i po polskiemu też jest. Prawda, że miło?

Arduino to także forum i to nie jedno. To aktualnie miliony użytkowników na całym świecie, którzy piszą i umieszczają swoje pomysły wszędzie!! Są przykłady, rysunki jak podłączyć, pomoc kolegów, wszystko o wszystkim! Nawet można znaleźć łódki zanętowe sterowane GPS'em :mrgreen:
http://www.instructables.com/id/Arduino-Projects/
http://makezine.com/search/?q=arduino
http://hacknmod.com/topics/arduino/
http://lifehacker.com/tag/arduino
http://hackaday.com/
http://www.engadget.com/tag/arduino/

Żeby zacząć przygodę z Arduino potrzebujemy jakąś płytkę. Na początek polecam Uno lub Nano.
Obydwie mają port USB, co niezwykle ułatwia podłączanie. Czasem potrzebujemy jeszcze programator USBasp, gdyż wielu sprzedawców nie wgrywa tzw bootloadera, który jest potrzebny do działania płytki. Robi się to tylko raz.

Wspomniany programator wygląda tak:
Obrazek
A w najlepszych cenach bywa na http://ebay.com cena sprzed chwili to $2,82 z wliczoną przesyłką do Polski.

Na zdjęciu wgrywanie bootloadera do płytki Arduino Nano PRO

Załącznik:
IMG_8573.jpg
IMG_8573.jpg [ 154.86 KiB | Przeglądane 52226 razy ]


Jeśli wybierzecie płytkę bez wbudowanego interfejsu USB (taka jak ta powyżej), będziecie potrzebować jeszcze układu CP2102. To zwykły układ USB-UART czyli taki wirtualny com. Też parę dolców w tym samym miejscu. Ważne żeby miał linię DTR.

W środowisku IDE Arduino zawarta jest masa przykładowych kodów, więc nie musicie się martwić że zaraz na początku utkniecie :) Na pierwszy ogień polecam programik BLINK. Mruga wbudowaną diodą :) a ile przy tym daje radości
Załącznik:
Schowek04.jpg
Schowek04.jpg [ 112.45 KiB | Przeglądane 52226 razy ]


Każda płytka bez dodatkowych elementów umie komunikować się z komputerem i w wielu projektach jest to wykorzystywane. Dzięki temu od razu możemy kontrolować określone kroki wykonywane przez program, lub nim na przykład sterować.

Czyli ogólnie polecam każdemu! :mrgreen:

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: czwartek, 12 grudnia 2013, 22:35 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
No i stałem się posiadaczem Arduino Mega 2560 Rev3 :D wraz z USBasp , do tego domówiłem RTC , tylko czekać na paczki może i mnie się uda coś zaprogramować :D

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 13 grudnia 2013, 09:29 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Super, że się zdecydowałeś!

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 20 grudnia 2013, 13:25 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
No i zaczęło się , czyli zabawa w arduino. Na początek postanowiłem stworzyć projekt nie modelarski bo komputer akwariowy

założenia
pomiar temperatury, pomiar PH, dwa timiery do oświetlenia dziennego i nocnego, sterowanie grzałką oraz wentylatorem.
na chwilę obecną chodzi zegar RTC , pomiar TEMP. oraz kontrola temp. tzn ustawiam że poprawna temp. to 28*C jeżeli temp. spadnie poniżej 28-1 czyli 27 włącz się grzałka, jeżeli temp. wzrośnie powyżej 29 (28-1) to włącza się wentylator chłodzący wodę.
Włączenie grzałki czy wentylatora sygnalizowane (strzałęczką gora-dół) za temp. lub napisem wentylator ON/OFF , grzałka ON/OFF.
po przekroczeniu ustalonej temp min lub max zrobi się jakiś alarm czy coś podobnego.

Muszę dorobić jakiś wachdog a co w przypadku "zwiechy" podczas grzania wody komputer nie ugotował mi rybek. Trzeba dorobić obsługę timerków.
Muszę kupić sondę PH, niestety trochę kosztuje, ale i tak całość będzie kilka razy tańsza od gotowego komputerka.

Na razie się uczę to też pierwsze uruchomienie w wodzie nie będzie tak szybko. Ktoś ma jakieś sugestie co powinien zawierać taki komputer to pisać może uda mnie się to wcielić w życie.

PS. Coraz bardziej mnie się to podoba , no ten cały arduino :)
Załącznik:
arduino.jpg
arduino.jpg [ 326.73 KiB | Przeglądane 51963 razy ]

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 20 grudnia 2013, 13:30 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 6 września 2012, 13:21
Posty: 2174
Wiek: 56
Lokalizacja: Brudzew
Gratulacje za odwagę :), co zaś do funkcji - jakieś karmidełko?..

_________________
Jak mówię że coś zrobię to zrobię, nie trzeba mi co pół roku przypominać..
- Sławek -


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 20 grudnia 2013, 13:35 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Tylko jak dorobię karmidełko to będę musiał takie sobie kupić ... teraz rybki dostają raz dzienne :D

a wszystko do obsługi tego 240l , teraz jest ładniejsze bo glony się ładnie chowają

Załącznik:
akwarium.jpg
akwarium.jpg [ 250.4 KiB | Przeglądane 51960 razy ]

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 20 grudnia 2013, 13:39 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 6 września 2012, 13:21
Posty: 2174
Wiek: 56
Lokalizacja: Brudzew
A od czego jesteś modelarzem?? - karmodełko na serwie, i masz połączenie swoich dwóch hobby ;)

_________________
Jak mówię że coś zrobię to zrobię, nie trzeba mi co pół roku przypominać..
- Sławek -


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 20 grudnia 2013, 13:56 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
O widzę, że masz moduł zasilający - bardzo przydatne ustrojstwo! Karmidełka chyba nie warto bo są w sprzedaży gotowce za takie pieniądze, że w domowych warunkach się tego nie zrobi sensownie/ładnie/funkcjonalnie. I lepsza jest śruba obracająca się 360 stopni niż serwo :)

Kiedyś zacząłem taki sam projekt dla znajomego rybkarza. Jemu zależało przede wszystkim na badaniu PH i ewentualnej zmianie tego PH przez dodawanie róźności do wody. Dodatkowo sprawdzanie poziomu wody i automatyczne dolewanie (miał gotową instalację).

Niestety rozmyślił się więc nic nie powstało - tylko ogólny zarys, który pokrywa się z Twoim. No i rozpoznałem rynek czujników składników wody - wniosek: drooooogoooo.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 20 grudnia 2013, 16:08 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:29
Posty: 5574
Wiek: 47
Lokalizacja: Huddersfield - taka dziura w UK :P
Daj grzalke z termostatem i ustaw na 29 stopni - wtedy jesli system dostanie zwieche to sie grzalka sama wylaczy.

_________________
Pozdrawiam Robert vel mammuth .
Wiele osob znajacych mnie tylko z "netu" podejrzewa, ze jestem aroganckim chamem.
Wszystko zmienia sie jak juz mnie poznaja osobiscie ...... maja pewnosc

jesli pomoglem - to kliknij >>> POMOGL <<<


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 10 stycznia 2014, 23:00 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 16 sierpnia 2013, 21:42
Posty: 70
Wiek: 39
Lokalizacja: Jarocin
Ellipsis napisał(a):



Jakoś szukam i nie mogę znaleźć.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 11 stycznia 2014, 11:13 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 26 września 2013, 09:50
Posty: 24
Wiek: 42
Lokalizacja: Świdnica
http://allegro.pl/arduino-zestaw-evb-5-1-promocja-289zl-z-400zl-i3869469343.html

Co myślicie na początek taki zestaw?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 11 stycznia 2014, 11:42 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 6 września 2012, 13:21
Posty: 2174
Wiek: 56
Lokalizacja: Brudzew
PO-RAŻ-KA !!
Na początek - przeglądnij moje posty z działu ZTS (i chyba jeden gdzieś indziej), jest tam kilka fotek z najprostszymi arduino mającymi tylko procek i niezbędne peryferia. Co prawda nie mam na nich USB, ale załatwiam to osobną przejściówką. Jeśli chcesz zacząć od uruchamiania programów pisanych przez innych zdecydowanie polecam najprostsze arduino i płytkę stykową. Ostatecznie może się przydać wyświetlacz LCD, a jak będziesz potrzebował coś dodatkowo - zmontujesz sam z elementów dostępnych w sklepie elektronicznym..
Np widziałem "dedykowane" czujniki temp. za 30 zetek, podczas gdy tak po prawdzie to czujnik za 5 zetek plus wtyczka..

_________________
Jak mówię że coś zrobię to zrobię, nie trzeba mi co pół roku przypominać..
- Sławek -


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 11 stycznia 2014, 11:48 
Ja myśle o czymś takim Arduino Compatible UNO R3 Starter Kit, tylko... czy ja sobie z tym poradzę... :roll:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 11 stycznia 2014, 11:51 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 18:35
Posty: 2328
Wiek: 60
Lokalizacja: Poznań - Jeżyce
Kupcie zwykłe Arduino UNo za 50 - 80 zł. Kilka LEDów i oporników. Na poczatek, potem dokupisz co będziesz potrzebował.

_________________
Bartek
NEVER STOP EXPLORING!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 11 stycznia 2014, 11:53 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 26 września 2013, 09:50
Posty: 24
Wiek: 42
Lokalizacja: Świdnica
No taki projekt zrobić to jest maszynka marzenie... może pod względem mechanicznym i elektronicznym bym sobie poradził ale z programowaniem to lipa :(

http://hackaday.com/2014/01/11/printer-up-cycled-cnc-machine-uses-more-than-just-the-stepper-motors/#more-112042


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 11 stycznia 2014, 12:03 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 6 września 2012, 13:21
Posty: 2174
Wiek: 56
Lokalizacja: Brudzew
Na necie jest kilkanaście ton gotowców, w tym - kilkaset kilo softów pod CNC. W zależności od tego jakie chcesz mieć silniki - są również gotowe sterowniki. Poszukaj choćby info o RepRap - drukarce 3D bazującej właśnie na Arduino :opad: ..
Ale nie dajcie się zwieść marketingowi - Arduino to Atmega328, kwarc, kilka kondziołków, kilka oporników.. Innymi słowy - pod względem technicznym TO też jest Arduino, tyle że na pierwotnie używanej Atmedze8.. Właśnie pod wpływem tej stronki popełniłem swoje pierwsza Arduino, i nawet gdzieś jeszcze po kartonach walają się płytki z moją wersją podobnego garbu :D

_________________
Jak mówię że coś zrobię to zrobię, nie trzeba mi co pół roku przypominać..
- Sławek -


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 11 stycznia 2014, 12:13 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Odnośnie zestawu jaki znalazłeś to zdecydowanie nie polecam. Strasznie drogo i bezużytecznie. Ta wersja jest zrobiona w stylu pierwszych płytek testowych dla starszych i słabszych procesorów. Głównie z myślą o ucznikach i studentach którzy muszą przez 5 lat uczyć się tego co można opanować nieco szybciej.

Tak dużej płytki i tak nie wykorzystasz później do niczego, oczywiście można się na niej uczyć ale ja polecam uczyć się od razu na płytce dużo mniejszej. Myślę że taki zestaw jest rosądny:
6,06$ Arduino Nano z wbudowanym USB
1,40$ Moduł zasilający z 3,3V i 5V
2,83$ Arduino Nano PRO "na później" bez wbudowanego USB
1,89$ Kable połączeniowe, ze 2 zestawy na początek powinny wystarczyć
5,99$ CP2102 czyli USB uart do komunikacji z Arduino bez wbudowanego USB
3,24$ LCD 16x2 + przejściówka na I2C
6,25$ LCD 20x4
2,84$ Sonar ultradźwiękowy
1,97$ Sterownik 2 silników DC, lub 1 krokowca 4 przewodowego
5,98$ Silnik krokowy 5 przewodów + sterownik
2,82$ programator USBasp
1,08$ konwerter złączki 10pin do 6pin do programowania
To wszystko z wliczoną przesyłką kosztuje 133zł.....

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: poniedziałek, 13 stycznia 2014, 12:12 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Dzisiaj będzie krótki opis co zrobić po otwarciu przesyłki z Arduino; na przykładzie Nano i Nano PRO.

Arduino Nano
Ta płytka posiada dwa miłe udogodnienia. Port USB z jednej strony oraz złącze do programowania - 6 pinów na końcu płytki.
Obrazek

Po podłączeniu płytki za pomocą kabelka USB do komputera system powinien znaleźć nowy sprzęt i zainstalować sterowniki. Najczęstsza nazwa to usb-serial-uart coś tam, coś tam. Jeśli nie macie to tu są sterowniki dla Windows XP/Server 2003/Vista/7/8/8.1
Po udanej instalacji będziecie mieli nowy port COM z jakimś numerkiem np COM7 - trza go zapamiętać.
Teraz uruchamiamy środowisko Arduino IDE. Jeśli nie macie jest tutaj.
Po uruchomieniu wybieramy z menu Narzędzia>Port szeregowy>com (ten zapamiętany numerek np com7)
Druga rzecz to wskazanie jakiej płytki będziemy używać, wybieramy z menu Narzędzia>Płytka> Arduino Nano w/ Atmega328

I już możecie zapomnieć o tych ustawieniach bo program będzie to pamiętał. Jedynie gdybyście mieli płytkę innego typu wtedy trzeba będzie ją zmienić w ustawieniach.

Wszystko gotowe do wgrania pierwszego programu. Jak już pisałem wcześniej najprościej skorzystać z gotowca więc wybieramy programik BLINK, który mruga wbudowaną diodą.
Plik>Przykłady>01. Basics>Blink

Obrazek

Gdy to wybierzecie otworzy się nowe okno właśnie z tym programem. Teraz klikamy ikonkę Załaduj czyli drugą od lewej
Załącznik:
zaladuj.jpg
zaladuj.jpg [ 6.17 KiB | Przeglądane 51484 razy ]

I zaczynamy obserwować napisy na dole okna; program się będzie kompilował a potem ładował o wszystkim Was informując. Na końcu poda wielkość programu i potwierdzi zakończenie ładowania :D

W tej chwili płytka Arduino zostanie zrestartowana a dioda zacznie radośnie mrugać:




Jednak może się okazać że program nie zostanie załadowany bo płytka nie zawiera tzw bootloadera. Spokojnie zaraz to naprawimy. Odłączamy płytkę od USB w zamian do komputera podłączając programator USBasp
Obrazek Oczywiście on też wymaga sterowników
Teraz wskazujemy w środowisku Arduino IDE, którego programatora będziemy używać:
Narzędzia>Programator>USBasp

Za pomocą dołączonego kabelka łączymy płytkę i programator, zwracając uwagę żeby pin nr 1 z wtyczki 6pinowej wszedł na pin nr 1 na płytce.
I teraz Narzędzia>Wypal Bootloader
Chwilę czekamy aż skończy się błyskoteka na obu płytkach i gotowe!
Wracamy powyżej do opisu jak wgrać pierwszy program i cieszymy się mrugającą diodą :D

Arduino PRO Mini
Tak, teraz jesteśmy PRO. Ta płytka nie zawiera wbudowanego UARTa USB a i złącza do programatora trzeba znaleźć. Dzięki temu jest dużo mniejsza i trochę tańsza :)

Obrazek

Żeby wgrać do niej program potrzebujemy USB UART czyli CP2102, jest ich cała masa na rynku, najważniejsze żeby płytka miała port DTR, miło gdy ma wybór napięć 5V i 3.3V.

I teraz mały myk, niektóre z tych płytek nie posiadają 1 kondensatorka, który decyduje o powodzeniu wgrywania. Najpierw próbujemy podłączyć bez niego, ale gdy nie uda się nic wgrać trzeba dorzucić takiego elektrolita.
Załącznik:
auto reset arduino pro mini.jpg
auto reset arduino pro mini.jpg [ 25.73 KiB | Przeglądane 51484 razy ]

Ja mam go wepchnięty między 2 przewody z takiego kompletu.
Opornik na dole nie jest potrzebny :)

Oczywiście w Arduino IDE ustawiamy inną płytkę:
Narzędzia>Płytka> Arduino Pro or Pro Mini (5V 16MHz) w/ Atmega328

Wgrywanie programu odbywa się tak samo jak powyżej. Gdyby natomiast okazało się, że musimy wgrać bootloader, podłączamy programator USBasp, a po stronie płytki Arduino wykorzystujemy piny:
MOSI - Arduino digital 11
MISO - Arduino digital 12
SCK - Arduino digital 13
Reset - Reset
Vcc - Vcc
GND - GND

O tak to ma wyglądać:
Obrazek

Tutaj kondensator w linii RESET nie jest potrzebny.

Na koniec jak już nacieszycie oczy mrugającą diodą i poczujecie piasek w oczach (jak stary spawacz) od wielogodzinnego wpatrywania się w nią, spróbujcie zmodyfikować kod, a dokładnie ten kawałek:

Kod:
  digitalWrite(led, HIGH);   // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  delay(1000);               // wait for a second
  digitalWrite(led, LOW);    // turn the LED off by making the voltage LOW
  delay(1000);               // wait for a second


Tłumacząc na ludzki, pierwsza linijka zapala diodę (HIGH), kolejna mówi że utrzymujemy ten stan (delay) przez 1000 milisekund czyli mniej więcej 1 sekundę, potem gasimy diodę (LOW), i znów utrzymujemy ten stan (delay).

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 15 stycznia 2014, 00:00 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:47
Posty: 6496
Wiek: 52
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Sławek i Hubert jesteście debeściaki , serdeczne dziękuję za pomoc w uruchomieniu MW produkcji Sławka.
Załącznik:
mw3.jpg
mw3.jpg [ 54.1 KiB | Przeglądane 51411 razy ]


P.S. Pewnie gdyby nie ten temat zadawałbym jeszcze głupsze pytania :lol: Szacun dla autora.

_________________
hejcia :-)
TKS 1/6 , 7TP 1/6


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 22 stycznia 2014, 12:07 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Dzisiaj będzie trochę o zasilaniu płytek Arduino. Niby proste a jednak..... Raw, VCC??

Zacznijmy od tego, że większość małych płytek Arduino ma wbudowany regulator napięcia 5V. Dzięki temu możemy je zasilać np bezpośrednio z pakietu 2-3s, czy innego źródła(5-12V) Żeby skorzystać z tego wbudowanego regulatora podłączamy zasilanie pod pin nazwany RAW w prawym dolnym rogu płytki:

Obrazek

Niektóre płytki są sprzedawane także w wersji 3,3V. Co oznacza, że możemy do pinu RAW dalej podłączyć maksymalnie 12V ale tu cała płytka będzie działać na 3,3V. Jest to przydatne zwłaszcza gdy będziemy korzystać z czujników na I2C, które pracują właśnie z takim napięciem oraz takim poziomem sygnałów.

Gdy wykorzystujemy do zasilania płytki pin RAW, wtedy na pinach nazwanych VCC mamy do dyspozycji główne napięcie zasilające całej płytki czyli jeśli to wersja 3,3V to będzie 3,3V, a jeśli 5V to 5V. Możemy to wykorzystać do zasilania zewnętrznych komponentów, np GPS czy cuś. Pamiętajcie tylko o wydajności tego małego regulatora - najczęściej ma wydajność 150mA więc nie bierzcie z niego za dużo jeśli nie chcecie uwolnić schowanego w nim dymu...

Większe płytki Arduino, dla przykładu Uno, mają po 2 wbudowane regulatory - dzięki temu na płytce mamy 2 wyjścia (VCC) napięcia dla 3,3V i 5V. Na tej płytce pin RAW nazywa Vin.

Obrazek

I teraz małe oszustwo :) Powiedzmy, że mamy płytkę PRO MINI z regulatorem 5V a koniecznie chcemy jej użyć do testowania układu z czujnikiem, który wymaga 3,3V. Znajdujemy zewnętrzne źródło zasilania z takim napięciem np moduł MB102 i wpinamy zasilanie płytki do pinu VCC. W ten prosty sposób robimy z płytki w wersji 5V wersję 3,3V.

Czyli w skrócie:
- zasilanie podłączone pod piny RAW lub Vin idzie przez regulator i zostanie zmienione na mniejsze (właściwe dla danej płytki)
- zasilanie podłączone pod pin VCC zostanie nie zmienione - ile damy tyle dostaniemy.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: poniedziałek, 27 stycznia 2014, 23:04 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Że tak zapytam z ciekawości - w jakim języku pisze się tego typu programy ? :) Miałem okazję łyknąć trochę podstaw C++ - całkiem przyjemny język. Czy w elektronice używa się czegoś podobnego ?

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: poniedziałek, 27 stycznia 2014, 23:31 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Język Arduino jest oparty na C/C++. Jeśli miałeś kontakt z C++ to poczujesz się jak w domu z Arduino ;)

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 28 stycznia 2014, 00:07 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
W takim razie zapewne za kilka/kilkanaście dni (jak dotrze przesyłka) ma Kolega kolejnego wiernego czytacza tego tematu :).
Póki jeszcze można - trzeba próbować wszystkiego. Nigdy nie wiadomo, co się na przyszłość przyda ;).

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 28 stycznia 2014, 18:22 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 13 lutego 2013, 22:03
Posty: 141
Wiek: 44
Lokalizacja: Sosnowiec
Hubert co myślisz o takich płytkach:

Obrazek

http://dx.com/p/cubieboard-cubieboard3- ... vga-259524

Przyglądałeś się już im. Jest to trochę wydajniejsze raspberry pi. Do samolotów nie bardzo się nadają. Tu Arduino jest znacznie lepszym rozwiązaniem, ale jako media center, router i może nawet do gier powinny się nadać. Myślę o czymś takim, bo androida da się ponoć uruchomić. Do tego jest sporo wyjść szpilkowych, więc pewnie tak jak w raspberry pi można czymś posterować.

_________________
Pozdrawiam Mariusz


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: czwartek, 30 stycznia 2014, 12:31 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Ja się kieruję dwoma dość znanymi zasadami:
1. Jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego.
2. Dobieramy sprzęt do zapotrzebowania a nie na odwrót.

Płytka, którą pokazałeś ma sporo wejść/wyjść itd - tylko po co? Dwurdzeniowy procesor też zazwyczaj ciężko użyć bo sporo aplikacji nie umie z nich korzystać. Podobnie sprawa wygląda z RAMem.

Dodatkowo wszystkie tego typu projekty czyli Pi-podobne startują zawsze dość wolno i dobrze jest zaczekać aż całość się rozwinie żeby mieć dostęp do większej ilości materiałów/sprzętu.

Jest tego cała masa więc dobrze zacząć od spisania listy potrzeb i dopiero po niej szukać rozwiązania. Jest sporo malutkich urządzeń opartych np na Androidzie spełniających wszystkie funkcjonalności MediaCenter i kosztujące grosze w porównaniu do tej płytki za 116$
Dla porównania wszystko mający zestaw za 88$ klik i to wcale nie jest najtańszy taki zestaw.

Dodatkowo świat już poszedł nieco dalej i podobną moc mamy w czymś "nieco" mniejszym:
http://linuxgizmos.com/tiny-arm9-module-runs-linux/

Kanapkowe systemy na pierwszy rzut oka kuszą mnogością rozwiązań ale bądźmy szczerzy - nie wykorzystasz więcej niż 15% takiego urządzenia :) Do tego jak policzysz koszt zasilacza, dodatkowych modułów np Wifi, przewody, coś do komunikacji np klawiatury to może się okazać, że wydałeś 300$ ;)

Raspberry Pi w pierwszej wersji można obecnie znaleźć na ebay za około 20$, najnowsza wersja w bogatym komplecie dodatków to koszt ok 70$.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: czwartek, 30 stycznia 2014, 13:12 
Hubert, a co Powiesz na ten wynalazek STM32F429IDISCOVERY z ekranem dotykowym :roll:

Obrazek


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: czwartek, 30 stycznia 2014, 14:11 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Artu, to zależy do czego :) Nie mówiąc już o cenie w PL. Chińczyk sprzedaje ten zestaw nieco taniej.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 31 stycznia 2014, 23:12 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Czasem człowiek szuka natchnienia wśród gotowych projektów, powyżej była już lista paru serwisów serwujących takowe, a teraz lista najciekawszych zdaniem społeczności Arduino:

http://playground.arduino.cc/projects/arduinoUsers

I wszystko zrobione na bazie Arduino :D od pisania psem:

Obrazek

przez inne dziwactwa:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: niedziela, 2 lutego 2014, 17:53 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Żeby zacząć bawić się z elektroniką - kupiłem starter kit z AVT (za 40zł pełno gratów, można różne rzeczy z tego zmontować). Kupiłem też żeby popróbować montować elementy na płytce taki kwiatek z bikolorowych LED'ów.

Taki to jest zestaw:
http://sklep.neplus.pl/p208,ne533-migaj ... k-led.html

Dwa tranzystory sterowane scalakiem - raz puszcza jednym obwodem diód (np. dla zielonych), a raz drugim (dla czerwonych). Według schematu, tranzystor podaje kolejno na zielone, a pozniej czerwone diody. Dioda ma 3 nóżki - według schematu wspólna masa i dwa "+" - na kóre podawany jest prąd przez tranzystor. Problem jest następujący - diody nie świecą :). Miernikiem sprawdzałem wszystkie przejścia itd - jest ok. Na wyjściu tranzystorów badałem napięcie - skacze od 0-12V, czyli scalak przełącza. Nawet diody świecą(sprawdzałem zasilając płytkę z diodami osobno), ale jest jeden problem. Wygląda na to, że w diodach tych to "+" jest wspólny, a są dwie masy. Czy istnieje taka możliwość ? Czy istnieją takie diody ? Może po prostu do zestawu dali nie te diody co trzeba ?

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: niedziela, 2 lutego 2014, 18:04 
W dwukolorowym LED Masz wspólną katodę, albo wspólną anodę, więc całkiem naturalnym jest, że jest wspólny "plus", i dwa "minusy"

Obrazek


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: niedziela, 2 lutego 2014, 18:09 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
ad1/ a byś se kupił NE555 za ok 2PLN podobnie tranzystorki i diody to zapłaciłbyś pewnie ze 10PLN
ad2/ nie mogę znaleźć schematu tego układu ale mało prawdopodobne aby były złe diody.
ad3/ NE555 to prosty układ przeanalizuj układ
ad4/ popatrz tutaj http://bc107.republika.pl/html/czas555.html

poczytaj o zasadzie działania tranzystorów bipolarnych / unipolarnych ( pnp, npn, mosfet)


pewnie układ podobny to tego

Obrazek

z tym że dodanie dwa tranzystorki NPN i PNP :D

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: niedziela, 2 lutego 2014, 18:29 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Za cały zestaw dałem 15zł, także nie jest źle :P.
Co do wiedzy - cały czas poszerzana - ale jeszcze troche przede mną, żeby samemu takie układy projektować ;).
Co do diód - sprawdzałem je na wszystkie sposoby i porównywałem - poważnie wygląda na to, że diody mają dwie katody i jedną anodę :). Porównywałem z diodą jednokolorową, zakładajac, że tam gdzie zacięcie, tam katoda.

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: niedziela, 2 lutego 2014, 18:42 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Schemat Twojego układu jest tu. Czy dobrze podłączyłeś obydwie płytki L1, L2, gnd? Sprawdź.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: niedziela, 2 lutego 2014, 18:44 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Karol aby się nie zniechęcić do elektroniki trzeba zacząć od podstaw, a przy okazji stworzyć sobie odpowiedni "laboratorium" czyli podstawa to dobry zasilacz oraz co najmniej dwa przyrządy amperomierz oraz woltomierz.

Ja zaczynałem od wielokrotnego przeczytania książki "elektronika łatwiejsza niż przypuszczasz" :D dopiero to dało mi jakiekolwiek podstawy do dalszej zabawy.

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: niedziela, 2 lutego 2014, 18:54 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Scieżki dobrze podłączone :). Wiem Marcin, będzie trzeba się zaopatrzyć w jakieś mądrzejsze książki. Multimetr mam, do elektroniki chyba wystarczy. Jedyne czego mi brakuje, to porządnej lutownicy, bo w aktualnej od temp. zaczął mi się wykruszać grot (taniocha za 25zł).
Zasilacz mam Xboxowy (12V, 16A), ale z tym zestawem gratów leci do mnie też mały zasilaczek, do 1,5A, z regulacją napięcia na potencjometrze do włożenia na płytke montażową - bardzo dokładna regulacja, bo 12V na 25obrotach. Jak na razie próbuje cokolwiek próbować ogarnąć - zobaczymy czy mi się uda ;).

EDIT:
Sprawdziłem - przelutowałem te ścieżki i jest tak jak mówiłem, diody są zasilane środkową nóżką, a dwie skrajne to masa. Podłączając L1 i L2 z płytki z diodami do "-" na płytce ze scalakiem, a L1 z płytki ze scalakiem z "-" na płytce z diodami, to mrugają mi oba kolorki na raz ;).

BTW. Do takich prostych lutowań póki co prostych układów - zwykła kolbowa lutownica ze stacją do 100zł wystarczy ?

EDIT2: Do tego zestawu jest kilka ćwiczeń, gdzie można zmontować jakieś układy. Znalazłem też książkę Piotra Góreckiego "Ośla łączka" - miał ktoś z nią styczność? Przeglądając ją, wygląda ciekawie - tylko czy to wystarczy, żeby ogarnąć podstawy ?
Co do książki "Elektronika łatwiejsza niż przypuszczasz" - czy wszystkie 4 części są nadal aktualne ? Książki są z początku lat 80tych.

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: czwartek, 13 lutego 2014, 15:34 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Ostatnio w paru wątkach pojawiał się moduł BlueTooth (w skrócie BT) więc może warto przybliżyć parę niuansów z nim związanych.

Po pierwsze o co chodzi z tymi masterami i slejwami?
Musimy zacząć od rysunku bo tak będzie najłatwiej to wytłumaczyć.

Załącznik:
bluetooth.jpg
bluetooth.jpg [ 165.75 KiB | Przeglądane 19629 razy ]


Moduły BT tworzą małe sieci połączeń, w której jest jeden dowodzący (to właśnie MASTER - tu Miki) oraz może w niej być do 7 aktywnych modułów pracujących jako SLAVE (tu Gufi). Dlatego jest to ważne bo to MASTER kontroluje zegar i określa które urządzenie w której "szczelinie czasowej" może sobie z nim pogadać. Taki prawdziwy szef. Stąd też wynika, że SLAVE nie może gadać z innym SLAVEm bezpośrednio. A także MASTER nie może gadać z innym MASTEREM.
W większości sytuacji w życiu naokoło najczęściej stosuje się tylko 2 moduły - parki. Na przykład:
- telefon i słuchawka bezprzewodowa
- konsola do gier i bezprzewodowy kontroler
- komputer i moduł GPS
- komputer i kopter MultiWii
- komputer i nadajnik eLeReS
- itd, itp
Z uwagi na powyższy schemat takie parki to zawsze master-slave. Często o tym nie wiemy bo większość nowoczesnych urządzeń ma w sobie tą magię, która robi za nas sporo i nie zmusza nas do rozumienia tego, co się tam dzieje.

Jeśli chodzi o światek Arduino możemy kupić 2 typy modułów. Takie które działają tylko w określonym trybie np SLAVE lub takie które mogą pracować jako Miki (MASTER) lub Gufi (SLAVE).
Przykładowo moduły z oznaczeniem HC-05 mogą pracować w obydwu trybach. Więcej o BT możecie przeczytać na Wikipedii

Konfiguracja BT
Bez względu jaki typ modułu mamy, prawie zawsze musimy go odpowiednio skonfigurować. Do różnych zadań będą potrzebne różne konfiguracje. Najważniejsze parametry jakie można ustawić to:
- prędkość połączenia, bity stopu, parzystość
- nazwa modułu BT
- pin
- rola (master/slave)

Wszelkich ustawień dokonujemy za pomocą programów terminalowych. Polecam dwa. Putty oraz BrayTerminal Pierwszy jest prostszy więc nie odstraszy mnogością możlwości a drugi ma parę świetnych funkcji jak na przykład autorozpoznawanie połączenia.

Gdy już pełni szczęścia odbieramy paczkę od Chińczyka w większości przypadków moduł ma następujące ustawienia:
Kod:
Prędkość: 9600 bps (bitów na sekundę)
Bity danych: 8 bits
Bity stopu: 1 bit
Parzystość: None
Sterowanie przepływem: None
Hasło: 1234
Nazwa modułu: linvor albo HC-05


O parzystości i innych można poczytać tu.

Na rynku jest sporo różnych modułów BT więc nie zdziwcie się gdy Wasza płytka będzie inaczej wyglądać niż inne, będzie miała dodatkowe PINy itd Jest w tym spory bałagan. Ważne żeby płytka miała pin podpisany KEY oraz wszystkie konfiguracje lepiej wykonywać z ustawieniem UART'a na 3,3V. Nie ufajcie tym 5V w opisach :)

Podłączamy nasz moduł BT do UART'a USB np CP2102, o którym już było wcześniej. Sprawdzamy, który port COM używamy. I właśnie taki wpisujemy w programie terminalowym

Załącznik:
putty.jpg
putty.jpg [ 65.7 KiB | Przeglądane 19629 razy ]


Świat komand AT.
Dzięki komendom AT możemy sprawdzić ustawienia naszego modułu BT a także wpisać własne ustawienia. I tu znów jest mały bałagan gdyż niektóre moduły są od razu gotowe na przyjmowanie komend AT, a w niekórych musimy je "wprowadzić" w ten stan. Robimy to podłączając pin KEY do pinu z 3,3V.
Komendy AT dobrze sobie wpisywać w notatniku i tylko wklejać do okienka programu terminalowego, ale to także zależy od programu jakiego używamy :) ot tak żeby było łatwiej
AT - sprawdza czy mamy połączenie i czy jesteśmy w trybie przyjmowania komend, moduł odpowie nam OK
AT+NAME zwróci nam nazwę modułu BT np HC-05
AT+NAME=KOPTER_OSY ustawi nazwę modułu na KOPTER_OSY
AT+UART zwróci nam ustawienia połączenia np 9600,0,0
Jeśli chcemy zmienić te ustawienia bo na przykład nasz kopter wymaga innej prędkości, wpisujemy np:
AT+UART=115200,0,0
Nie zdziwcie się jeśli przy ponownej próbie połączenia nie uda się Wam to. Przecież właśnie zmieniliście prędkość z 9600 na 115200 :) Należy więc takiej samej zmiany dokonać w programie terminalowym w prędkości połączenia.

Niekóre moduły wymagają wpisania znaku zapytania na końcu komendy w której o coś pytamy a niektóre nie....Wspominałem już o bałaganie? Więc zamiast AT+NAME trzeba wpisać AT+NAME?
Generalnie najlepiej zawsze zaczynać od pytania o dane ustawienie i jeśli moduł odpowie to wtedy możemy je zmieniać.
Jeden z moich modułów dla zmiany prędkości połączenia wymagał takiej składni:
AT+BAUD8 żeby ustawić prędkość na 115200 a zupełnie nie rozumiał komendy AT+UART :evil:

Kolejne przydatne komendy to
AT+ROLE zwróci nam tryb w jakim moduł działa (0=Slave role; 1=Master role)
AT+PSWD=1234 ustawi hasło/pin na 1234 spotkałem się także ze składnią AT+PIN=1234 analogicznie pytamy o hasło komendą: AT+PSWD

Zastosowania.
Całe mnóstwo. Oprócz tych najbardziej znanych jak komunikacja koptera przez moduł BT z tabletem/telefonem/komputerem, podłączenie nadajnika eLeReS do komputera i odczytywanie danych z telemetrii, można wysyłać dane z płytek Arduino do innego urządzenia z modułem BT albo do innego Arduino.

Warto zainteresować się aplikacjami na Androida (tablety/telefony): SensoDuino czy ArduinoCommander
I jeszcze ze dwa linki, chociaż jest tego cała masa, serio, spytajcie wujka Gugla ;)
MłodeDrwale o BT
Łączenie Arduino BT


edyta 7.03:
Kolejna ciekawostka, moduł BT nazwany HC-05, płytka ma mikroprzycisk blisku pinów, wygląda jak ta (tu nie ma samego modułu)
Obrazek
Żeby wejść w tryb programowania (komendy AT) należy po podłączeniu na chwilę nacisnąć ten przycisk i puścić - testujemy wpisując AT do terminala. Reszta bez zmian.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Ostatnio edytowano piątek, 7 marca 2014, 14:59 przez Ellipsis, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 19 lutego 2014, 16:45 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 czerwca 2013, 17:02
Posty: 1593
Wiek: 71
Lokalizacja: Bestwinka
Myślę, że mogę podpiąć się pod temat, bo była tu wcześniej mowa o sprzęcie, który mi sprawia kłopot. Nabyłem programator USBasp, drivery pobrane ze strony http://www.fischl.de i co dalej? Włożenie programatora do portu usb kończy się komunikatem o niepowodzeniu w instalacji sterowników. Instalacja sterowników z pakietu poprzez plik instalacyjny powoduje otwarcie na ułamek sekundy jakiegoś okna i na tym koniec. Mój system to WINDOWS 7 32bit. Co robię źle? Będę wdzięczny za pomoc.

_________________
Pozdrawiam
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 19 lutego 2014, 17:38 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Witaj,

1. Na ikonie mój komputer PPM (prawy przycisk myszy) -> właściwości -> manager urządzeń , sprawdź czy masz jakieś urządzenia ze znakiem zapytania

2. Na ikonie tego programu który uruchamiasz a się zamyka, kliknij PPM i wybierz opcję uruchom jako Administrator

Daj znać jaki będzie efekt.

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 19 lutego 2014, 18:20 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 czerwca 2013, 17:02
Posty: 1593
Wiek: 71
Lokalizacja: Bestwinka
Dzięki Marcin za odzew.
Sprawdziłem to już wcześniej i było tak:

1. nie ma znaków zapytania
2. Jako amin jest dokładnie to samo

Na wszelki wypadek sprawdziłem ponownie i to samo.

_________________
Pozdrawiam
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 19 lutego 2014, 18:49 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Zrób proszę zrzut ekranu z Menadżera Urządzeń i wklej tutaj, poszukamy gdzie jest programator. I czy mógłbyś napisać, które sterowniki użyłeś?

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 557 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron

118,310,308 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL